Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

Μάθηση ή Απόδοση; Μια Ανασκόπηση

Το άρθρο Learning Versus Performance: An Integrative Review των Soderstrom και Bjork εξετάζει τη σχέση μεταξύ μάθησης και απόδοσης, τονίζοντας την κρίσιμη διάκριση μεταξύ των δύο. Οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι, ενώ η απόδοση μπορεί να παρατηρηθεί και να μετρηθεί κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης ή της διδασκαλίας, η μάθηση πρέπει να συνάγεται και δεν αντικατοπτρίζεται πάντα άμεσα στην απόδοση. Εξετάζονται θεμελιώδεις μελέτες που καταδεικνύουν ότι η μάθηση μπορεί να συμβεί απουσία βελτιώσεων στην απόδοση, όπως η λανθάνουσα μάθηση και η υπερβολική μάθηση. Επίσης, οι συγγραφείς εμβαθύνουν σε διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν αυτή τη διάκριση, όπως τα προγράμματα εξάσκησης, η μεταβλητότητα της εξάσκησης και η ανατροφοδότηση, επισημαίνοντας πώς οι συνθήκες που συχνά ενισχύουν τη μακροπρόθεσμη μάθηση μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην απόδοση κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Το άρθρο ολοκληρώνεται με μια συζήτηση για τη μεταγνώση και τα νευροεπιστημονικά στοιχεία που υποστηρίζουν τη διάκριση μάθησης-απόδοσης.

Τι σημαίνει αυτό για τις/τους εκπαιδευτικούς στην τάξη;

Επιπτώσεις της Μάθησης έναντι της Απόδοσης για τους Εκπαιδευτικούς
  • Η απόδοση κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας δεν αποτελεί αξιόπιστο δείκτη μακροπρόθεσμης μάθησης. Οι μαθητές μπορεί να έχουν καλή απόδοση κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος ή άμεσα σε τεστ και διαγωνίσματα, που οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η πολλή εξάσκηση ή η άμεσα διαθέσιμη ανατροφοδότηση. Ωστόσο, αυτές οι συνθήκες συχνά οδηγούν σε χειρότερη μακροπρόθεσμη διατήρηση και μεταφορά της γνώσης, σε σύγκριση με συνθήκες που εισάγουν δυσκολίες και προκαλούν σφάλματα κατά τη διάρκεια της μάθησης.
  • Να είστε θετικοί στις «επιθυμητές δυσκολίες» για να προωθήσετε τη διαρκή και ευέλικτη μάθηση. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να ενσωματώσουν στρατηγικές όπως η κατανεμημένη εξάσκηση (διασταλτική κατανομή των διαστημάτων μελέτης), η ποικίλη εξάσκηση (έκθεση των μαθητών σε διαφορετικούς τύπους προβλημάτων και πλαίσια), η μειωμένη ανατροφοδότηση (αποφυγή άμεσης και συνεχούς ανατροφοδότησης) και οι συχνές εξετάσεις (χρησιμοποιώντας τις εξετάσεις ως εργαλεία μάθησης, όχι μόνο αξιολογήσεις).
  • Εκπαιδεύστε τους μαθητές σχετικά με τη μεταγνώση και τις αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης. Οι μαθητές συχνά παρερμηνεύουν τη βραχυπρόθεσμη απόδοση ως μέτρο μάθησης και προτιμούν στρατηγικές που παρέχουν άμεση ικανοποίηση, αλλά εμποδίζουν τη μακροπρόθεσμη διατήρηση της γνώσης. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συζητήσουν ευθέως τη διαφορά μεταξύ μάθησης και απόδοσης και να καθοδηγήσουν τους μαθητές να υιοθετήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης.
  • Λάβετε υπόψη την επίδραση της ανατροφοδότησης στη μάθηση. Ενώ η ανατροφοδότηση είναι απαραίτητη, η πολύ συχνή και άμεση παροχή της μπορεί να δημιουργήσει εξάρτηση και να εμποδίσει τη μακροπρόθεσμη απομνημόνευση. Η καθυστέρηση της ανατροφοδότησης, η παροχή της σε συνοπτική μορφή και η ενθάρρυνση της αυτοαξιολόγησης μπορούν να προωθήσουν την βαθύτερη επεξεργασία και την καλύτερη μάθηση.
  • Ενθαρρύνετε την ενεργή μάθηση μέσω των εξετάσεων και της παραγωγής. Η ενεργή ανάκτηση πληροφοριών από τους μαθητές μέσω των εξετάσεων και η παραγωγή απαντήσεων, ακόμη και αν αρχικά είναι λανθασμένες, οδηγεί σε πιο ανθεκτική και ευέλικτη μάθηση από παθητικές δραστηριότητες όπως η επανάληψη της ανάγνωσης.

Συμπερασματικά, οι θεωρητικές πηγές τονίζουν ότι η βελτιστοποίηση της μάθησης απαιτεί την εξέταση παραγόντων πέρα ​​από την άμεση απόδοση. Κατανοώντας τη διάκριση μεταξύ μάθησης και απόδοσης και υιοθετώντας στρατηγικές που εισάγουν «επιθυμητές δυσκολίες», οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν μαθησιακά περιβάλλοντα που προωθούν ανθεκτικές, ευέλικτες και μεταβιβάσιμες γνώσεις και δεξιότητες.


Learning Versus Performance: An Integrative Review
N.C. Soderstrom and R.A. Bjork
Μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο εδώ.


Με πληροφορίες από Learning Versus Performance: An Integrative Review

Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου