«I want to ride my bicycle, I want to ride my bike». Πολλοί από εμάς γνωρίζουμε τους στίχους του τραγουδιού από το διάσημο συγκρότημα Queen.
Υπάρχει κάτι συναρπαστικό στο να κάνεις πετάλι στη φύση, να νιώθεις τον άνεμο να χτυπάει στο δέρμα σου και να πηγαίνεις από το σημείο Α στο σημείο Β χωρίς τη χρήση μηχανοκίνητου οχήματος. Αλλά ξέρατε ότι η ποδηλασία είναι πολύ ωφέλιμη και για τα παιδιά με αυτισμό;
Δεν μπορεί φυσικά να κάνει και θαύματα. Το να μάθει ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού να κάνει ποδήλατο δεν θα το κάνει να συμμετέχει σε ανταγωνιστικά αθλήματα εκπροσωπώντας τη χώρα του. Αλλά αν γίνεται τακτικά και με τον σωστό τρόπο, η ποδηλασία μπορεί να του προσφέρει μεγάλη υποστήριξη.
Τα συμπτώματα της διαταραχής του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) ποικίλλουν από άτομο σε άτομο. Πολλά παιδιά έχουν έλλειψη ισορροπίας και δυσκολίες στον κινητικό συντονισμό. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να συνοδεύονται από δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στον γνωστικό τομέα και στη συγκέντρωση σε ορισμένες δραστηριότητες για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Για την καλύτερη αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, τα παιδιά με αυτισμό συχνά κάνουν εργοθεραπεία. Πρόσφατα, η ποδηλασία ενσωματώθηκε στις συνεδρίες αυτές και η έρευνα υποστηρίζει ότι αξίζει να εφαρμόζεται σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Διαβάστε μερικά από τα πολλά οφέλη που έχει η ποδηλασία για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού:
1. Φυσική ισορροπία
Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με ΔΑΦ αποκτούν καλύτερη σωματική ισορροπία όταν μαθαίνουν να κάνουν ποδήλατο.
Κατά τη διάρκεια ενός πειράματος με ποδήλατα ισορροπίας, παιδιά ηλικίας έξι έως δέκα ετών χωρίς εμπειρία στην ποδηλασία συναντιόντουσαν τρεις ημέρες την εβδομάδα για πέντε εβδομάδες για να κάνουν ποδήλατο για περίπου 15 λεπτά.
Τα παιδιά παρατηρήθηκαν για αλλαγές στη σωματική τους συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένης της ισορροπίας του σώματος σε τέσσερα επίπεδα (δεξιά, αριστερά, πίσω και μπροστά), της στατικής ισορροπίας με ανοιχτά μάτια και της ισορροπίας με ανοιχτά μάτια όταν στέκονταν σε ανώμαλες επιφάνειες.
Ο Dr. Andrew Shim στο Briar Cliff University,ο οποίος διεξήγαγε αυτήν την έρευνα, δήλωσε: «Οι βαθμολογίες σταθερότητας σε όλα τα επίπεδα του σώματος βελτιώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια των πέντε εβδομάδων».
Εάν η ισορροπία είναι μια βασική δυσκολία για ένα παιδί, ο Dr. Shim συνιστά τη χρήση ενός ποδηλάτου ισορροπίας πριν από το ποδήλατο με πεντάλ, καθώς «μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με ειδικές ανάγκες στη μετάβαση σε ένα κανονικό, δίτροχο ποδήλατο χωρίς το άγχος της πτώσης ή της χρήσης βοηθητικών τροχών».
2. Κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
Η Amy Houston, εκπαιδευτικός στο Κεντρικό Λύκειο Rapid City στη Νότια Ντακότα, διαπίστωσε ότι η οδήγηση ποδηλάτων χωρίς πετάλια βελτίωσε την ευχέρεια ομιλίας στους μαθητές της.
Και μια άλλη μελέτη εξέτασε τις επιπτώσεις της εκμάθησης ποδηλασίας στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Στη μελέτη, παιδιά στο φάσμα του αυτισμού έμαθαν να κάνουν ποδήλατο σε διάστημα πέντε ημερών. Τα δεδομένα αποκάλυψαν ότι οι γενικές κοινωνικές δεξιότητές τους βελτιώθηκαν μέσω της διαδικασίας. Μεταξύ των άλλων διαπιστώθηκε μεγαλύτερη ανεξαρτησία, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, καλύτερη επικοινωνίας και ισχυρότερες δεξιότητες αντιμετώπισης καταστάσεων.
3. Αλληλεπίδραση με οικογένεια και συνομηλίκους
Η ίδια μελέτη διαπίστωσε ότι οι σχέσεις οικογένειας και συνομηλίκων βελτιώθηκαν με την τακτική ποδηλασία. Η εκμάθηση της ποδηλασίας είχε ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στις σχέσεις των αδελφών και οι γονείς μοιράστηκαν θετικές εμπειρίες απόλαυσης νέων οικογενειακών δραστηριοτήτων χωρίς να κάνουν ειδικές προσαρμογές για το παιδί τους με ΔΑΦ.
Οι θετικές αλλαγές στις σχέσεις με τους συνομηλίκους περιελάμβαναν την αφιέρωση περισσότερου χρόνου στην αλληλεπίδραση με συνομηλίκους αντίστοιχης ηλικίας και την συμμετοχή των παιδιών σε δραστηριότητες με ποδήλατα μαζί με άλλα παιδιά της γειτονιάς.
4. Αισθητηριακή ολοκλήρωση
Η θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι ιδιαίτερα σημαντική για παιδιά με αυτισμό και περιλαμβάνει εν μέρει τη συμμετοχή σε δραστηριότητες που διεγείρουν και τις πέντε αισθήσεις.
Η ποδηλασία είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα θεραπείας αισθητηριακής ολοκλήρωσης που μπορεί να δοκιμαστεί στο σπίτι. Όταν τα παιδιά κάνουν ποδήλατο, νιώθουν το αεράκι στο δέρμα τους, βιώνουν ταχύτητα και κίνηση και αγγίζουν επίσης τα μεταλλικά και πλαστικά υλικά του ποδηλάτου. Επιπλέον, είναι μια ευκαιρία να απολαύσουν τα αξιοθέατα και τις μυρωδιές της φύσης. Τόσες πολλές αισθήσεις διεγείρονται μέσω της ποδηλασίας - αλλά είναι σημαντικό να επιλέξετε το σωστό ποδήλατο, να ρυθμίσετε τη σέλα ανάλογα με τις ανάγκες του αναβάτη και να είστε υπομονετικοί όσο το παιδί μαθαίνει.
5. Κινητικές δεξιότητες
Οι κινητικές δυσκολίες είναι συχνές στις ΔΑΦ. Μια πιλοτική μελέτη διερεύνησε την απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό ηλικίας 7-16 ετών κατά τη διάρκεια μιας εβδομαδιαίας ποδηλατικής κατασκήνωσης. Όλοι οι συμμετέχοντες απέκτησαν κινητικές δεξιότητες στο ποδήλατο και εννέα συμμετέχοντες απέκτησαν την ικανότητα να οδηγούν τουλάχιστον 22 μέτρα ανεξάρτητα.
Η ανάλυση έδειξε ότι ο κινητικός συντονισμός και η κοινωνική επικοινωνία συσχετίστηκαν με υψηλότερα ποσοστά απόκτησης δεξιοτήτων. Επιπλέον, τα ευρήματα έδειξαν ότι η ποδηλασία σε επίπεδο κοινότητας θα μπορούσε να είναι πολύ επωφελής για τις αναπτυξιακές δεξιότητες και την προσαρμοστική λειτουργία.
Συνοψίζοντας
Η ποδηλασία βελτιώνει τον συντονισμό του σώματος και την αισθητηριακή εγρήγορση, τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες και την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους. Είναι σαφώς μια αξιόλογη δραστηριότητα για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Μερικοί γονείς σταματούν την προσπάθεια να μάθουν ποδήλατο στα παιδιά τους, καθώς στην αρχή μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Μην τα παρατάτε!
Απόδοση του άρθρου On Your Bike! 5 Ways Cycling Helps Children with Autism
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου