Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Ανάγνωση σε παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ)

Έρευνες αναφέρουν ότι τα παιδιά μπορούν να μάθουν να διαβάζουν ακόμα και αν έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ). 

Στα παιδιά με νοητική καθυστέρηση δίνεται συνήθως έμφαση στις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης και όχι στις ακαδημαϊκές δεξιότητες. Ωστόσο, μια έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ) μπορούν να μάθουν να διαβάζουν. 

Με επιμονή και καθοδήγηση από ειδικούς, οι ερευνητές βρήκαν ότι παιδιά με ήπια με μέτρια νοητική καθυστέρηση μπορούν να μάθουν να διαβάζουν σε επίπεδο πρώτης Δημοτικού ή ακόμα καλύτερα. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, τα αποτελέσματα της έρευνας μπορούν να αλλάξουν την ζωή εκατοντάδων μαθητών με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ). “Αν τα παιδιά αυτά, καθώς και άλλα άτομα που δυσκολεύονται σημαντικά στην ανάγνωση, μπορούν να μάθουν να διαβάζουν, αυτό σημαίνει ότι μπορούν να πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ με μια λίστα, μπορούν να διαβάζουν τις ταμπέλες πάνω στα κουτιά και στα δοχεία και μπορούν να διαβάσουν βασικές οδηγίες”, αναφέρει η Jill Allor του Southern Methodist University ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Exceptional Children. 

“Ακόμα και η μικρότερη αναγνωστική ικανότητα μπορεί να οδηγήσει σε πιο αυτόνομη ζωή και να αυξήσει τις πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης”. Για τη μελέτη, οι επιστήμονες παρακολούθησαν μια ομάδα 141 παιδιών με IQ από 40 έως 80, τα οποία μπορούσαν να μιλήσουν. Οι 76 μαθητές δέχονταν 40-50 λεπτά εντατική παρέμβαση για εκμάθηση της ανάγνωσης καθημερινά σε μικρές ομάδες των 4 ατόμων ανά εκπαιδευτικό. Οι υπόλοιποι 65 μαθητές παρακολουθούσαν το κλασικό γλωσσικό μάθημα, όπου ακολουθούνταν διαφορετικές παρεμβάσεις. 

Μετά από 4 χρόνια, οι μαθητές που έλαβαν το εξειδικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης είχαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις σε αναγνωστικές δοκιμασίες σε σχέση με τους μαθητές που παρακολουθούσαν τα παραδοσιακά μαθήματα. Επιπλέον οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο δείκτης νοημοσύνης δεν καθορίζει την ικανότητα του παιδιού να διαβάζει. Ενώ οι μαθητές με υψηλότερο IQ γενικά παρουσίαζαν πιο γρήγορα βελτίωση, υπήρχαν περιπτώσεις παιδιών με χαμηλό IQ που είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους συνομηλίκους τους με υψηλότερο IQ. 

«Η μελέτη αυτή δείχνει ότι τα άτομα με νοητική καθυστέρηση ή χαμηλό IQ έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν σημαντικούς στόχους στον τομέα της ανάγνωσης”, αναφέρει η Allor, προσθέτοντας ότι τα ευρήματα της έρευνας αποδεικνύουν ότι «δεν πρέπει να τα παρατάμε σε καμία περίπτωση παιδιού».

Απόδοση του άρθρου "Study Finds Reading Possible Despite Low IQ" της MICHELLE DIAMENT

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου