Προσβάσιμο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για τις τάξεις Γ΄-ΣΤ΄ Δημοτικού, για όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προετοιμάζει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, μετά το ανάλογο υλικό που έχει ήδη ετοιμαστεί για το νηπιαγωγείο, την Α΄ και Β΄ Δημοτικού.
Το νέο υλικό, που αναμένεται να έχει υλοποιηθεί έως το 2019, θα έχει εφαρμογή και θα χρησιμοποιείται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από μαθητές των Ειδικών Σχολείων και των ΕΕΕΕΚ.
Οι ειδικές μαθησιακές ανάγκες που θα καλυφθούν είναι:
· Προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες)
· Προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι)
· Κινητικά προβλήματα
· Μέτρια και ελαφριά νοητική αναπηρία
· Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
· Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
· Προβλήματα διάσπασης προσοχής και συγκέντρωσης.
Η ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού θα γίνει σε έντυπη και ψηφιακή μορφή, ανάλογα με το είδος της αναπηρίας και της ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης στην οποία απευθύνεται, ενώ η πλήρης προσβασιμότητα σε αυτό θα επιτευχθεί με κατάλληλη ψηφιακή τεχνολογία.
Στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου περιλαμβάνεται ακόμη η ανάπτυξη ειδικού εκπαιδευτικού υλικού που θα αφορά στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους γονείς αλλά και γενικά την εκπαιδευτική πρακτική.
Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Επιστημονικός Υπεύθυνος της Πράξης «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού», Βασίλης Κουρμπέτης, γίνονται όλα τα βιβλία αυτών των τάξεων προσβάσιμα, επιπλέον όμως, προστίθεται υλικό που θα βοηθά στην επιτυχή ένταξή του μαθητή μέσα στην τάξη. «Δεν αρκεί η φυσική παρουσία ενός παιδιού μέσα στο σχολείο, πρέπει να υπάρχει ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, πρέπει να μάθουν να δέχονται το παιδί με τις ειδικές μαθησιακές ανάγκες, οι συμμαθητές του, οι άλλοι γονείς. Είναι πολύπλοκη διαδικασία. Το σχολείο της γειτονιάς δεν είναι έτοιμο να δεχθεί το μαθητή κι εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε να ετοιμάσουμε το σχολείο, όλους τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, να τον δεχθούν» επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Ο κ. Κουρμπέτης αναφέρει μια σειρά παραδειγμάτων που δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο «πάει ένα βήμα πέρα από το αναλυτικό πρόγραμμα, με εργαλεία όπως οι κοινωνικές ιστορίες, ένα διαφορετικό λεξικό με εις βάθος ανάλυση των εννοιών, οδηγούς για εκπαιδευτικούς και γονείς».
Οι κοινωνικές ιστορίες είναι ένας τρόπος έκφρασης ενός συγκεκριμένου θέματος με απλά λόγια ή με τη χρήση φωτογραφιών. Για παράδειγμα, ένα παιδί με αυτισμό που πρέπει να πάει στον οδοντίατρο ή να δώσει αίμα για εξετάσεις, χρειάζεται να κατανοήσει πρώτα αυτό που θα κάνει γιατί διαφορετικά θα πανικοβληθεί. «Αν του εξηγήσεις τι είναι αυτό που πρόκειται να κάνει, σε κάθε βήμα, με απλά λόγια και εικόνες, τότε θα μπορέσει. Θα δημιουργήσουμε λοιπόν ένα σύνολο κοινωνικών ιστοριών για συγκεκριμένες συμπεριφορές, γνώσεις ή στάσεις στην καθημερινότητα, ώστε ο δάσκαλος και ο γονιός να τα έχουν ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό».
Το υλικό αυτό, σύμφωνα με τον κ Κουρμπέτη, μπορεί να είναι χρήσιμο και για τους πρόσφυγες που δεν ξέρουν καλά ελληνικά καθώς και για παιδιά μικρότερης ηλικίας.
Ταυτόχρονα, ετοιμάζεται υλικό - εκτός από τα βιβλία- για τον τρόπο διδασκαλίας της μεθόδου Braille σ' έναν τυφλό μαθητή ή για να μαθαίνουν οι τυφλοί μαθητές προσανατολισμό, να μη χτυπούν μέσα στην τάξη τους ή να κυκλοφορούν αυτόνομα από το σπίτι στο σχολείο με ένα λευκό μπαστούνι ή πώς να τρώνε μόνοι τους. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει αυτό το υλικό στα μαθήματα.
«Η αποδοχή των παιδιών από το σχολείο, το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και η μεθοδολογία διδασκαλίας, είναι οι τρεις βασικοί άξονες τους οποίους χρειαζόμαστε για να μιλάμε για ένταξη, ένταξη χωρίς αυτά, δεν υπάρχει» υπογραμμίζει ο κ. Κουρμπέτης.
Το νέο έργο που είναι συνέχεια του γνωστού στην εκπαιδευτική κοινότητα «προσβάσιμου» http://www.prosvasimo.gr/el/ (Σχεδιασμός και Ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού & εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες). «θα αναπτύξει τον μεγαλύτερο όγκο προσβάσιμου υλικού που έχει δημιουργηθεί ποτέ στην Ελλάδα». Όπως αναφέρει ο κ. Κουρμπέτης: «Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα είναι υπερδιπλάσιο των παραδοτέων του Προσβάσιμου και θα καλύπτει τις απαιτήσεις της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και ειδικότερα του άρθρου 24 για την εκπαίδευση και του άρθρου 9 για την προσβασιμότητα».
Η Πράξη «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού» υλοποιείται από το ΙΕΠ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΠ ΑΝΑΔ ΕΔΒΜ) της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ via Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου