Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου 2017

Γνωρίστε τη Futuracha, τη γραμματοσειρά που αλλάζει μαγικά όσο γράφεις, και την ελληνική ομάδα που την έφτιαξε

Αν είσαι δημοσιογράφος, τα mail από αγνώστους που λαμβάνεις κάθε μέρα στο εταιρικό σου ηλεκτρονικό ταχυδρομείο δεν κρύβουν σχεδόν ποτέ κάποιο δελεαστικό θέμα, παρά τους πομπώδεις και κραυγαλέους τίτλους που συνηθίζουν να έχουν.

Γι' αυτό και είναι πάντα μια ευχάριστη έκπληξη όταν, κάποια στιγμή, έρχεται ένα mail απλό, λιτό και απέριττο, που όμως κρύβει μέσα του ένα θέμα που πραγματικά σε ενθουσιάζει. Όπως ακριβώς έγινε πριν από λίγες εβδομάδες, όταν και έλαβα ένα δελτίο Τύπου από την ελληνική δημιουργική εταιρεία høly, το οποίο έκανε λόγο για τη Futuracha Pro, τη «πιο εκκεντρική γραμματοσειρά» που προσαρμόζεται και αναπροσαρμόζεται μαγικά κατά τη γραφή του χρήστη, ενθαρρύνοντάς τον να παίξει μαζί της.


Το graphic design και η τυπογραφία είναι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δύο τομείς (ή και ένας) με τους οποίους δεν ασχολούμαστε όσο πρέπει στην Ελλάδα και, κυρίως, όσο τους αξίζει. Τα δημιουργικά γραφεία είναι πολλά, οι τρομερά ενδιαφέρουσες και πολύ συχνά εντυπωσιακές δουλειές τους περισσότερες και η αναγνώριση που λαμβάνουν από το εξωτερικό χάρη σε αυτές πολύ μεγαλύτερη και συχνότερη από όσο νομίζουμε. Επίσης, το design είναι Η Ζωή, αλλά κατανοώ πως αυτό είναι προσωπικό μότο και δεν το ασπάζονται όλοι.

Η Futuracha και η Futuracha Pro, λοιπόν, είναι ζωντανά παραδείγματα της ασταμάτητης, διαρκώς εξελισσόμενης και ολοένα και περισσότερο συναρπαστικής δουλειάς που παράγεται από τα γεμάτα φαντασία και δημιουργικότητα μυαλά των Ελλήνων designers, όσο εμείς δεν κοιτάζουμε.

Τι είναι ακριβώς, όμως, η Futuracha και η Futuracha Pro και γιατί είναι τόσο σημαντικές γραμματοσειρές; Η HuffPost Greece μίλησε με το σχεδιαστή Οδυσσέα Γαληνό, δημιουργό της Futuracha και CEO της holy, για να μάθουμε.

Μιλήστε μου λίγο για το πώς, πότε και με ποιο στόχο δημιουργήθηκε η γραμματοσειρά Futuracha. Επίσης, πώς προέκυψε το όνομά της;

Η Futuracha σχεδιάστηκε το 2012, όταν ακόμη ήμουν φοιτητής και στα πλαίσια του μαθήματος της τυπογραφίας μου ανατέθηκε η δημιουργία μιας νέας γραμματοσειράς

Το μισό όνομα της Futuracha προέρχεται από τη γνωστή futura, η οποία ήταν και η μόνη γραμματοσειρά που χρησιμοποιούσα στην σχολή. Το δεύτερο συνθετικό της Futuracha προήλθε από την ισπανική λέξη “cucaracha” που σημαίνει… κατσαρίδα, κι αυτό γιατί τα τελειώματα της γραμματοσειράς, καθώς και οι πατούρες της, θύμιζαν σε κάποιες εκτελέσεις τους τις κεραίες και τα αγκάθια στα πόδια τους.

Σκοπός μου ήταν εξαρχής να δημιουργήσω μια display γραμματοσειρά, μια διακοσμητική γραμματοσειρά που θα προσφέρεται περισσότερο για τίτλους, λογότυπους και letterings. Ήθελα η γραμματοσειρά αυτή να προκαλεί από μόνη της το χρήστη να πειραματιστεί και να τολμήσει τις δικές του δημιουργίες.

Ποια ήταν τα πιο σημαντικά ερεθίσματα που συντέλεσαν στην τελική μορφή της Futuracha;

Οι κύριες πηγές έμπνευσης ήταν οι συμμετρίες που συνιστούν το σκελετό της futura, καθώς και η τυπογραφική απόδοση τίτλων ταινιών και διαφημίσεων στα κινήματα art deco & nouveau. Και ενώ για το “σώμα” έγινε χρήση μιας καθαρής, συμμετρικής γραμματοσειράς, οι “καταλήξεις” και οι πατούρες των γραμμάτων δημιουργήθηκαν με αναφορά στα τυπογραφικά στοιχεία των γραμματοσειρών του John Baskerville. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που πρόκειται για μια γραμματοσειρά ταγμένη στις αντιθέσεις - μία sans serif γραμματοσειρά που έγινε serif.

Περιμένατε την τεράστια απήχηση που είχε η γραμματοσειρά;

Σε καμία περίπτωση. Εξαρχής γνώριζα πως ήθελα να δώσω την Futuracha στον κόσμο χωρίς αντίτιμο, ώστε να πειραματιστεί και να μου στείλει πίσω τις δημιουργίες του. Μέσα σε λίγους μήνες ωστόσο τα downloads είχαν γίνει χιλιάδες, ενώ υπήρχαν μέρες που κατέβαζαν το .eps αρχείο περισσότεροι από 400 άνθρωποι από όλον τον κόσμο.

Μέσα σε έναν χρόνο από την δημοσίευσή της, η Futuracha αναδείχθηκε ως το πιο γνωστό ελληνικό project στη δημιουργική πλατφόρμα Behance, μετρώντας μέχρι σήμερα 22.000 appreciations και 460.000 views. Αργότερα τη βλέπαμε να εμφανίζεται συνεχώς μπροστά μας, σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, ενώ παράλληλα συμπεριλαμβανόταν σε λίστες με τις 10 - 100 καλύτερες γραμματοσειρές από διάσημα websites και blogs. Χιλιάδες κόσμου τη χρησιμοποίησαν σε προσωπικά και φοιτητικά projects, τατουάζ (!), σχέδια ρούχων, αρχιτεκτονικές μακέτες, λογότυπους, συσκευασίες καλλυντικών και τροφίμων. Πραγματικά, αυτή η γραμματοσειρά μάς εξέπληξε με τη δυναμική της και τις τόσες δυνατότητες που έκρυβε στον ιδιότροπο και εκκεντρικό πυρήνα της.

Η høly πώς αναμείχθηκε με τη Futuracha και πώς προέκυψε η crowdfunding καμπάνια για τη Futuracha Pro;

Όσο κι αν δεν το θέλαμε, η Futuracha μάς ακολουθούσε. Έτσι η συνέχειά της ήρθε κάπως σαν επιτακτική ανάγκη. Ιδρύοντας τη høly μόλις δύο χρόνια μετά το σχεδιασμό της Fututracha, όταν πλέον ήταν ήδη πολύ δημοφιλής σε ολόκληρο τον κόσμο, είχα στο μυαλό μου πως κάποια στιγμή αυτή η γραμματοσειρά θα μας “ζητήσει” να προχωρήσει στο επόμενο βήμα - να γίνει μια γραμματοσειρά με την οποία θα μπορεί να γράψει ο οποιοσδήποτε, μιας και μέχρι σήμερα ήταν διαθέσιμη σε αρχείο συμβατό με πολύ συγκεκριμένα σχεδιαστικά προγράμματα. Ζητούμενο ήταν λοιπόν να διευκολύνουμε το χρήστη σε αυτές τις δημιουργίες, παρέχοντάς του ένα μεγαλύτερο σετ χαρακτήρων, προτεινόμενους συνδυασμούς, σωστότερα μεγέθη, ακριβέστερες αναλογίες και σχήματα.

Για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά, αποφασίσαμε να ζητήσουμε τη βοήθεια του κόσμου μέσω μιας crowdfunding καμπάνιας, του κόσμου εκείνου που τόσο καιρό περίμενε πώς και πώς την έκδοση εκείνη της Futuracha που θα του επιτρέψει να πληκτρολογεί με αυτή γρήγορα και εύκολα.

Στόχος μας ήταν να συγκεντρώσουμε όσα χρήματα χρειάζονταν για να καλύψουμε τα λειτουργικά έξοδα για τον συνολικό σχεδιασμό της Futuracha pro ως την τελευταία της λεπτομέρεια. Σε μόλις μια εβδομάδα είχαμε επιτύχει πάνω από 50% του ελάχιστου στόχου μας. Η υποστήριξη του κόσμου μας κάνει να νιώθουμε ότι όλος αυτός ο χρόνος και η μελέτη έχουν νόημα.

(σ.σ. την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, 23 μέρες πριν τη λήξη της crowdfunding καμπάνιας για τη Futuracha Pro, η høly έχει συγκεντρώσει $10.653 από τα $4.000 που ζητούσε, δηλαδή το 266% του στόχου της)

Σε μια εποχή που η τάση στο design είναι ο αφαιρετισμός, το minimal και η όλη λογική του «less is more», γενικότερα, τι σημαίνει για εσάς η Futuracha Pro, τι εκπροσωπεί και ποιο κενό γεμίζει -κατά τη γνώμη σας- στο χώρο της γραφιστικής και της τυπογραφίας;

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση που μας καλεί να υπερασπιστούμε την υπερβολή ενώ τασσόμαστε εν γένει υπέρ της λιτότητας και της καθαρότητας. Νομίζω είναι καίριο να διευκρινιστεί ότι διαφορετικές λειτουργικές απαιτήσεις συνιστούν διαφορετικές καλλιτεχνικές εκφράσεις και, ενώ η γραμματοσειρά μιας τράπεζας, για παράδειγμα, εκφράζεται καταλληλότερα με αυστηρότητα και ισχύ ώστε να εμπνέει σιγουριά, ένα φεστιβάλ χορού μάλλον εκπροσωπείται καλύτερα από πιο ελεύθερες γραμμές. Ο σχεδιασμός είναι και αυτός μία γλώσσα, με άπειρες λέξεις, και σημαντικότερη είναι η σωστή, κάθε φορά, χρήση αυτών. Η Futuracha είναι για μας μια φωνή που δεν σταματά να πανηγυρίζει το μεταμοντέρνο “Less is a bore” και την ανάγκη για έκπληξη που γεννιέται κάθε φορά που υπερισχύει το αντίπαλο δέος.

Ως δημιουργική εταιρεία, πώς βλέπετε τα πράγματα στο χώρο του design στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, και κυρίως μετά την οικονομική κρίση; Πόσο εύκολο είναι να υλοποιήσεις μια φρέσκια ιδέα, όπως η Futuracha και η Futuracha Pro και πόσο δεκτικό είναι το κοινό σήμερα σε πρωτότυπες και ασυνήθιστες, για τα δεδομένα της Ελλάδας, δημιουργίες;

Η høly είναι γεννημένη στα χρόνια της κρίσης και επομένως προσαρμοσμένη εξ’ αρχής και μεγαλωμένη στις ιδιαιτερότητές της. Βέβαια, οι διαρκείς αλλαγές σε φορολογικά και ασφαλιστικά ζητήματα μαζί με την γραφειοκρατία και τα απαρχαιωμένα συστήματα συνθέτουν ένα περιβάλλον το οποίο εξακολουθεί πολλές φορές να μας εγκλωβίζει. Στην πραγματικότητα αυτή, της Ελλάδας της ύφεσης, έρχεται να προστεθεί η λανθασμένη πεποίθηση μεγάλου μέρους του επιχειρηματικού κόσμου ότι το design είναι δευτερεύον ή ακόμα και προαιρετικό. Στην εποχή της εικόνας και του διαδικτύου όμως, η πεποίθηση αυτή χάνει συνεχώς έδαφος, αφού όλο και περισσότερο γίνεται αντιληπτή η νευραλγική σημασία του σχεδιασμού και η υψηλή ανταποδοτικότητα που φέρνει ακόμα και από τεχνοκρατικής άποψης ως επένδυση. Έτσι, σε διάστημα μόλις δύο χρόνων λειτουργίας, η høly έχει ολοκληρώσει περισσότερα από 40 projects με δραστηριότητα σε μια αρκετά μεγάλη γκάμα επιχειρηματικών τομέων.

Η υλοποίηση μιας φρέσκιας, μη κερδοσκοπικής ιδέας, όπως η Futuracha, προϋποθέτει χρόνο ενασχόλησης, ο οποίος πολλές φορές είναι, μέσα σε μια πιεστική καθημερινότητα, πολυτέλεια. Όμως το κοινό, ίσως όχι πάντα το ελληνικό, αγκαλιάζει καινοτόμες δημιουργικές ιδέες. Όταν μιλάμε για υπηρεσίες προς πελάτες, πρέπει πολλές φορές να τους εξηγήσουμε πρώτα την αξία του καλού σχεδιασμού και των ιδιαίτερων λύσεων και το πώς αυτές τους εξασφαλίζουν διαφοροποίηση και πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού Πολλές φορές οι πελάτες, μη εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες που τους παρέχουμε, αναζητούν από εμάς πεπατημένες λύσεις. Ευτυχώς ωστόσο υπάρχει ένα ποσοστό ανθρώπων και ομάδων ανοιχτό σε νέες, τολμηρές και δημιουργικές ιδέες και χαιρόμαστε πολύ που, όχι μόνο συνεργαζόμαστε μαζί τους, αλλά δουλεύουμε και αναπτύσσουμε από κοινού projects σε βάθος χρόνου, καθισμένοι στην ίδια πλευρά του τραπεζιού, όχι απέναντι.

Γενικότερα, ως høly, πώς αντιμετωπίζετε το design και τι θέλετε να πετύχετε/προσφέρετε στον κόσμο μέσα από αυτό; Ποια είναι τα όνειρά σας ως ομάδα;

Για εμάς το design προϋποθέτει και αποσκοπεί στη συνάντηση της αισθητικής με τη λειτουργικότητα. Σε μία εποχή που η “εικόνα” πρωτοστατεί σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας, από τις οθόνες μέχρι τα έντυπα και τις διαφημίσεις στο δρόμο, είναι χρέος μας, ως σχεδιαστές, να προστατέψουμε το σύνολο με την ποιότητα της δουλειάς μας, βάζοντας σε προτεραιότητα τον δέκτη και όχι τον δημιουργό. Πολλές φορές αποφεύγουμε να επιλέγουμε τις λύσεις που μας αρέσουν και προτιμούμε αυτές που λειτουργούν. Δεν θα δημιουργήσουμε μία ιστοσελίδα ή την ταυτότητα μιας επιχείρησης λέγοντας ψέμματα ή κουκουλώνοντας την κακή ποιότητα με καλό design. Προσπαθούμε να χτίσουμε, παρά τις δυσκολίες, ένα πρότυπο εργασιακό περιβάλλον με συνθήκες έξω και μακριά από την ελληνική πραγματικότητα, βάζοντας πάνω από όλα την ομάδα. Πρωταρχικός και αδιαπραγμάτευτος στόχος μας είναι να αλλάξουμε τον κόσμο και, για να τα καταφέρουμε, ξεκινάμε με αφετηρία το πιο άμεσο περιβάλλον μας.

INFO

Πηγή: HuffPost Greece

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου