Μήπως οι καιροί μάς επιβάλλουν να ντύσουμε τα αγάλματα; Και αν ο Pirandello με το έργο του «Να Ντύσουμε τους Γυμνούς» θίγει το πώς άνθρωποι που αισθάνονται «γυμνοί» σπεύδουν να φορέσουν τα «ρούχα» που οι άλλοι προορίζουν γι’ αυτούς, στην περίπτωση ενός έργου τέχνης πώς να εξηγήσουμε αυτό που συνέβη πριν από λίγο καιρό στη Φλόριντα των ΗΠΑ;
Η υπόθεση είναι ίσως γνωστή: το διοικητικό συμβούλιο του κλασικού σχολείου Tallahassee Classical School δέχτηκε παράπονα μετά την επίδειξη κλασικής γλυπτικής σε μαθητές της έκτης τάξης. Συγκεκριμένα, γονείς κατηγόρησαν τις πρακτικές του σχολείου που επιτρέπει να εκτίθενται τα παιδιά τους σε υλικό πορνογραφίας. Και στη Φλόριντα οι γονείς έχουν πάντα δίκιο. Ακόμα κι όταν πιστεύουν ότι ο Δαβίδ, το άγαλμα του Michelangelo, είναι… πορνό.
Tο διοικητικό συμβούλιο του σχολείου, ύστερα από τις καταγγελίες των γονιών, ανακοίνωσε στη διευθύντριά του, Hope Carrasquilla, ότι είχε δύο επιλογές, είτε να παραιτηθεί είτε να απολυθεί. Και εκείνη παραιτήθηκε.
Η ίδια η Carrasquilla ανέφερε ότι το πρωτόκολλο του σχολείου επιβάλλει να ενημερώνονται οι γονείς με επιστολή όταν οι μαθητές πρόκειται να εκτεθούν σε «εν δυνάμει αμφιλεγόμενα» κλασικά έργα τέχνης. Ωστόσο, η επιστολή αυτή τη φορά, εξαιτίας λάθους, δεν στάλθηκε στους γονείς των μαθητών της έκτης δημοτικού.
Ο δε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Tallahassee, Barney Bishop III, είπε ότι το θέμα δεν ήταν αυτή καθαυτή η τέχνη της Αναγέννησης, η οποία δήλωσε ότι διδάσκεται στα παιδιά, αλλά το ότι οι γονείς δεν ειδοποιήθηκαν εκ των προτέρων, όπως ορίζει το πρωτόκολλο. Μάλιστα, αναφέρθηκε ότι το συγκεκριμένο μάθημα δεν περιλάμβανε μόνο το άγαλμα του Δαβίδ, αλλά και εικόνες από την τοιχογραφία του Michelangelo «Η Δημιουργία του Αδάμ», καθώς και από τη «Γέννηση της Αφροδίτης» του Botticelli, τα οποία επίσης απεικονίζουν γυμνό.
«Δεν προσπαθούμε να απαγορεύσουμε την εικόνα», είπε, αναφερόμενος στο άγαλμα του Δαβίδ. Αλλά, καθώς το δικαίωμα των γονιών να γνωρίζουν τι διδάσκεται είναι αδιαπραγμάτευτο στη Φλόριντα και στο σχολείο τους, το λάθος της Hope Carrasquilla ήταν… υπέρτατο.
Άραγε, «τι γίνεται στη Φλόριντα»; Γιατί ξαφνικά βαφτίζουν «εν δυνάμει αμφιλεγόμενο» ένα από τα πιο θαυμαστά και διάσημα έργα γλυπτικής στην ιστορία της τέχνης;
Γονικά Δικαιώματα στην Εκπαίδευση
Πέρυσι, ο κυβερνήτης της Φλόριντα και επίδοξος διεκδικητής της αμερικανικής προεδρίας, ρεπουμπλικανός Ron DeSantis, υπέγραψε το νομοσχέδιο για τα Γονικά Δικαιώματα στην Εκπαίδευση, το οποίο αναφέρει πως ο γονέας κάθε μαθητή δημόσιου σχολείου έχει το δικαίωμα να λαμβάνει από τον διευθυντή αναλυτική ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται το εκπαιδευτικό υλικό.
Ο Ron DeSantis πιέζει παράλληλα να επεκτείνει έναν νόμο που απαγορεύει στα δημόσια σχολεία να διδάσκουν σεξουαλική αγωγή και μαθήματα σχετικά με την ταυτότητα φύλου. Νόμος που υποστηρίζεται από ένα ευρύτερο συντηρητικό κίνημα υποστηρικτών των «δικαιωμάτων των γονέων», το οποίο απαιτεί να δοθεί στους γονείς «περισσότερος λόγος» για οτιδήποτε αφορά την εκπαίδευση των παιδιών τους. Από την άλλη, σύμφωνα με τους επικριτές τους, αποτελεί απλώς ένα πρόσχημα για την προώθηση μιας συντηρητικής ιδεολογικής ατζέντας στα σχολεία.
Ο Bishop, μάλιστα, δήλωσε πως το σχολείο συμφωνεί 100% με αυτό που επιδιώκει στην εκπαίδευση της Φλόριντα ο κυβερνήτης DeSantis. Όχι πως οι γονείς πρέπει να λένε τι πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους, αλλά πως πρέπει να γνωρίζουν τι θα δείξουμε στα παιδιά τους, για το τι θα μιλήσουμε στα παιδιά τους. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα, πρόσθεσε, να πουν «Περιμένετε ένα λεπτό. Το παιδί μου δεν είναι αρκετά μεγάλο για να το ακούσει αυτό».
Αξίζει να πούμε ότι το 97% των γονέων της έκτης τάξης, σύμφωνα πάλι με τα λεγόμενα του Bishop, συμφωνούσαν με το μάθημα. Επίσης, άφησε να εννοηθεί ότι η απομάκρυνση της Carrasquilla δεν αφορούσε μόνο το συγκεκριμένο περιστατικό, ωστόσο αρνήθηκε να δώσει περισσότερες πληροφορίες.
Η Πρόσκληση της Φλωρεντίας
Πώς απάντησε σε όλα αυτά η Φλωρεντία; Προσκάλεσε το διοικητικό συμβούλιο του σχολείου της Φλόριντα, τους γονείς και τους μαθητές να επισκεφτούν την Galleria dell’Accademia και να δουν τον Δαβίδ από κοντά. H διευθύντριά του, Cecilie Holberg, δήλωσε πως το να «πιστεύεις πως ο Δαβίδ μπορεί να είναι πορνογραφία σημαίνει ότι δεν καταλαβαίνεις το περιεχόμενο της Βίβλου, ότι δεν κατανοείς τον δυτικό πολιτισμό και την τέχνη της Αναγέννησης».
Πρόσκληση στην Carrasquilla απηύθυνε και ο δήμαρχος της Φλωρεντίας, Dario Nardella, ο οποίος έγραψε στο Twitter ότι «το να μπερδεύεις την τέχνη με την πορνογραφία είναι απλώς γελοίο» και ότι από τη δική τους πόλη η εκπαιδευτικός της Φλόριντα θα λάβει την αναγνώριση που της αξίζει. Aπό την πλευρά της, η Carrasquilla απάντησε ότι θεωρεί τις προσκλήσεις μεγάλη τιμή και ότι ενδέχεται να δεχτεί.
Ο Michelangelo Πέτρα του Σκανδάλου Τότε και Τώρα
Πάντως, αυτή η ιστορία, που μόνο γραφική δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε, μας έφερε στο νου ένα άλλο περιστατικό που είχε προκαλέσει και πάλι ο… Michelangelo. Όταν φιλοτέχνησε τη «Δευτέρα Παρουσία» στην Καπέλα Σιξτίνα με εντολή του πάπα Παύλου Γ’, δημιούργησε ένα μικρό σκάνδαλο, καθώς πολλοί πίστευαν πως όλες αυτές οι γυμνές φιγούρες ήταν μάλλον ντροπιαστικό σκηνικό για ένα τόσο ιερό μέρος όπως το ιδιωτικό παρεκκλήσι του πάπα.
Η διένεξη για τα γυμνά στην Καπέλα Σιξτίνα συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Michelangelo. Ώσπου προσλήφθηκε ο καλλιτέχνης Daniele da Volterra για να καλύψει ορισμένα από τα γεννητικά όργανα της «Δευτέρας Παρουσίας», προσθέτοντας φύλλα συκής και υφάσματα, εργασία που του χάρισε το παρατσούκλι «Il Braghettone» (=ο Βρακωτής).
Αλλά αυτά συνέβαιναν τότε, τον 16ο αιώνα…
Πηγή: αθηΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου