Πολλοί γονείς αισθάνονται μπερδεμένοι σχετικά με το ποια από όσα λέει ή κάνει το παιδί τους μπορεί να θεωρηθεί λέξη στα πρώτα στάδια γλωσσικής ανάπτυξης.
Τελικά, τι μετράει ως λέξη κατά την κατάκτηση της γλώσσας;
Πρώτες λέξεις είναι:
- Τα νοήματα που χρησιμοποιεί το παιδί.
- Οι λέξεις του προφορικού λόγου που λέει το παιδί.
- Οι ήχοι ζώων που κάνει.
- Τα τμήματα λέξεων που λέει το παιδί ή οι λέξεις που λέει «με δικό του τρόπο» (το αντίστοιχο ισχύει και για τα νοήματα)
- Ήχοι που χρησιμοποιούνται σταθερά για να δηλώσουν συγκεκριμένες ενέργειες και είναι ίδιοι με τους ήχους που παράγονται κατά τις ενέργειες αυτές (Πχ «αψού» για το φτέρνισμα)
Με άλλα λόγια, αν το παιδί το χρησιμοποιεί κάτι σκόπιμα και με νόημα, είναι λέξη!
Σημείωση για τις απλές χειρονομίες – όχι τα νοήματα, πχ δείξιμο, άπλωμα των χεριών για να το σηκώσουν: Οι χειρονομίες συνήθως δεν υπολογίζονται ως λέξεις, καθώς δεν είναι συμβολικές. Ωστόσο, είναι μια πολύ σημαντική προγλωσσική δεξιότητα που προηγείται της γλωσσικής έκφρασης.
Με πληροφορίες από Language First
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου