Το να μάθετε σε ένα άτομο με νοητική καθυστέρηση να μαγειρεύει είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να ενθαρρύνετε την ανεξαρτησία του και να του παρέχετε ευκαιρίες για κοινωνική σύνδεση με άλλους. Και το τελικό προϊόν μπορεί να είναι πολύ νόστιμο!
Το μαγείρεμα απαιτεί πολλή εξάσκηση και διαφορετικά επίπεδα εποπτείας ανάλογα με τις ικανότητες κάθε ατόμου. Το κλειδί για να βοηθήσετε ένα άτομο με αναπηρία να μάθει να μαγειρεύει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα είναι να κάνετε μια αξιολόγηση των δεξιοτήτων του πριν ξεκινήσετε.
Το επόμενο βήμα είναι να βρείτε μια συνταγή για ένα γεύμα που του αρέσει. Βεβαιωθείτε ότι η συνταγή είναι γραμμένη απλά, με σαφήνεια και δεν είναι πολύπλοκη. Διαβάστε την πριν ξεκινήσετε και βεβαιωθείτε ότι έχετε όλα τα απαραίτητα υλικά. Με αυτό τον τρόπο θα δώσετε και μια γενική εικόνα στο άτομο για το τι θα γίνει. Αφήστε το να κάνει ερωτήσεις ή να βρει λύσεις στα προβλήματα που θα προκύψουν πριν ξεκινήσετε το μαγείρεμα. Αν χρειάζεται, κάντε μια βόλτα στα μαγαζιά για να αγοράσετε ό,τι σας λείπει.
Η εκτέλεση μιας γραπτής συνταγής μπορεί να είναι δύσκολη. Ίσως το άτομο χρειάζεται πρόσθετη υποστήριξη. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εικόνες ή φωτογραφίες με τα βήματα της συνταγής, ένα βίντεο με κάποιον άλλο που εκτελεί την συνταγή ή αρχικά να την κάνετε εσείς ο ίδιος ενώ το παιδί σας παρακολουθεί προσεκτικά.
Για να κάνετε τη διαδικασία μαγειρέματος λιγότερο αγχωτική, είναι απαραίτητο να βεβαιωθείτε ότι το άτομο μπορεί να χρησιμοποιήσει τις απαραίτητες συσκευές και τα εργαλεία κουζίνας με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Είναι επίσης σημαντικό να χρησιμοποιείτε τα ίδια εργαλεία/ σκεύη και να τα τοποθετείτε σε σταθερό μέρος. Για παράδειγμα, εάν έχετε αγοραστεί μια νέα συσκευή ή έχετε αλλάξει τη θέση ενός σκεύους, αφιερώστε λίγο χρόνο με το άτομο για να βεβαιωθείτε ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει τις νέες συσκευές και να βρει τα αντικείμενα που έχουν μετακινηθεί στην κουζίνα.
Ξεκινήστε με μικρά βήματα και σταδιακά μειώστε την επίβλεψη και αυξήστε την πολυπλοκότητα της προετοιμασίας του γεύματος καθώς το άτομο κατακτά τις απαιτούμενες μαγειρικές δεξιότητες. Ακόμα και η εκμάθηση της χρήσης του φούρνου μικροκυμάτων για το ζέσταμα φαγητού μπορεί να είναι ένα τεράστιο βήμα για κάποιον που μόλις αρχίζει να μαθαίνει πώς να ετοιμάζει ένα ολόκληρο γεύμα.
Μην αποθαρρύνεστε αν το γεύμα δεν βγει ακριβώς όπως το έχετε σχεδιάσει. Το να κάνετε λάθη είναι μέρος της διαδικασίας. Προσπαθήστε να κάνετε τα μαθήματα μαγειρικής διασκεδαστικά και συναρπαστικά, αφιερώνοντας χρόνο ψάχνοντας σε περιοδικά ή βιβλία μαγειρικής για ιδέες που ενδιαφέρουν το άτομο. Όταν σχεδιάζετε τα μαθήματα, να λαμβάνετε πάντα υπόψη τι είδους πρόσθετη υποστήριξη μπορεί να χρειαστεί και για πόση ώρα μπορεί να παραμένει συγκεντρωμένος/η στο έργο του. Οι συντομότερες συναντήσεις για μαγείρεμα είναι καλύτερες από τις συναντήσεις που διαρκούν πολύ και είναι βαρετές.
Με την κατάλληλη υποστήριξη και επίβλεψη, η εκμάθηση της προετοιμασίας ενός γεύματος μπορεί να αυξήσει την ανεξαρτησία και την αυτοπεποίθηση ενός ατόμου, επειδή το μαγείρεμα απαιτεί προσπάθεια και υπομονή. Το να μάθει κανείς να προσπαθεί για να φτιάχνει ένα καλό, απλό γεύμα έχει αποτέλεσμα επειδή το φαγητό καταναλώνεται εύκολα και μπορεί να μοιραστεί με άλλους. Αν χρειάζεστε έναν ακόμη τρόπο για να ωθήσετε κάποιον στη μαγειρική, θεσπίστε τον κανόνα ότι αυτός που μαγειρεύει δεν πλένει πιάτα. Με αυτό το κίνητρο είναι πολύ πιθανό όλοι να θέλουν να μαγειρεύουν!
[Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα West Springfield Republican στις 24/9/2020] via www.mayinstitute.org
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου