Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024

Χριστούγεννα φιλικά για Κ/κωφά και βαρήκοα παιδιά

Οι μέρες των γιορτών και οι συναντήσεων με φίλους και συγγενείς μπορεί να είναι δύσκολες για τα κωφά παιδιά ή/και νεαρά άτομα. Τα Χριστούγεννα, τα γενέθλια, οι γάμοι και οι άλλες γιορτές μπορεί να είναι πολύ ευχάριστες καταστάσεις, ωστόσο περιλαμβάνουν χρόνο με άτομα που δεν γνωρίζουν πολλά στοιχεία για την κώφωση και τις ανάγκες των κωφών ατόμων. 

Διαβάστε μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τα κωφά άτομα παιδικής/νεαρής ηλικίας να μην αισθάνονται απομονωμένα την περίοδο των Χριστουγέννων. 

Συμβουλές από την Sara, μαμά του Rhys, ο οποίος έχει μεγάλη βαρηκοΐα και φοράει ακουστικά.

«Πάντα βρίσκουμε χρόνο για να εξηγούμε στον Rhys και στα αγόρια τι έχουμε προγραμματίσει για αυτήν την περίοδο. Μερικές φορές ο Rhys χάνει αυτά που του λέμε, ειδικά αν είναι απορροφημένος με κάτι. Προσπαθήστε να εξηγήσετε τι θα κάνετε όλη την ημέρα, το φαγητό που θα μαγειρέψετε, τα παιχνίδια που θα παίξετε – ένα κωφό παιδί χρειάζεται επανάληψη των λέξεων για να αυξήσει το λεξιλόγιό του και να αναπτυχθεί. 

Μερικές φορές δεν το κάνουμε πάντα σωστά και για κάποιο λόγο πιέζουμε ακόμα περισσότερο τον εαυτό μας τα Χριστούγεννα. Απλώς προσπαθήστε να χαλαρώσετε και μην ανησυχείτε αν χρειαστεί να επαναλάβετε τον εαυτό σας μερικές φορές κατά τη διάρκεια του χριστουγεννιάτικου δείπνου, έτσι είναι όταν έχει κανείς παιδιά!»

Γεύματα

«Τα περασμένα Χριστούγεννα, στο δείπνο κάθισε δίπλα στην ανιψιά μου Sophie (10) που είναι ήσυχη και προσεκτική. Έχει έρθει και στα οικογενειακά μαθήματα νοηματικής γλώσσας μαζί μας. Τον άγγιζε και του έλεγε «Μιλάμε για αυτό ή εκείνο» και του εξηγούσε τα πάντα».

Χρησιμοποιείτε τραπεζομάντηλα για να απορροφάται ο ήχος από τα μαχαιροπίρουνα που χτυπάνε.

Επιλέγετε σωστή θέση για το παιδί – μπορεί από εκεί που κάθεται να βλέπει τους πάντες καθαρά για να διαβάζει τα χείλη ή να νοηματίζει; Ένα στρογγυλό τραπέζι είναι ιδανικό για να μπορούν όλοι να βλέπουν ο ένας τον άλλον.

Αφήνετε το παιδί να επιλέξει πού θα καθίσει. Μπορεί να προτιμά να κάθεται με την πλάτη του στο φως (ώστε να μπορεί να βλέπει τα πρόσωπα όλων των παρευρισκομένων), με την πλάτη στον τοίχο (για να υπάρχει καλύτερη ακουστική) ή δίπλα σε έναν φίλο ή μέλος της οικογένειας που καταλαβαίνουν εύκολα.

Να μιλάτε ένας – ένας και όχι ταυτόχρονα με τους άλλους.

Μην μιλάτε με το στόμα γεμάτο και μην καλύπτετε το στόμα σας όταν μιλάτε.

Αφήνετε τα μαχαιροπίρουνά σας κάτω στο πιάτο σας κάποιες στιγμές για να νοηματίζετε.

Ένα κωφό παιδί μπορεί να προτιμά να να τελειώνει πρώτα το φαγητό του και στη συνέχεια να εμπλέκεται στη συζήτηση αντί να προσπαθεί να παρακολουθεί την συζήτηση ενώ τρώει.

Ενημερώνετε το παιδί ποιο είναι το θέμα της συζήτησης ώστε να μπορεί να το παρακολουθεί πιο εύκολα.

Όταν τρώτε σε εστιατόριο, να ζητάτε τραπέζι σε έναν ήσυχο και καλά φωτισμένο χώρο.

Να είστε έτοιμοι να κάνετε διερμηνεία στο παιδί όταν δεν μπορεί να παρακολουθήσει την συζήτηση έτσι ώστε να ξέρει τι λέγεται. 

Ενθαρρύνετε το παιδί να ζητήσει μόνο του από το προσωπικό ενός εστιατορίου ή τον οικοδεσπότη ενός γεύματος σε ένα σπίτι αυτό που θέλει. Μην παραγγέλνετε εσείς για αυτό. 

Επιλέγετε μέρη για φαγητό που έχουν παιδικά μενού με εικόνες, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να δείχνει αυτό που θέλει.

Βοηθώντας τους φίλους και την οικογένεια να είναι φιλικοί προς τα κωφά παιδιά.

«Η ευρύτερη οικογένειά μας έρχεται πάντα επίσκεψη την ημέρα των Χριστουγέννων και είναι υπέροχο να βλέπουμε πώς έχουν προσαρμοστεί όλοι στον τρόπο που ανταποκρίνεται και ενεργεί ο Rhys. Έχουμε μοιραστεί τις γνώσεις μας με τους συγγενείς μας σχετικά με τις ανάγκες του Rhys, εξηγώντας τους ότι πρέπει, για παράδειγμα, να του δίνουν περισσότερο χρόνο για να απαντήσει στις ερωτήσεις τους , να είναι συγκεκριμένοι σε αυτό που κάνουν, να μην μιλούν με το φαγητό στο στόμα, να μην πηδούν από το ένα θέμα στο άλλο και να τον συμπεριλαμβάνουν πάντα στη συζήτηση για να μην αισθάνεται ότι τον αφήνουν έξω. Ο Rhys θέλει να μιλήσει για τα παιχνίδια που πήρε όπως όλα τα παιδιά! Απλά ακούστε τον και δώστε του χρόνο να μιλήσει και να σας απαντήσει."

Κάντε μια συνομιλία με τους φίλους και τους συγγενείς που θα συναντήσετε για να τους υπενθυμίσετε τι μπορούν να κάνουν για να συμπεριλάβουν το κωφό παιδί σας σε ό,τι κάνουν. 

Ενθαρρύνετέ τους να μάθουν 1-2 απλά νοήματα ή το όνομά τους στο δακτυλικό αλφάβητο. Κάτι τόσο απλό είναι πολύ σημαντικό για το παιδί σας. Μπορείτε να τυπώσετε κάρτες με αυτά (πχ το δακτυλικό αλφάβητο) και να τους τις στείλετε για να τους βοηθήσετε. 

Παρασκηνιακός θόρυβος

«Αφήνουμε τον Charlie να περνάει λίγο χρόνο μόνος του σε ένα δωμάτιο, παίζοντας ηλεκτρονικό ή διαβάζοντας κάποιο βιβλίο. Το να προσπαθείς να ακούς και να καταλαβαίνεις τους ανθρώπους όλη τη μέρα είναι πάρα πολύ κουραστικό και ο Charlie χρειάζεται και κάποιες στιγμές χαλάρωσης». Τina μαμά του Charlie

Διατηρείτε τη μουσική σε χαμηλή ένταση ή κλείνετέ την εντελώς κατά τη διάρκεια της συνομιλίας και των γευμάτων.

Εξετάζετε μήπως η μουσική υπόκρουση δυσκολεύει πολύ την επικοινωνία. Ρωτάτε το παιδί ποια ένταση είναι η καταλληλότερη για αυτό. 

Αφήνετε το παιδί να φεύγει από το δωμάτιο και να πηγαίνει σε έναν πιο ήσυχο χώρο αν χρειάζεται λίγο χρόνο μακριά από το θόρυβο.


Φωτισμός

«Εξηγούμε στον Όλιβερ όταν το δωμάτιο θα είναι αμυδρά φωτισμένο, καθώς δεν του αρέσει το σκοτάδι (έχει ένα νυχτερινό φως αναμμένο τη νύχτα), αλλά θα είμαστε και εμείς εκεί». Maria, νταντά του Oliver


Να έχετε αναμμένο φως , ώστε να φαίνονται τα πρόσωπα των ατόμων για ανάγνωση των χειλιών.

Αν δεν είστε σίγουροι ότι ο φωτισμός είναι κατάλληλος, ρωτήστε το παιδί αν με το φως αυτό βλέπει καλά. 

Εάν η οικογένειά σας παρακολουθεί εκκλησιαστικές λειτουργίες που είναι υπό το φως των κεριών, ρωτήστε έναν άνθρωπο της εκκλησίας εάν υπάρχει χώρος με ηλεκτρικό φωτισμό όπου θα μπορούσε να καθίσει η οικογένειά σας.

Συμπεριλαμβάνοντας τα κωφά παιδιά σε όσα συμβαίνουν. 

«Ο Oliver θέλει να ξέρει τι θα συμβεί, πότε θα συμβεί και ποιοι θα παρευρίσκονται εκεί» Maria, νταντά του Oliver. 

Πριν δείτε μαζί μια ταινία, βεβαιωθείτε ότι οι υπότιτλοι έχουν ρυθμιστεί στην τηλεόραση.

Εάν θέλετε πάτε σε κάποιο θέατρο ή κινηματογράφο για να παρακολουθήστε μια εορταστική παράσταση ή ταινία, καλέστε τον χώρο εκ των προτέρων για να ελέγξετε τον εξοπλισμό που διαθέτουν για να βοηθήσουν το παιδί σας να έχει πρόσβαση στην παράσταση. 

Την ημέρα των Χριστουγέννων, σε μια συγκέντρωση ή πάρτι, δώστε στο παιδί έναν ρόλο, όπως να μοιράζει γλυκά ή δώρα.

Όταν θέλετε να επικοινωνήσετε με φίλους και συγγενείς την ημέρα των Χριστουγέννων, πραγματοποιείτε βιντεοκλήση χρησιμοποιώντας το Zoom ή το Facetime, ώστε να μπορεί να συμμετέχει και το κωφό παιδί.

Ενόψει των Χριστουγέννων, όταν θα υπάρξουν αλλαγές στην τακτική ρουτίνα, όπως συναυλίες, γεύματα έξω ή επισκέψεις σε φίλους, ενημερώνετε το παιδί σας εκ των προτέρων για το τι θα συμβεί. Ένα οπτικό ημερολόγιο με εικόνες από κάθε δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει τα μικρά παιδιά να καταλάβουν τι θα συμβεί και πότε.

Τα παιχνίδια είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συμπεριλάβετε κωφά παιδιά τα Χριστούγεννα – απλώς βεβαιωθείτε ότι δεν βασίζονται πολύ στους ήχους ή στην ακρόαση. Μπορείτε να παίξετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ή ακόμα και ένα παιχνίδι που βασίζεται στο δακτυλικό αλφάβητο!

Και τέλος… τα γένια του Άγιου Βασίλη !

"Μια επίσκεψη στον Άγιο Βασίλη είναι μια τόσο ξεχωριστή περίσταση που είναι σημαντικό να την κάνουμε σωστά. Υπάρχουν κάποιοι "¨Άγιοι Βασίληδες που νοηματίζουν" εκεί έξω, αλλά δεν είναι πάντα προσβάσιμοι σε όλους." Linda-Jane, μαμά της Victoria, της Alice και του Henry.

Τα γένια κάνουν πολύ δύσκολη την ανάγνωση των χειλιών για τα κωφά παιδιά. Έτσι, μια συνάντηση με τον Άγιο Βασίλη μπορεί να μην είναι κάτι τόσο εντυπωσιακό για το παιδί σας. Ρωτήστε τον υπεύθυνο του χώρου αν μπορούν να γίνουν προσαρμογές για να βοηθήσετε το παιδί σας, όπως για παράδειγμα να φοράει πιο κοντά ή πιο τακτοποιημένα γένια ο Άγιος Βασίλης. Μερικοί γονείς ζητούν από έναν από τους βοηθούς του Άγιου Βασίλη, ή από ένα κοντινό ξωτικό, να επαναλαμβάνει αυτό που λέει ο Άγιος Βασίλης ξεπερνώντας έτσι το εμπόδιο της επικοινωνίας! 

Απόδοση του άρθρου Making Christmas deaf-friendly

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου