Τρίτη 4 Μαρτίου 2025

Ο αυτισμός στην τάξη: Στρατηγικές επιτυχίας

Διαβάστε μερικές στρατηγικές επιτυχίας κατά τη διδασκαλία μαθητών με αυτισμό:

  • Να είστε ήρεμοι και θετικοί. Επιδεικνύετε την κατάλληλη/επιθυμητή συμπεριφορά σαν μοντέλο για τον μαθητή με αυτισμό, καθώς και για άλλους μαθητές, αντιμετωπίζοντάς τον με σεβασμό.
  • Διαβάστε για τον αυτισμό. Μάθετε τα χαρακτηριστικά του και τις γενικές στρατηγικές αλληλεπίδρασης και διδασκαλίας.
  • Χρησιμοποιήστε ένα φύλλο πληροφοριών τύπου «Εγώ», «Σχετικά με εμένα» για να μάθετε στοιχεία σχετικά με τις προτιμήσεις, τους φόβους, τις ανάγκες του κάθε μαθητή, κ.λπ. Κάντε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με την ασφάλεια και την παρορμητικότητα.
  • Δημιουργήστε ένα φιλόξενο περιβάλλον στην τάξη σας και παρέχετε ευκαιρίες στον μαθητή σας (και σε άλλους!) να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης και μάθησης.
  • Διδάξτε την κατανόηση και την αποδοχή. Δώστε χρόνο στους μαθητές να εργαστούν σε ζευγάρια ή/και μικρές ομάδες. Βάλτε τον μαθητή στο φάσμα του αυτισμού στην ίδια ομάδα με συνομηλίκους που μπορούν να λειτουργήσουν σαν θετικά πρότυπα. Μην ξεχνάτε ότι οι μαθητές με αυτισμό μπορούν να απομονωθούν μέσα στην τάξη και να είστε σε επιφυλακή για να το αποτρέψετε.
  • Οι μαθητές με αυτισμό μπορεί να μην έχουν κοινωνικές δεξιότητες. Επομένως, εάν ένας μαθητής εκφοβίζεται ή βασανίζεται από τους συμμαθητές του, είναι πιθανό να αντιδράσει με μη αποδεκτό/ κατανοητό ή κατάλληλο τρόπο. Λάβετε υπόψη τις επικοινωνιακές δυσκολίες του και προσπαθήστε να κατανοήσετε τι ακριβώς έχει γίνει πριν ερμηνεύσετε και κρίνετε την συμπεριφορά του.
  • Βεβαιωθείτε ότι γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες οργάνωσης, επικοινωνίας και τα αισθητηριακά προβλήματα των μαθητών.
  • Καθιερώστε σαφείς ρουτίνες και συνήθειες για να υποστηρίξετε τις τακτικές δραστηριότητες και τις μεταβάσεις. Ενημερώστε εκ των προτέρων τον μαθητή για αλλαγές στη ρουτίνα, το προσωπικό κ.λπ., όποτε είναι εφικτό.
  • Επιλέξτε προσεκτικά τη θέση του μαθητή μέσα στην τάξη, λαμβάνοντας υπόψη τις αισθητηριακές του ανάγκες και τις δυσκολίες προσοχής.
  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις γενικές στρατηγικές που περιγράφονται για την υποστήριξη της επικοινωνίας και της οργάνωσης (απλές οδηγίες, χρόνος αναμονής για την επεξεργασία λεκτικών αιτημάτων ή οδηγιών, οπτικά χρονοδιαγράμματα, προτροπές και υποδείξεις, κ.λπ.)
  • Να λαμβάνετε υπόψη σας τα αισθητηριακά ζητήματα που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τον μαθητή σας (για παράδειγμα, η ηχώ στα αποδυτήρια και οι έντονες και γρήγορες κινήσεις μπορεί να καθιστούν το μάθημα της γυμναστικής υπερβολικά έντονο).
  • Παρέχετε γραπτούς κανόνες ή εικόνες που δείχνουν τις συμπεριφορές που περιμένετε να επιδεικνύουν οι μαθητές σας μέσα στην τάξη, συμπεριλαμβανομένων και των «άγραφων» κανόνων αν είναι απαραίτητο. Ενσωματώστε κοινωνικές αφηγήσεις στην παρέμβαση του παιδιού για να το βοηθήσετε να κατανοήσει τι πρέπει να κάνει και τι να αποφεύγει. Οι μαθητές με αυτισμό συχνά ακολουθούν τους κανόνες με μεγαλύτερη συνέπεια αν κατανοούν για ποιο λόγο υπάρχουν (για παράδειγμα: «Είναι σημαντικό να παραμείνετε ήσυχοι χωρίς να μιλάτε όταν ο δάσκαλος μιλάει. Αν κάνετε φασαρία τα άλλα παιδιά δεν θα μπορούν να ακούσουν το μάθημα»).
  • Χρησιμοποιείτε περιγραφικούς επαίνους για να ενισχύσετε επιθυμητές συμπεριφορές (για παράδειγμα πείτε, «Μου αρέσει ο τρόπος που βάζεις τα σκουπίδια σου στον κάδο απορριμμάτων!»)
  • Δίνετε θετικές κατευθύνσεις. Χρησιμοποιείτε θετική διατύπωση για τις οδηγίες σας. Ελαχιστοποιήστε τη χρήση των λέξεων «μη» και «σταμάτα». Το «Παρακαλώ κάθισε στη θέση σου» είναι πιο αποτελεσματικό από το «Μην σηκώνεσαι όρθιος» γιατί είναι ξεκάθαρο στον μαθητή τι ακριβώς του ζητάτε να κάνει.

Απόδοση του άρθρου Autism in the classroom: Strategies for success

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου