Η κούραση και η κόπωση είναι κοινά προβλήματα στα κωφά παιδιά. Συχνά πρέπει να συγκεντρωθούν περισσότερο για να παρακολουθήσουν τις συνομιλίες, είτε με προφορικό λόγο είτε με νοηματική. Η κατανόηση ότι η κόπωση αυτή σχετίζεται με την κώφωση είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να υποστηρίξετε το παιδί σας όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα.
Η Michelle είναι μαμά της Isla (7) που είναι κωφή.
"Η Isla ερχόταν από το σχολείο πολύ κουρασμένη. Δεν έπαιζε με την αδερφή της, αλλά την έσπρωχνε ή τη χτυπούσε – κάτι που δεν το συνήθιζε γενικά. Τα Σαββατοκύριακα η Isla ήταν πάλι ο υπέροχος εαυτός της, αλλά τις Δευτέρες άρχιζε και πάλι το πρόβλημα."
Κόπωση συγκέντρωσης
Οι περισσότεροι άνθρωποι κάποιες στιγμές δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, όπως όταν ακολουθούν κάποιον που μιλάει χαμηλόφωνα ή όταν υπάρχει πολύς θόρυβος τριγύρω.
Τα κωφά παιδιά πρέπει να δίνουν πολύ περισσότερη προσοχή από τα παιδιά που ακούνε. Χρησιμοποιούν πολλούς διαφορετικούς τρόπους ακρόασης και κατανόησης, όπως η χειλεανάγνωση ή η παρακολούθηση συνομιλιών στη νοηματική γλώσσα (signed conversations), και μπορεί να διαπιστώσουν ότι έχουν λιγότερη ενέργεια για άλλα πράγματα.
Εάν το παιδί σας χρησιμοποιεί την ομιλία και την ακρόαση, θυμηθείτε ότι τα παιδιά δεν μπορούν να αγνοήσουν έναν άλλο ομιλητή το ίδιο εύκολα όπως οι ενήλικες. Όταν υπάρχουν πολλοί ομιλητές σε ένα δωμάτιο, αυτό σημαίνει ότι το παιδί δεν θα μπορεί να επιλέξει και να συγκεντρωθεί στη μία φωνή που πρέπει να ακούσει.
Η ακρόαση απαιτεί προσπάθεια. Αν τα κωφά παιδιά φαίνονται πιο κουρασμένα από τα αδέρφια τους στο τέλος της ημέρας, είναι επειδή απαιτείται να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια για να ακούν και να αλληλεπιδρούν για μεγαλύτερες περιόδους. Το να αισθάνονται πιο κουρασμένα όμως μπορεί να έχει αντίκτυπο στη μάθησή τους στο σχολείο, στο πώς νιώθουν όταν κάνουν τα μαθήματά τους/ τις εργασίες τους για το σπίτι και επίσης στη μάθηση, την ανάπτυξη και τη συμπεριφορά τους μέσα στο σπίτι.
Η Michelle είναι μαμά της Isla (7) που είναι κωφή.
«Της άρεσε το σχολείο στην αρχή, αλλά όσο περνούσε ο καιρός κουραζόταν όλο και περισσότερο. Έβγαινε από το σχολείο και δεν μου μιλούσε».
Πώς επηρεάζει η κόπωση συγκέντρωσης τα κωφά παιδιά;
- Νυστάζουν το πρωί ή κοιμούνται στο δρόμο από το σχολείο.
- Δεν προσέχουν ή δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν σε εργασία ή συζητήσεις.
- Τα παρατάνε εύκολα καθώς οι εργασίες φαίνονται πιο δύσκολες.
- Απογοητεύονται εύκολα.
- Η διάθεσή τους αλλάζουν εύκολα.
- Αλλάζει ο τρόπος που παίζουν, πχ έχουν μικρότερη αντοχή ή δεν απολαμβάνουν ορισμένες δραστηριότητες όσο συνήθως, ειδικά σε θορυβώδη περιβάλλοντα.
- Θέλουν να βγάζουν τα ακουστικά τους βοηθήματα όταν νιώθουν κουρασμένα, για να ξεκουραστούν και να «φορτίσουν τις μπαταρίες τους»
Η Lucy είναι μαμά της Emily (9 ετών) που έχει μέτρια έως σοβαρή απώλεια ακοής.
"Η Emily είναι πάντα κουρασμένη, ειδικά τις ημέρες του σχολείου, επομένως περιορίζουμε τις δραστηριότητες μετά το σχολείο. Οι μέρες είναι προγραμματισμένες εκ των προτέρων και ο χρόνος για ξεκούραση θεωρείται πολύ σημαντικός. Μερικές φορές θέλει να βγάλει τα ακουστικά της και να μην κάνει τίποτα."
Μπορεί η χειλεανάγνωση να μειώσει την προσπάθεια ακρόασης;
Ενδεχομένως, αλλά χειλεανάγνωση απαιτεί επίσης γνωστικούς πόρους. Η δεξιότητα της χειλεανάγνωσης χρειάζεται χρόνο για να αναπτυχθεί και περιορίζεται από το λεξιλόγιο που ήδη γνωρίζει το παιδί. Επίσης, πολλά σχέδια χειλιών είναι πανομοιότυπα για διαφορετικούς ήχους ομιλίας. Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά με επαρκείς γνωστικούς πόρους (όπως η εργαζόμενη μνήμη) μπορούν να κάνουν χρήση της χειλεανάγνωσης για να μειώσουν την προσπάθεια ακρόασης.
Η Samantha είναι μαμά του Harvey (12) που είναι κωφός.
«Οι δάσκαλοι του Harvey στο δημοτικό σχολείο παρατήρησαν ότι έκανε διάφορους ήχους στα απογευματινά μαθήματα. Μερικές φορές έκανε χαζομάρες και δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί. Ο ειδικός παιδαγωγός του πίστευε ότι αυτή η συμπεριφορά οφειλόταν στην κόπωση από την ακρόαση και την χειλεανάγνωση που ήταν πολύ μεγάλη προς το τέλος της σχολικής ημέρας. Με αυτούς τους «κοινωνικά μη αποδεκτούς» τρόπους προσπαθούσε να μείνει σε εγρήγορση ενώ ο εγκέφαλός του δούλευε εντατικά προσπαθώντας να γεμίσει τα κενά από όσα δεν μπορούσε να ακούσει».
Συμβουλές για την αντιμετώπιση της κόπωσης συγκέντρωσης:
- Βεβαιωθείτε ότι η ακρόαση γίνεται όσο το δυνατόν πιο εύκολη, χρησιμοποιώντας συνεχώς ακουστικά βαρηκοΐας,κοχλιακά εμφυτεύματα, συστήματα FM και κάνοντας απλές προσαρμογές για να διασφαλίσετε ότι οι περιβαλλοντικοί ήχοι διατηρούνται όσο το δυνατόν χαμηλότεροι.
- Φροντίστε να έχει το παιδί σας «ήσυχες» στιγμές κατά τη διάρκεια της ημέρας για να ξεκουράζεται.
- Φροντίστε το παιδί σας να έχει καθημερινά ένα λογικό πρόγραμμα, χωρίς υπερβολικά πολλές δραστηριότητες.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κατανοήσει τις ανάγκες του που πηγάζουν από την κώφωσή του και να μιλήσει με τους δασκάλους, την οικογένεια και τους φίλους του για αυτές.
- Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει ότι το είναι λογικό να είναι κουρασμένο κάποιες φορές και βοηθήστε το να βρει τρόπους να χαλαρώνει.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εξηγήσει στους φίλους του ότι αν δεν τους μιλάει πολύ κάποιες φορές δεν είναι επειδή δεν θέλει, αλλά επειδή είναι πολύ κουρασμένο και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί.
- Βοηθήστε το παιδί σας να αποκτήσει αυτοπεποίθηση για να ζητάει από τους εκπαιδευτικούς στο σχολείο να αλλάζει θέση εάν δεν μπορεί να ακούσει ή να δει τον δάσκαλο από εκεί που κάθεται.
- Κάντε την επικοινωνία όσο το δυνατόν πιο εύκολη για το παιδί σας κοιτώντας το, έχοντας καλές συνθήκες ακρόασης και φωτισμού και φροντίζοντας να υπάρχουν όσο το δυνατόν λιγότεροι και χαμηλοί θόρυβοι στο περιβάλλον.
- Στις οικογενειακές συγκεντρώσεις και την ώρα του φαγητού, βεβαιωθείτε ότι μιλάει ένα άτομο τη φορά, ώστε το παιδί να μπορεί να παρακολουθεί την συζήτηση.
- Βοηθήστε τα άτομα που συναναστρέφονται με το παιδί σας να κατανοήσουν τις ιδιαίτερες επικοινωνιακές του ανάγκες.
- Αποδεχτείτε το γεγονός ότι κάποιες φορές το παιδί σας χρειάζεται να βγάζει το ακουστικό του βοήθημα και να κάνει ένα διάλειμμα από τον κόσμο των ήχων.
- Βοηθήστε το παιδί σας να κοιμάται καλά τη νύχτα με σωστές ρουτίνες ύπνου.
- Να θυμάσαι πάντα, αν σας αγνοεί το παιδί σας : είναι παιδί και τα παιδιά μερικές φορές μας αγνοούν!
Άλλες αιτίες κόπωσης
Ενώ η κόπωση στα κωφά παιδιά συχνά σχετίζεται με την προσπάθεια ακρόασης ή χειλεανάγνωσης, υπάρχουν και άλλες πιθανές αιτίες. Αν είναι κάτι που σας ανησυχεί, επικοινωνήστε και με τον παιδίατρό σας για να αποκλείσετε παθολογικούς παράγοντες.
Συμβουλές από τους άλλους γονείς:
Χρησιμοποιείτε και τη νοηματική γλώσσα
Nicky, μαμά της Isabelle (3 ετών)
"Επιλέξαμε να χρησιμοποιήσουμε τη νοηματική γλώσσα για να υποστηρίζουμε την ομιλία με την Isabelle αμέσως μόλις διαγνώστηκε. Αυτό είναι πραγματικά χρήσιμο για την κούραση στην ακοή, καθώς βρίσκουμε ότι η κατανόηση δεν απαιτεί τόση προσπάθεια σε σύγκριση με την ακρόαση μόνο."
Δίνετέ του χρόνο για ένα διάλειμμα στο σχολείο και στο σπίτι
Jenni μαμά του Harry (5 ετών) που έχει μέτρια έως σοβαρή απώλεια ακοής
«Υπάρχει ένα αγόρι στην τάξη του Harry που προτιμά συχνά να τρώει μεσημεριανό σε μια ήσυχη τάξη. Όταν ο Harry έχει δύσκολη μέρα, του αρέσει να τρώει μεσημεριανό μαζί του. Του δίνει λίγο χρόνο για ένα διάλειμμα. Μετά το σχολείο τις περισσότερες μέρες μου λέει ότι θα πάει στο δωμάτιό του για 10-20 λεπτά για να χαλαρώσει. Μερικές φορές βγάζει τα ακουστικά του, άλλες όχι».
Βοηθήστε το να βρει τρόπους για να εκφράζει την απογοήτευσή του
Lucy μαμά της Emily (9) που έχει μέτρια έως σοβαρή απώλεια ακοής.
"Πείτε του ότι δεν πειράζει που είναι κουρασμένο. Αν είναι απογοητευμένο, σταματήστε ό,τι κάνετε, αγκαλιάστε το και ρωτήστε το γιατί νιώθει έτσι. Σκίστε μαζί χαρτιά, σπάστε φουσκίτσες από τα μεμβράνες περιτυλίγματος και σύντομα η απογοήτευση θα μετατραπεί σε γέλιο."
Συμπεριλάβετε στρατηγικές για την αντιμετώπιση της κόπωσης συγκέντρωσης εκπαιδευτικό πρόγραμμα του παιδιού
Samantha είναι μαμά του Harvey (12) που είναι κωφός.
"Το πρόγραμμα του Harvey περιλαμβάνει στρατηγικές για να επιστήσει την προσοχή του στους θορύβους που κάνει και στη συμπεριφορά του, ώστε να μπορεί να πάρει τον έλεγχο και να τους σταματήσει. Αυτό συνήθως λειτουργεί, αλλά αν συνεχίσει, ο εκπαιδευτικός μπορεί να του επιτρέψει να διαβάσει για 5-10 λεπτά, να κάνει ένα μικρό διάλειμμα ή να βγει από την τάξη και να συνεχίσουν το μάθημα σε άλλο περιβάλλον»
Κάντε ένα διαχειρίσιμο σχέδιο μελέτης
Melani μαμά του Jack (17 ετών)
"Βοηθάω τον Jack να σπάσει το διάβασμά του σε μικρότερα μέρη και να κάνει ένα χρονοδιάγραμμα με πολλά διαλείμματα ενδιάμεσα. Κάθομαι μαζί του ενώ διαβάζει για να τον βοηθάω να μείνει συγκεντρωμένος, αλλά τον αφήνω να ηγηθεί της διαδικασίας χρονοδιαγράμματος ώστε να τον βολεύει. Τον αφήνω και μόνο του, αλλά πάντα θέλω να ξέρει ότι είμαι εκεί αν θελήσει να φωνάξει ή να κλάψει αν αισθανθεί απογοήτευση».
Κάντε τις δραστηριότητες όσο το δυνατόν πιο χαλαρωτικές
Nicky μαμά της Isabelle (3 ετών). Και οι δύο είναι κωφές.
"Η τηλεόραση είναι μια χαλαρωτική δραστηριότητα για τους περισσότερους ανθρώπους. Από μικρή έβαζα πάντα υπότιτλους σε ό,τι έβλεπα. Χωρίς υπότιτλους έπρεπε να καταβάλω μεγάλη προσπάθεια για να καταλάβω τι έλεγαν και δεν μπορούσα να παρακολουθήσω. Η Isabelle είναι ακόμα πολύ μικρή για να διαβάζει υπότιτλους, οπότε επιλέγουμε κυρίως προγράμματα για τα οποία έχουμε το βιβλίο. Πρώτα το διαβάζουμε αρκετές φορές και μετά το βλέπουμε και στην τηλεόραση. Κάθεται με το βιβλίο στην αγκαλιά της και ακολουθεί την πλοκή, γυρίζοντας τις σελίδες καθώς η ιστορία εξελίσσεται".
Απόδοση του άρθρου Tiredness in deaf children
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου