Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025

Χρησιμοποιώντας προσωπικά αναγνωριστικά στοιχεία με τον τυφλοκωφό γιο μου

πηγή
Τα προσωπικά αναγνωριστικά βοηθούν τα παιδιά με τυφλοκώφωση να αναγνωρίζουν τους ανθρώπους στη ζωή τους. Αυτή η ανάρτηση ιστολογίου μοιράζεται ιδέες για το πώς μπορείτε να τα δημιουργήσετε.

Το αναγνωριστικό είναι ένα συγκεκριμένο αντικείμενο που φοράει κάποιος προκειμένου να μπορεί να αναγνωριστεί η ταυτότητά του από ένα άτομο με τύφλωση. Τα αναγνωριστικά είναι ιδιαίτερα σημαντικά στη ζωή ενός παιδιού με τυφλοκώφωση. Ο Liam λατρεύει να γνωρίζει νέους ανθρώπους και θέλει να μαθαίνει αμέσως τα ονόματά τους (έχει φανταστική μνήμη!).

Ο 4 ½ ετών γιος μου ο Liam, είναι τυφλοκωφός. Αναγνωρίζει τους ανθρώπους που ήδη ξέρει καλά όσο και τους ανθρώπους που συναντά από τα αναγνωριστικά τους στοιχεία. Το αναγνωριστικό στοιχείο μπορεί να είναι ένα δαχτυλίδι, ένα ρολόι, ένα βραχιόλι κ.λπ. που φορούν πάντα. Όσο περισσότερο γνωρίζει ένα άτομο, τόσο πιο εύκολα μπορεί να καταλάβει ποιος είναι και με άλλα μέσα (πχ από την υφή των χεριών τους, τον τρόπο που μυρίζουν), αλλά εξακολουθεί να ελέγχει πάντα το αντικείμενο που χρησιμοποιείται για την αναγνώρισή του.

Οι ενήλικες συνήθως φορούν κάτι που μπορεί να λειτουργήσει ως αναγνωριστικό, ωστόσο αυτό δεν συμβαίνει τις περισσότερες φορές με τα παιδιά. Παρατήρησα ότι όταν είχαμε παιδιά στο σπίτι (για παιχνίδι, σε γιορτές) ο Liam προσπαθούσε πάντα να βρει ένα αναγνωριστικό, αλλά δε είχαν. Ήθελα να βρω ένα αναγνωριστικό για τα παιδιά που υπήρχαν στη ζωή του Liam. Ήθελα το αναγνωριστικό να έχει νόημα για τα παιδιά που το θα το φορούσαν, αλλά και για τον Liam, ώστε να μπορεί να ξέρει ποιος έχει έρθει στο σπίτι μας για παιχνίδι !

Αποφάσισα να φτιάξω κολιέ. Κάθε οικογένεια θα έπαιρνε ένα συγκεκριμένο ξύλινο σχήμα κολιέ για τα μέλη της, διαφορετικό από το σχήμα των άλλων οικογενειών. Έβαλα το όνομα των παιδιών γραμμένο και σε γραφή Braille πάνω στο σχήμα. Έδωσα τα σχήματα στους γονείς τους. Στη συνέχεια, τα παιδιά μπόρεσαν να διακοσμήσουν το σχήμα αυτό στο σπίτι (με κάποια καθοδήγηση) με ένα απτό σύμβολο που θα τα αντιπροσώπευε. Η πρώτη οικογένεια με την οποία το δοκιμάσαμε είχε 4 μικρά παιδιά. Δημιούργησα ένα βίντεο με τα νοήματα των ονομάτων τους (επειδή ο γιος μου είναι και κωφός, χρησιμοποιούμε συγκεκριμένα νοήματα για να δηλώσουμε το όνομα ενός ατόμου) ώστε να εξασκηθούν πριν έρθουν στο σπίτι μας τα Χριστούγεννα, αφού δεν γνώριζαν την νοηματική γλώσσα.

Όταν η οικογένεια ήρθε, τα παιδιά ήξεραν ότι έπρεπε να δείχνουν τα κολιέ τους στον Liam και να τον αφήνουν να τα αγγίζει. Ο Liam ήξερε τα νοήματα των ονομάτων τους και μάλιστα χρησιμοποιούσε μερικά από αυτά όταν ήθελε να παίξει με ένα συγκεκριμένο παιδί! Του άρεσε να παίζει κυρίως με το μεγαλύτερο από τα αδέρφια, την Jaden που χρησιμοποιούσε τα νοήματα της αμερικανικής νοηματικής γλώσσας που ήξερε με τον Liam! Εκτίμησα πραγματικά τον ενθουσιασμό και την προσπάθεια των γονιών στην κατασκευή των κολιέ τους, αλλά και το γεγονός ότι εξήγησαν στα παιδιά τους πώς να αλληλεπιδρούν και να παίζουν με τον Liam!

Θα χαρακτήριζα την πρώτη μας προσπάθεια με τα κολιέ με τα αναγνωριστικά στοιχεία επιτυχημένη!

Πως μπορεί να βοηθήσει όμως η δημιουργία κολιέ με αναγνωριστικά στοιχεία;

Βοηθά τα παιδιά με τυφλοκώφωση να αλληλοεπιδρούν με τους συνομηλίκους τους. Ο Liam μπορεί πλέον να αναγνωρίσει τους φίλους του που έρχονται στο σπίτι και παίζουν μαζί του. Παράλληλα, βοηθά στην εκπαίδευση των παιδιών χωρίς τυφλοκώφωση να καταλάβουν πώς μπορούν να αλληλεπιδρούν και να επικοινωνούν με παιδιά με τυφλοκώφωση. Τα αναγνωριστικά στοιχεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αναφερθούμε σε άτομα και αφού έχουν φύγει από το σπίτι. Τα σύμβολά τους μπορούν να μπουν σε ένα βιβλίο εμπειριών σχετικά με την επίσκεψή τους.

Έχω έτοιμα και άλλα κολιέ για να τα μοιράσω σε φίλους των παιδιών μου. Ανυπομονώ να δω πώς θα τα κάνουν! Είμαστε ευλογημένοι που υπέροχους φίλους και συγγενείς που είναι πρόθυμοι να κάνουν το κάτι παραπάνω για να συμπεριλάβουν στην ζωή τους τον Liam και να επικοινωνήσουν μαζί του!

Απόδοση του κειμένου Using Personal Identifiers with My Deafblind Son

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου