Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

Διδασκαλία επιστημονικού περιεχομένου σε μαθήτριες/μαθητές με ΔΕΠΥ με τη χρήση αναδυόμενων τεχνολογιών

Οι αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η εικονική πραγματικότητα, η απτική και η τρισδιάστατη μάθηση, παρέχουν νέες ευκαιρίες που επιτρέπουν στις/ους μαθήτριες/ητές να διερευνήσουν επιστημονικά φαινόμενα, ενισχύοντας τις αντιλήψεις της εικονικής παρουσίας, την αίσθηση της αισθητηριακής βύθισης και της αυθεντικής αλληλεπίδρασης μέσα σε ένα εικονικό περιβάλλον μάθησης που δημιουργείται από υπολογιστή (VLE). Οι νευροτυπικοί μαθητές εκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στην έρευνα VLE για τη μάθηση των φυσικών επιστημών, με λιγότερους με νευροαποκλίνοντες μαθητές, όπως οι μαθητές με ΔΕΠΥ.

Η περιγραφική μελέτη περίπτωσης των Rebecca Hite, Gina Childers, Gail Jones Elysa Corin, και Mariana Pereyra, επιδίωξε να καλύψη την έλλειψη στη βιβλιογραφία σχετικά με τις εμπειρίες των νευροαποκλίνοντων μαθητών, με αναδυόμενες τεχνολογίες, για την εκμάθηση των φυσικών επιστημών.

Συγκεκριμένα, η μελέτη περιγράφει τον βαθμό στον οποίο οι νευροαποκλίνοντες μαθητές βιώνουν τις δυνατότητες των VLE για τη μάθηση των φυσικών επιστημών, σε σύγκριση με τους νευροτυπικούς συνομηλίκους τους, σε: εστίαση, χωρικό προσανατολισμό και περιστροφή αντικειμένων, προβολή πολλαπλών αναπαραστάσεων και αφηρημένων διαδικασιών σε πραγματικό χρόνο, καθώς και εμπλοκή σε κίνδυνο μέσω πολλαπλών δοκιμών. Πέντε μαθητές μέσης εκπαίδευσης (με διάγνωση ΔΕΠΥ) αξιολογήθηκαν και παρατηρήθηκαν χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο (zSpace) που συνδυάζει αναδυόμενες τεχνολογίες για την εκμάθηση της καρδιακής ανατομίας και φυσιολογίας.

Οι δηλώσεις των μαθητών σχετικά με την εικονική παρουσία και τις τεχνολογικές δυνατότητες κωδικοποιήθηκαν και υπολογίστηκαν οι μετρήσεις συχνότητας και τα ποσοστά, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές περιέγραψαν περισσότερο παραμέτρους αισθητηριακές (41%), ελέγχου (30%) και ρεαλισμού (26%) με λιγότερες αναφορές στη διατήρηση της προσοχής τους (3%). Οι αναλύσεις των καρδιακών αξιολογήσεων διαπίστωσαν βελτιώσεις στις βαθμολογίες για την χωρική περιστροφή και την προβολή αφηρημένων διαδικασιών, καμία αλλαγή στη βαθμολογία στην προβολή πολλαπλών αναπαραστάσεων και μείωση στις βαθμολογίες για τον χωρικό προσανατολισμό. Η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης παρέχει μοναδική εικόνα για τις ανάγκες των νευροαποκλίνοντων μαθητών κατά τη χρήση αναδυόμενων τεχνολογιών για τη μάθηση των φυσικών επιστημών.

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο της ερευνητικής ομάδας: “Describing the Experiences of Students with ADHD Learning Science Content with Emerging Technologies


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου