Μια γιγαντιαία επιχείρηση για τον εντοπισμό των χαρισματικών μαθητών, των παιδιών με ιδιαίτερα ταλέντα και δεξιότητες που συχνά μένουν «αδιάγνωστα» στην εκπαιδευτική διαδικασία, βρίσκεται για πρώτη φορά σε εξέλιξη στη χώρα μας. Αφορμή είναι η ίδρυση του Κέντρου για Χαρισματικά - Ταλαντούχα Παιδιά στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Johns Hopkins των ΗΠΑ, όπου το αντίστοιχο πρόγραμμα «τρέχει» από το 1979.
Πρόκειται για ένα παράλληλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ανοιχτό σε όλους τους μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου από κάθε γωνιά της χώρας, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, καθώς έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» που θα προσφέρει υποτροφίες στο 70% των παιδιών. Περιλαμβάνει ένα θερινό πρόγραμμα τριών εβδομάδων που θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Κολλεγίου Ανατόλια τον Ιούνιο και Ιούλιο του 2014 (οι μαθητές θα φιλοξενηθούν στο οικοτροφείο), το οποίο αφορά τους μαθητές 12-16 ετών, καθώς και ονλάιν εξ αποστάσεως μάθημα διάρκειας τριών μηνών που ξεκινά την άνοιξη και απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού (Β΄ έως ΣΤ΄ τάξης).
Ηδη οι άνθρωποι του «Ανατόλια» έχουν ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού και των διευθυντών των σχολείων. Οπως λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια κ. Πάνος Βλάχος, «τα παιδιά που θα προταθούν από τους γονείς ή τους δασκάλους τους θα περάσουν ειδικές εξετάσεις δεξιοτήτων στη γλώσσα και στα μαθηματικά ανάλογα με την ηλικία τους, οι οποίες βασίζονται στην ίδια μεθοδολογία που χρησιμοποιεί και το Johns Hopkins».
Πρόκειται για τις λεγόμενες δοκιμασίες «πάνω από το επίπεδο της τάξης» που επιτρέπουν να εξεταστούν σε μεγαλύτερο εύρος οι ικανότητες ενός μαθητή. Ενα παιδί μπορεί μεν να αριστεύει στις τυπικές εξετάσεις του σχολείου, δεν μπορεί όμως να εξακριβωθεί εάν έχει φτάσει στο όριο των ικανοτήτων του. Ειδικότερα, στην ενότητα της Γλώσσας ζητείται από τον μαθητή να επιλέξει το πλέον ταιριαστό ζεύγος λέξεων από αυτά που δίνονται, ενώ στα θέματα των Μαθηματικών να εξετάσει ποια από τις δύο μαθηματικές ποσότητες είναι μεγαλύτερη, αν είναι ίσες ή αν δεν μπορεί να κρίνει με βάση τα δεδομένα. Οπως τονίζεται από τους υπεύθυνους του Κέντρου για Χαρισματικά - Ταλαντούχα Παιδιά, δεν χρειάζεται ούτε προετοιμασία για τις εξετάσεις ούτε άγχος. «Για μια φορά, κανείς δεν θεωρεί ότι πρέπει να γνωρίζετε τις απαντήσεις», σημειώνουν.
Εκτός από στήριξη στους ίδιους τους μαθητές, το Κέντρο φιλοδοξεί να διερευνήσει την αχαρτογράφητη αυτή περιοχή των «χαρισματικών παιδιών» σε εθνικό επίπεδο. «Εχει βρεθεί ότι στις ΗΠΑ τα χαρισματικά παιδιά αγγίζουν το 5% του μαθητικού πληθυσμού. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε τι συμβαίνει στην Ελλάδα» λέει ο κ. Βλάχος.
Οι ικανότητες
Οπως εξηγεί στην «Κ» η κ. Λωρέττα Θωμαΐδου, επιστημονική υπεύθυνη της Μονάδας Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», για να θεωρηθεί ένα παιδί χαρισματικό δεν αρκεί να έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης, αλλά επιπλέον να διαθέτει δημιουργικό τρόπο σκέψεις, να χαρακτηρίζεται από υπευθυνότητα και συναισθηματική σταθερότητα, να έχει ηγετικές ικανότητες κ.ά. Δεν είναι σπάνιο αυτά τα παιδιά να εμφανίζουν προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο και όχι μόνο. Το γεγονός για παράδειγμα ότι αποκτούν και διατηρούν τις πληροφορίες γρηγορότερα από τους συμμαθητές τους τους κάνει να βαριούνται στην τάξη ή να εκφράζουν προκλητικές ερωτήσεις στους γονείς τους. «Οταν εμείς διαγνώσουμε ότι ένα παιδί ανήκει σε αυτή την κατηγορία, κατά περίπτωση επεμβαίνουμε στην οικογένεια και στο σχολείο, για να υπάρξει η καλύτερη αντιμετώπιση. Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά αυτά χρειάζονται προστασία», υπογραμμίζει.
Σημειώνεται ότι μολονότι ο νόμος 3699/2008 συμπεριέλαβε τους μαθητές με ανεπτυγμένες νοητικές ικανότητες «σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικία τους» στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν υπάρχει πρόβλεψη για ειδικές δομές που θα μπορούσαν να «σκαλίσουν» περαιτέρω αυτά τα χαρίσματα.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου