Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024

Διδάσκοντας σε μωρό με τύφλωση ή προβλήματα όρασης να παίζει με παιχνίδια

Όλα τα παιδιά περνούν από συγκεκριμένα στάδια καθώς μαθαίνουν να παίζουν. Το πρώτο πράγμα που κάνει συνήθως ένα βρέφος με ένα παιχνίδι είναι να το φέρει στο στόμα του. Έχοντας βιώσει ήδη την ευχάριστη εμπειρία του θηλασμού, ίσως και το παιχνίδι να έχει ωραία γεύση!

Τα βλέποντα παιδιά συχνά πιπιλούν, μασούν και γενικά βάζουν στο στόμα τους αντικείμενα, επειδή έχουν το πλεονέκτημα να γνωρίζουν ότι τα αντικείμενα αυτά είναι διαθέσιμα στο περιβάλλον τους και ότι μπορούν να τα φτάσουν, αν τους φαίνονται ελκυστικά.

Αλλά αν το μωρό σας δεν μπορεί να δει το παιχνίδι, δεν θα προσπαθήσει να το πιάσει, εκτός και αν του γνωστοποιήσετε εσείς τι είναι και που μπορεί να το βρει.

Αν το παιδί σας δεν άρχισε να παίζει με τα παιχνίδια του, όπως κάνουν τα άλλα παιδιά της ηλικίας του, ενδέχεται να μη μπορεί να τα δει καθαρά και να μην ξέρει τι να κάνει με αυτά, καθώς δεν καταλαβαίνει πώς λειτουργούν. Αυτός πιθανόν να είναι ο λόγος, που ένα μωρό 11 μηνών δεν παίζει με τα κουμπιά στον πίνακα δραστηριοτήτων και περιμένει να το κάνετε εσείς. Ή μπορεί το παιδί σας, σε ηλικία δύο χρονών, να εξακολουθεί να βάζει τα αυτοκινητάκια του στο στόμα, αντί να παριστάνει ότι τα οδηγεί, όπως κάνουν τα άλλα παιδιά της ηλικίας του.

Δείτε παρακάτω κάποιους τρόπους να βοηθήσετε το μωρό σας να χαίρεται με τα παιχνίδια του και να παίζει με αυτά ανεξάρτητα από εσάς.

Βοηθώντας το παιδί σας να μάθει να παίζει.

Βοηθήστε το παιδί να αντιληφθεί τα παιχνίδια που έχει καθοδηγώντας το να τα βρει, δίνοντάς του όσο χρόνο χρειάζεται να τα εξερευνήσει, δείχνοντάς του πώς μπορεί να παίξει με αυτά και βοηθώντας το να τοποθετήσει κάθε παιχνίδι του στη δική του θέση. Δίνοντας στα χέρια του παιδιού ένα παιχνίδι, περιγράφοντας τι είναι, το ενθαρρύνετε να το εξερευνήσει με τις αισθήσεις του και δείχνοντάς του πώς παίζεται, το βοηθάτε πολύ.

Προσπαθήστε να παίρνετε παιχνίδια που έχουν ήχους και αφήστε το παιδί σας να τους ακούει. Μόλις τους μάθει, θα ξεχωρίζει τα παιχνίδια και από τους ήχους, μαθαίνοντας να βρίσκει και να παίρνει στα χέρια του τα παιχνίδια που θέλει.

Όταν δείχνετε στο παιδί ένα παιχνίδι για πρώτη φορά, περιγράψτε το με λόγια, αλλά και με την αφή. Καθίστε πίσω του και αφού του δώσετε αρκετό χρόνο να το εξερευνήσει ανεξάρτητα, καθοδηγήστε τα χέρια του, τοποθετώντας το χέρι σας πάνω ή κάτω από το δικό του. Αφήστε το να αισθανθεί το αντικείμενο, ενώ εσείς του δείχνεται πώς παίζεται. Όταν κάθεστε πίσω από το παιδί, τα χέρια σας κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τα δικά του, κάτι που κάνει τη διαδικασία της διδασκαλίας πιο φυσική και για τους δυο σας. Η τοποθέτηση των χεριών σας κάτω από τα δικά του συνήθως είναι πιο κατάλληλη, ως λιγότερο απειλητική, έντονη ή αγχωτική, καθώς τα χέρια σας είναι που τεντώνονται για να φτάσουν κάτι άγνωστο, ενώ τα δικά του κινούνται στην ασφάλεια των δικών σας.

Τα αντικείμενα της κουζίνας είναι το ίδιο διασκεδαστικά με τα παιχνίδια. Για παράδειγμα, μπορείτε να δείξετε στο παιδί σας πώς να παράγει ήχους με καπάκια από μαγειρικά σκεύη. Τοποθετήστε τα χέρια του στο καπάκι και τα δικά σας χέρια πάνω στα δικά του για καθοδήγηση. Στη συνέχεια μπορείτε να του πείτε : «έλα να κάνουμε θόρυβο, χτυπώντας τα καπάκια μεταξύ τους» και να καθοδηγήσετε τα χέρια του. Όταν βαρεθεί με τους ήχους δείξτε του ποια καπάκια ταιριάζουν σε ποια σκεύη, εξηγώντας του ότι εκεί μαγειρεύετε το φαγητό.

Δείτε πώς παίζουν τα άλλα παιδιά. Αν κάποιος φίλος ή συγγενής έχει παιδί περίπου στην ίδια ηλικία με το δικό σας, παρακολουθήστε προσεκτικά πώς παίζει με τα παιχνίδια του. Αυτή η γνώση μπορεί να σας βοηθήσει πολύ. Μπορείτε να μιμηθείτε με το παιδί σας το παιχνίδι του άλλου παιδιού. Καθώς του δείχνετε πώς να παίζει, παράλληλα του διδάσκετε τη χαρά του παιχνιδιού και την αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους μέσω αυτού.

Ένας ακόμα αποτελεσματικός τρόπος που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, όταν το παιδί σας παίζει κοντά σας, είναι να περιγράφετε τι κάνει και να προτείνετε τρόπους να διευρύνετε τη δραστηριότητα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: « Μάρκο, έβγαλες τα αυτοκινητάκια από το καλάθι, τι θα έλεγες να οδηγήσεις το μεγαλύτερο αυτοκίνητο να έρθει σε μένα ;» Έτσι, ενθαρρύνετε το παιδί σας να παίζει κρατώντας τη σειρά του, προετοιμάζοντάς το να παίξει στη συνέχεια και με άλλα παιδιά.

Χρήσιμες συμβουλές.

Όταν βάζετε ένα παιχνίδι στην κούνια ή στο πάρκο του παιδιού, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει ότι είναι εκεί. Αφήστε το να το πιάσει και μετά αφήστε το σε σημείο που το φτάνει εύκολα.

Αν είναι ακόμα πολύ μικρό για να κάθεται χωρίς στήριξη, στρώστε μια απαλή πετσέτα ή κουβέρτα σε μια λεκάνη ρούχων ή ένα μεγάλο κουτί και βάλτε το να καθίσει μέσα με μερικά παιχνίδια. Έτσι θα δημιουργήσετε έναν άνετο και ασφαλή χώρο, όπου τα παιχνίδια θα βρίσκονται κοντά του.

Επειδή το παιδί δεν βλέπει πού πηγαίνει το παιχνίδι του όταν πέφτει από τα χέρια του, μπορείτε να χρησιμοποιείτε κρεμαστά παιχνίδια σε σταθερή θέση, ώστε να τα πιάνει εύκολα ή παιχνίδια που έχουν βεντούζα στη βάση τους, γιατί μπορούν να τοποθετηθούν σε μια επιφάνεια, π.χ. σε δίσκο, τραπέζι και μένουν σταθερά.

Όταν το μωρό σας αρχίσει να μπουσουλά ή περπατά, παροτρύνετέ το να έρχεται σε σας για να πάρει ένα παιχνίδι που έχετε στα χέρια σας, καλώντας το κάθε φορά από διαφορετικό σημείο του δωματίου.

Όταν αρχίσει να περπατά άνετα, τοποθετήστε τα παιχνίδια του σε ένα μεγάλο καλάθι ή κουτί, όπου θα μπορεί να βάλει τα χέρια του και να ψάξει το αντικείμενο που θέλει. Εννοείται ότι το καλάθι ή κουτί με τα παιχνίδια, θα βρίσκεται πάντα στο ίδιο σημείο του δωματίου.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου