Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025

Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας: Πώς θα γίνει το Ηράκλειο προσβάσιμο για όλους!

Με το ζήτημα της έγκρισης του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας ξεκίνησε η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου. Τις λεπτομέρειες του ΣΑΠ υπό τον γενικό τίτλο «Παροχή υπηρεσιών συμβούλου για την εκπόνηση Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) του Δήμου Ηρακλείου», παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος/μηχανικός Απόστολος Πρόιος, ο οποίος συνέταξε και τη σχετική μελέτη.

Ο στρατηγικός στόχος του ΣΑΠ, όπως επισημάνθηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης είναι να διευκολυνθεί η πρόσβαση στους δημόσιους χώρους του Ηρακλείου, κατ' αρχήν για τα ΑΜΕΑ αλλά και για όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως.

Όπως διευκρίνισε ο μελετητής «είναι αναγκαίες προσθήκες στον δημόσιο χώρο και τα δημόσια κτίρια ώστε να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα σε ΑΜΕΑ και εν γένει ευάλωτους χρήστες».

Υπενθυμίζεται πως ο Δήμος Ηρακλείου προχώρησε σε ανοιχτό διαγωνισμό με περιοχή μελέτης και τις πέντε δημοτικές ενότητες προκειμένου να αξιολογηθούν οι προδιαγραφές για αξιολόγηση κοινόχρηστων χώρων. Σε αυτό το πλαίσιο καταγράφηκαν πλατείες, πάρκα, δημόσια κτίρια και υπηρεσίες, διαβάσεις, ράμπες, φανάρια, υφιστάμενες υποδομές πεζόδρομων, πεζοδρομίων, στάσεις κτλ..

Ειδικότερα, καταγράφηκε και φωτογραφήθηκε κάθε δημόσιο κτίριο και δημόσιος χώρος και τα συλλεχθέντα στοιχεία ενσωματώθηκαν σε βάση δεδομένων.

Σύμφωνα με τον κ. Πρόιο, ορίστηκαν 23 περιοχές και με βάση χώρους καταφυγής, κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά και ζητήματα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, εξετάστηκε πώς ένας πολίτης θα μπορέσει να φτάσει σε ένα κτίριο. Παράλληλα, αξιολογήθηκε κάθε υποδομή με αυτοψίες προκειμένου να διαπιστωθούν οι όποιες ελλείψεις.

Η αξιολόγηση έγινε σε έξι θεματικές ενότητες που αφορούσε σε:

Πεζοδρόμια
Διαβάσεις
Δημόσια κτίρια
Υφιστάμενοι κοινόχρηστοι χώροι
Υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης
Υφιστάμενες πιάτσες ταξί

Ο μελετητής υπογράμμισε ότι με βάση τα συμπεράσματα της καταγραφής προτάθηκαν 23 μεγάλα δίκτυα διαδρομών για τα οποία υπάρχουν προτάσεις βελτίωσης σε 96 κοινόχρηστους χώρους και 367 δημόσια κτίρια.

Απαντώντας σε ερώτηση του επικεφαλής της αντιπολίτευσης Μιχάλη Καραμαλάκη για το κόστος της μελέτης, ο κ. Πρόιος διευκρίνισε ότι το κόστος ήταν 100.000 ευρώ συν τον ΦΠΑ με έκπτωση από το γραφείο του μελετητή, ωστόσο το ποσό καλύφθηκε στο 100% από το Πράσινο Ταμείο, χωρίς να επιβαρυνθεί ο Δήμος Ηρακλείου.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Γιώργος Σισαμάκης, από την πλευρά του, ξεκαθάρισε πως πρόκειται για μία μεγάλη συνολική μελέτη αλλά δεν υπάρχουν ακόμα επιμέρους προτάσεις. «Οι μελέτες και χρονοβόρες είναι και κοστίζουν αλλά ο Δήμος Ηρακλείου επιλέγει να προτεραιοποιεί τις μελέτες επ’ αυτού».

"Η μελέτη θα ενταχθεί σε ένα συνολικό σχεδιασμό"

Παίρνοντας τον λόγο, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, σημείωσε ότι η ειδικότερη αυτή μελέτη θα πρέπει να ενταχθεί σ’ ένα συνολικό σχεδιασμό. "Θα πρέπει να πάρουμε κάποια σημεία αναφοράς όπως στάσεις λεωφορείων και πιάτσες ταξί για την πρόσβαση σε δημόσιους χώρους για να ενταχθούν σ’ ένα γενικότερο σχεδιασμό για την προσβασιμότητα στην πόλη", είπε χαρακτηριστικά.

Παραδέχθηκε, όμως, ότι το Ηράκλειο έχει περιορισμένη βατότητα και αποτρέπει την πεζή μετακίνηση και αυτό γίνεται πιο έντονο στις γειτονιές της πόλης καθώς «δεν υπήρξε μέριμνα για την πεζή μετακίνηση». Ακόμη, ο δήμαρχος Ηρακλείου σημείωσε πως «τα πεζοδρόμια είναι από δύσχρηστα έως άχρηστα». «Πρέπει να τα αποδεχθούμε όλα αυτά για να τα αλλάξουμε και θα μπούμε στην αναζήτηση πόρων με δεδομένα από τη μελέτη αυτή, είπε με έμφαση ενώ χαρακτήρισε «επείγουσα την αναβάθμιση της προσβασιμότητας της πόλης».

Η ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος, Αντιγόνη Ανδρεάκη, δήλωσε πως μία πόλη είναι ένας ζωντανός οργανισμός που διαρκώς εξελίσσεται και μεταβάλλεται ενώ διερωτήθηκε πώς η Δημοτική Αρχή θα αξιολογήσει το αποτέλεσμα της έρευνας μέχρι την υλοποίηση των προτάσεων. Απαντώντας ο κ. Πρόιος διευκρίνισε πως το πρόγραμμα προβλέπει την εκκίνηση από τα δημόσια κτίρια, τα πάρκα κτλ και μετέπειτα πρόκειται να επεκταθεί σε γειτονιές και σχολεία.

Ο δημοτικός σύμβουλος, Κώστας Βαρδαβάς, στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το Ηράκλειο είναι μία άναρχα δομημένη πόλη και αναρωτήθηκε κατά πόσο είναι εφαρμόσιμο ένα τέτοιο σχέδιο. Ο συγκοινωνιολόγος, Απόστολος Πρόιος, απάντησε πως τα δομικά στοιχεία είναι δεδομένα οπότε εάν έχεις ένα ανεπαρκές πεζοδρόμιο το κατατάσσεις σε μία κόκκινη γραμμή ή κίτρινη και κατόπιν, είτε η δημοτική Αρχή είτε το Δημοτικό Συμβούλιο, αποφασίζει και ξεκινά τις παρεμβάσεις από τα «SOS» της προσβασιμότητας μέσα στην πόλη.

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Δημήτρης Δουλουφάκης, προχώρησε σε πολιτική τοποθέτηση επισημαίνοντας ότι ο εν λόγω στρατηγικός σχεδιασμός δεν θα οδηγήσει πουθενά καθώς η δημοτική Αρχή προτάσσει τον τουρισμό και όχι τις λαϊκές ανάγκες. Τόνισε δε ότι για να εφαρμοστεί ένα ανάλογο σχέδιο χρειάζονται απαλλοτριώσεις και διανοίξεις δρόμων τις οποίες -όπως είπε- «ο δήμος δεν προτίθεται να κάνει».

Η συζήτηση έκλεισε με την τοποθέτηση του Δημάρχου, Αλέξη Καλοκαιρινού, αναφορικά με το ποιος χρηματοδοτεί τί και πού βρίσκονται οι πόροι. «Το Πράσινο Ταμείο έχει εισπράξει από το Ηράκλειο -μέσω των τακτοποιήσεων- περίπου 65 εκατομμύρια ευρώ. (σ.σ. Το Πράσινο Ταμείο) Δίνει την δυνατότητα (σ.σ. στους δήμους) να πάρουν πίσω ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο», γεγονός που ο κ. Καλοκαιρινός το χαρακτήρισε ως «γελοίο». «Οι πόροι αυτοί είναι πολύ σημαντικοί και αποστερούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση», είπε ο Δήμαρχος και διερωτήθηκε πού κατευθύνονται αυτά τα χρήματα.

Η μελέτη εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Σώμα αφού καταψήφισε μόνο η Λαϊκή Συσπείρωση.

Πηγή: cretalive

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου