Αυτοκίνητα για κορίτσια, κούκλες για αγόρια και τέλος στο ροζ και στο γαλάζιο. Για την κυβέρνηση της Ισπανίας και τη βιομηχανία παιχνιδιών, τα στερεότυπα των φύλων έχουν τελειώσει όσον αφορά τους μικρότερους πολίτες της χώρας.
Από την 1η Δεκεμβρίου έχει τεθεί σε ισχύ ένας κώδικας δεοντολογίας που ενθαρρύνει τα καταστήματα παιχνιδιών και τους κατασκευαστές να «αποφεύγουν τις προκαταλήψεις λόγω φύλου» κατά την εμπορία των παιχνιδιών, σε κατευθυντήριες γραμμές που συμφωνήθηκαν με το υπουργείο Καταναλωτικών Υποθέσεων.
Το Toy Planet, μια ισπανική αλυσίδα με έδρα κοντά στο θέρετρο της Βαλένθια, ακολουθεί αυτή τη στρατηγική την τελευταία δεκαετία στις διαφημίσεις για τα παιχνίδια της δικής της μάρκας. Ξεφυλλίζοντας τον κατάλογό της, μια εικόνα δείχνει ένα κορίτσι με ένα παιδικό όπλο που φοράει αστυνομικό γιλέκο, μια άλλη δείχνει ένα κορίτσι να χτυπάει έναν σάκο του μποξ, ενώ μια άλλη απεικονίζει ένα αγόρι να σπρώχνει ένα καροτσάκι.
«Τα παιχνίδια παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στο τι είδους ενήλικες γινόμαστε. Ας μην είμαστε λοιπόν αυτοί που δημιουργούν προκαταλήψεις από τόσο μικρή ηλικία», δήλωσε ο διευθυντής του Toy Planet, Ignacio Gaspar. «Είναι σημαντικό αν θέλουμε να δούμε ένα μέλλον στο οποίο ένα αγόρι μπορεί να γίνει μαία ή ένα κορίτσι μπορεί να γίνει μηχανικός».
Αυτό που οδήγησε στην αλλαγή πίσω στο 2012 ήταν η συνειδητοποίηση ότι το Toy Planet δεχόταν πυρά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη μη ευφάνταστη διαφήμισή του. «Αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε αντίθετες εικόνες: αγόρια που παίζουν με κούκλες, κορίτσια που χρησιμοποιούν πάγκους εργαλείων», δήλωσε ο Gaspar.
Αλλά η αλλαγή δεν ήταν εύκολη. «Ο κόσμος έλεγε ότι θα έκανε τα αγόρια πιο θηλυπρεπή ή θα μετέτρεπε τα κορίτσια σε αγοροκόριτσα», πρόσθεσε.
Τέλος το ροζ και το μπλε
Η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Pedro Sanchez έχει προωθήσει διάφορα προγράμματα για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας.
Σύμφωνα με τον νέο κώδικα δεοντολογίας, οι διαφημίσεις δεν μπορούν πλέον να αναφέρουν ότι ένα παιχνίδι είναι για ένα συγκεκριμένο φύλο ή να ορίζουν ροζ για τα κορίτσια και γαλάζιο για τα αγόρια, κάτι που θεωρείται ότι ενισχύει τους ξεπερασμένους ρόλους των φύλων.
Υπογράφηκε από την Ισπανική Ένωση Κατασκευαστών Παιχνιδιών (AEFJ), η οποία εκπροσωπεί το 90% της βιομηχανίας στην Ισπανία, και χρειάστηκε ένας χρόνος για να καταρτιστεί, δήλωσε ο Rafael Escudero του υπουργείου Καταναλωτικών Υποθέσεων.
Αλλά το πεδίο εφαρμογής του παραμένει περιορισμένο, καθώς δεν επηρεάζει τις συσκευασίες, τις διαφημίσεις στο δρόμο ή τους καταλόγους των καταστημάτων παιχνιδιών, πρόσθεσε ο Escudero.
Δεν προβλέπονται κυρώσεις για όσους δεν συμμορφώνονται, οι οποίοι διατρέχουν μόνο «κίνδυνο κακής φήμης», ενώ δεν επηρεάζονται οι μεγάλες διεθνείς μάρκες. «Προφανώς δεν είναι αρκετό, αλλά είναι απαραίτητο αν θέλουμε να προχωρήσουμε μπροστά», δήλωσε ο Escudero.
Πηγή: LIFO
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου