Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Ψηφιακές πλατφόρμες καθημερινών καθηκόντων: σωτηρία ή καταστροφή;

Ολοένα και περισσότερα ιδιωτικά σχολεία (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές τους να ενημερώνονται για τα καθημερινά τους καθήκοντα μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες. Είναι αυτή η νέα «μόδα» σωτηρία ή καταστροφή για τα παιδιά μας; 

Όπως και κάθε νέα τεχνολογία, ανάλογα με το πώς χρησιμοποιείται, μπορεί να έχει θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα. Είναι στο χέρι των εκπαιδευτικών, των γονέων ή των ίδιων των μαθητών να την αξιοποιήσουν με σωστό τρόπο. 

Πλεονεκτήματα της χρήσης της

- Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή σημαντικές δυσκολίες οργάνωσης έχουν πλέον τη δυνατότητα να ξέρουν τα καθήκοντα της επόμενης μέρας χωρίς να αναγκάζονται να παίρνουν συνεχώς τηλέφωνο τους συμμαθητές τους και να έρχονται σε δύσκολη θέση. Στις περισσότερες περιπτώσεις μάλιστα υπάρχουν και αρχεία των φυλλαδίων που δίνονται μέσα στην τάξη, γεγονός πολύ σημαντικό για τους μαθητές που έχουν την τάση να τα χάνουν ή να τα ξεχνούν στο σχολείο. Έτσι, δεν μένουν χωρίς να έχουν εξασκηθεί (άρα δεν έχουν και κενά για αυτό το λόγο), αλλά παράλληλα δεν έχουν και τη δικαιολογία ότι δεν έκαναν ασκήσεις γιατί δεν είχαν το φυλλάδιο. 

- Οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται καλύτερα για την ύλη που καλύφθηκε στο σχολείο, τις υποχρεώσεις των παιδιών, αλλά και τα προγραμματισμένα διαγωνίσματα. Με αυτό τον τρόπο είναι σε θέση να βοηθούν καλύτερα τα παιδιά τους χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος και να υπάρχουν καβγάδες και εντάσεις στο σπίτι. 

- Συγκεντρώνοντας τα καθήκοντα, ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να εκτιμήσει τον όγκο των καθηκόντων που αναθέτει στα παιδιά για την επόμενη μέρα. Έτσι, του είναι πιο εύκολο να ισορροπεί ανάμεσα στην πολλή και τη λίγη δουλειά, βάζοντας τη σωστή ποσότητα ασκήσεων. 

- Μέσα από την πλατφόρμα αυτή ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να δίνει στους μαθητές του και υποστηρικτικό υλικό πχ σημειώσεις για το μάθημα ή να παραπέμπει σε αποσπάσματα βιβλίων ή σε κάποιο βίντεο, στοιχεία που θα βοηθήσουν τους μαθητές στο διάβασμά τους. 


Μειονεκτήματα της χρήσης ψηφιακής πλατφόρμας:

- Τα παιδιά δεν σημειώνουν τα καθήκοντα που έχουν για το σπίτι, αλλά ούτε και την ύλη που καλύφθηκε στο σχολείο. Το ίδιο συμβαίνει και για τα διαγωνίσματα. Με αυτόν τον τρόπο όμως δεν μαθαίνουν να καταγράφουν με πρακτικό τρόπο τις υποχρεώσεις τους, μια δεξιότητα ιδιαίτερα σημαντική όχι μόνο για την μετέπειτα εκπαιδευτική τους πορεία, αλλά και στην καθημερινή τους ζωή. 

Οι μαθητές, νιώθοντας σιγουριά πως ό,τι και αν γίνει θα ξέρουν ακριβώς τι έχουν για το σπίτι, προσέχουν λιγότερο, στοιχείο που έχει αρνητικές επιπτώσεις στη μάθησή τους γενικότερα.

- Κάποιες φορές που δεν έχουν στη διάθεσή τους αρκετό χρόνο, οι εκπαιδευτικοί μπορεί να μην λένε αναλυτικά τα καθήκοντα για το σπίτι ή να μην εξηγούν τον τρόπο ολοκλήρωσής τους, έχοντας την σιγουριά ότι όλες οι πληροφορίες βρίσκονται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας. 

Σωστή χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας

Η ψηφιακή πλατφόρμα μπορεί πραγματικά να αποτελέσει πολύτιμο βοηθό των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων, αρκεί να χρησιμοποιείται σωστά. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να διδάσκουν στα παιδιά πώς να κρατούν σημειώσεις: να βάζουν ημερομηνία πάνω στο βιβλίο τους, να σημειώνουν ποιες ασκήσεις έχουν για το σπίτι, πότε και σε ποια ύλη γράφουν διαγώνισμα. Είναι σημαντικό να διδάξουμε στα παιδιά ένα σωστό τρόπο οργάνωσης και να επιμένουμε στη χρησιμοποίησή του. Τους εξηγούμε και τους δίνουμε μέσα από την πράξη να καταλάβουν ότι είναι απαραίτητο να σημειώνουν τα ίδια τις υποχρεώσεις τους και ότι η ψηφιακή πλατφόρμα έρχεται για έλεγχο και βοηθητικά σε κάποιες περιπτώσεις. Πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό;

- Δείξτε στα παιδιά πώς και τι πρέπει να σημειώνουν. 

- Αν είστε εκπαιδευτικός, αφιερώνετε καθημερινά λίγα λεπτά για να εξηγείτε αναλυτικά τι έχουν για το σπίτι. Ζητάτε από όλους τους μαθητές να σημειώνουν. Η καταγραφή αυτή αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς είναι δεξιότητα της καθημερινής και μετέπειτα επαγγελματικής ζωής του ατόμου. 

- Αν είστε γονιός, να ζητάτε από τα παιδιά αρχικά να σας δείχνουν ή να σας εξηγούν τι έχουν κάνει και ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους, χωρίς να ανοίγετε τον υπολογιστή ή το tablet. Στη συνέχεια, μπορείτε να ανοίγετε την ψηφιακή πλατφόρμα και να βλέπετε αν το παιδί σας έχει σημειώσει σωστά όλα ή κάποια από αυτά (ανάλογα με την ηλικία και τις δυσκολίες του). Αν τα έχει καταφέρνει, μην το προσπεράσετε σαν κάτι αναμενόμενο και εύκολο. Επιβραβεύστε το! Ακόμα και αν δεν τα κατάφερε 100% έστω και μια μικρή βελτίωση αξίζει τον έπαινό σας. 

- Αν το παιδί επιμένει να μην σημειώνει και να ενημερώνεται από το διαδίκτυο, μπορείτε κάποιες φορές πολύ απλά να «το ρίχνετε» (πχ κλείνοντας το modem), έτσι ώστε να μην μπορεί να βρει τα μαθήματά του και να αναγκαστεί είτε να τηλεφωνήσει σε κάποιον συμμαθητή του είτε να πάει άγραφο και αδιάβαστο στο σχολείο. Αν καταλάβει ότι πολλές φορές δεν θα έχει άλλη εναλλακτική και θα πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά στις δυνάμεις του, ίσως αλλάξει συμπεριφορά και αρχίζει να προσπαθεί.

Ιωάννα Αγγελου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου