Παρασκευή 31 Μαΐου 2024

Τα παιδιά χαίρονται όταν μαθαίνουν νέες λέξεις


Νέα έρευνα με επικεφαλής ακαδημαϊκούς στο Royal Holloway του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, που δημοσιεύτηκε στο Developmental Science, υποδηλώνει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι παραμένουν ενθουσιασμένα με την εκμάθηση νέων λέξεων, μέχρι την ενηλικίωση.

Η μελέτη, με επικεφαλής την καθηγήτρια Σαλόνι Κρίσναν από το Τμήμα Ψυχολογίας, διερεύνησε πόσο απολαμβάνουν τα παιδιά και οι έφηβοι να μαθαίνουν τη σημασία νέων λέξεων, καθώς και πόσο καλά τις διατηρούν με την πάροδο του χρόνου.

Αυτό υποδηλώνει ότι μια τέτοια μάθηση μπορεί να είναι εγγενώς παρακινητική.

Πρόσφατη έρευνα έχει δείξει ότι οι ενήλικες βιώνουν ένα αίσθημα ανταμοιβής ή «ενθουσιασμού» όταν μαθαίνουν με επιτυχία νέες λέξεις, κάτι που ενισχύει σημαντικά τη μακροπρόθεσμη διατήρηση της μνήμης των λέξεων που αποκτήθηκαν πρόσφατα. Αυτό συνδέεται με ένα ντοπαμινεργικό κύκλωμα στον εγκέφαλο, το οποίο συνήθως σχετίζεται με εξωτερικές ανταμοιβές, όπως τα χρήματα.

Οι ερευνητές σε αυτή τη μελέτη θέλησαν να εφαρμόσουν αυτά τα ευρήματα στα παιδιά, για να δουν αν αισθάνονται το ίδιο όταν μαθαίνουν και θυμούνται νέες λέξεις.

Στη μελέτη συμμετείχαν 345 παιδιά ηλικίας μεταξύ 10 και 18 ετών. Στα παιδιά δόθηκαν 40 δοκιμές με αυτορυθμισμό, οι οποίες περιελάμβαναν το ζευγάρωμα δύο προτάσεων για να κατανοήσουν τη νέα λέξη που μάθαιναν.

Στα παιδιά ανατέθηκε η επεξεργασία της σημασίας μιας νέας λέξης κάνοντας μια πρόβλεψη στο πλαίσιο μίας πρότασης. Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να βαθμολογήσουν τα συναισθήματά τους, συμπεριλαμβανομένης της αυτοπεποίθησης, της ευτυχίας και του ενθουσιασμού, μετά από κάθε ερώτηση.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι όχι μόνο τα παιδιά και οι έφηβοι μάθαιναν και διατήρησαν τις λέξεις, αλλά βρήκαν επίσης ευχάριστη την εμπειρία της επιτυχούς μάθησης.

Αυτή είναι η πρώτη απόδειξη ότι η εκμάθηση γλωσσών προκαλεί συναισθήματα ικανοποίησης στα παιδιά και παρέχει ενδείξεις για το γιατί αναζητούμε και απολαμβάνουμε να μαθαίνουμε λέξεις.

Η καθηγήτρια Σαλόνι Κρίσναν από το Τμήμα Ψυχολογίας στο Royal Holloway, είπε: «Ήταν σημαντικό να πραγματοποιηθεί αυτή η συγκεκριμένη έρευνα για να κατανοήσουμε γιατί τα παιδιά μαθαίνουν λέξεις.

«Τα ευρήματά μας αποδεικνύουν αδιαμφισβήτητα τα παιδιά βρίσκουν μια τέτοια μάθηση εγγενώς ευχάριστη - και δεν χρειάζονται εξωτερικές ανταμοιβές όπως η επικύρωση. Νομίζω ότι η εμπειρία της απόλαυσης είναι ένα σημαντικό μήνυμα για να αναζητήσουμε νέες γνώσεις και να οικοδομήσουμε το λεξιλόγιό μας.

«Αυτό μας βοηθά να εντοπίσουμε τις πτυχές της μάθησης που βρίσκουν τα παιδιά ανταποδοτικές και στο μέλλον θα μπορούσε να μας βοηθήσει να σχεδιάσουμε πιο ελκυστικά προγράμματα. Για παράδειγμα, στο εργαστήριό μου, τώρα αξιολογούμε εάν τα νευροδιαφορετικά παιδιά, όπως τα παιδιά με δυσλεξία, βιώνουν την ανταμοιβή με τον ίδιο τρόπο».

Η σχετική μελέτη είναι διαθέσιμη με ανοιχτή πρόσβαση: “The role of intrinsic reward in adolescent word learning” by Amrita Bains et al. Developmental Science


Απόδοση του άρθρου Children Find Joy in Learning New Words

Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου