Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022

Στα θρανία των ΙΕΚ για δεύτερη ευκαιρία

Η Βασιλική τελείωσε μια σχολή στην Κοζάνη αλλά δεν έβρισκε δουλειά και «επέστρεψε» στα θρανία του ΙΕΚ. Η Δανάη ξυπνάει στις 4.30 το πρωί για την πρωινή της δουλειά και το απόγευμα σπουδάζει. Ο Στάθης δουλεύει και σπουδάζει σε ΑΕΙ και παράλληλα ψάχνει εξειδίκευση στο ΙΕΚ. Ο Νικόλας δεν τα κατάφερε να περάσει σε ΑΕΙ. Η Ρίτα έχει τελειώσει πανεπιστήμιο αλλά τώρα σπουδάζει αυτό που ονειρευόταν στα 18 της. Ο Νικήτας σπούδασε Ψυχολογία στο ΕΚΠΑ, πιάνο και τραγούδι στο Εθνικό Ωδείο και τώρα κάνει διακόσμηση. Οι σπουδαστές του ΙΕΚ Αιγάλεω αποτελούν ένα μωσαϊκό με διαφορετικές αφετηρίες. Κύριο μέλημά τους, η ειδικότητα που θα μάθουν να τους προσφέρει επαγγελματικές ευκαιρίες σε μια εποχή που η αγορά εργασίας ψάχνει για καλό εξειδικευμένο προσωπικό. «Η πρώτη πειραματική ειδικότητα που οργανώσαμε είναι του στελέχους ψηφιακού μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Κυριακός, διευθυντής του δημόσιου Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) Αιγάλεω. Ιδρύθηκε το 1992 και ήταν το πρώτο δημόσιο ΙΕΚ στη χώρα. Σήμερα έχει συνολικά 1.000 σπουδαστές και βρίσκεται –ως το πρώτο θεματικό ΙΕΚ στον χώρο της Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Μαθηματικών (STEM, όπως είναι το αγγλικό αρκτικόλεξο)– στην εμπροσθοφυλακή της προσπάθειας της κυβέρνησης για ποιοτική ενίσχυση της μεταλυκειακής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με βάση και τις ανάγκες της οικονομίας. Στον σχεδιασμό των ειδικοτήτων και των προγραμμάτων σπουδών των ΙΕΚ, λόγο πλέον έχουν οι κοινωνικοί εταίροι (επιχειρήσεις, επαγγελματικοί φορείς, επιμελητήρια).

«Σήμερα δουλεύω σε εταιρεία, πες τεχνικός υποστήριξης. Πριν δούλευα σε περίπτερο. Σκέφτηκα ότι το “είχα” με τις πωλήσεις και επέλεξα την ειδικότητα του ψηφιακού μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο», λέει στην «Κ» η 21χρονη Σταυρούλα Χρηστίδου.

Η 19χρονη Δανάη Φτούλη εργάζεται τα πρωινά σε καφετέρια και από τις 4 το απόγευμα σπουδάζει τεχνικός πληροφορικής. «Ηθελα να περάσω σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα πληροφορικής αλλά δεν τα κατάφερα. Ετσι επέλεξα το ΙΕΚ. Στο τμήμα είμαι η μοναδική κοπέλα. Βεβαίως, είναι κλάδος με πολύ μεγάλες επαγγελματικές προοπτικές και άρα είναι προφανές ότι θα το συνιστούσα σε συνομήλικές μου», τονίζει.

Ο 26χρονος Στάθης Καρυοφύλλης σπουδάζει τεχνικός αυτοματισμού. Εχει κάνει σπουδές ως μηχανικός πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και εργάζεται σε εταιρεία στον Ασπρόπυργο που ειδικεύεται σε τεχνικές αμμοβολής. «Με ενδιέφερε το πρακτικό κομμάτι, η εφαρμογή των γνώσεών μου. Ο πατέρας μου στα 44 του σπούδασε αυτοματισμό σε αυτό το ΙΕΚ και τώρα τον αξιοποιούν στην εταιρεία του ως τεχνικό αυτοματισμού. Η ειδικότητα και το συγκεκριμένο ΙΕΚ ανοίγει πόρτες. Προ ημερών ήλθαν από εταιρεία και μας είπαν ότι αναζητούν άτομα», λέει στην «Κ» ο Στάθης. «Μπήκα στο ΙΕΚ μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού στις περυσινές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Σπουδάζω τεχνικός αυτοματισμού. Πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να δώσω πάλι Πανελλήνιες για ΑΕΙ, γιατί βλέπω πως έχω κάνει καλή επιλογή εδώ. Η ειδικότητά μου ανοίγει πολλές επαγγελματικές πόρτες, ενώ μπορώ να εισαχθώ σε ΑΕΙ εάν θέλω, μέσω κατατακτηρίων», λέει από την πλευρά του ο 19χρονος Νικόλαος Αποστολίδης.

«Σπούδασα διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πατρών και τώρα εργάζομαι σε λογιστήριο. Ωστόσο, με πίεσε η οικογένεια να σπουδάσω στο πανεπιστήμιο, ενώ εγώ ήθελα να κάνω διακόσμηση. Σήμερα είμαι πολύ ικανοποιημένη που σπουδάζω διακοσμητική στο ΙΕΚ», παρατηρεί η 33χρονη Ρίτα Αναγνωστάκου. Παρόμοια διαδρομή έχει και ο συμφοιτητής της, 19χρονος Ιουστίνος Γκώνης, που δεν πέρασε στο Τμήμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και επέλεξε το ΙΕΚ Αιγάλεω.
Πληθώρα ειδικοτήτων

«Το ΙΕΚ Αιγάλεω θεωρείται ό,τι πιο προηγμένο στον χώρο των STEM σε αυτή την εκπαιδευτική βαθμίδα. Είμαστε το πρώτο θεματικό ΙΕΚ στο πεδίο των STEM. Εχουμε ειδικότητες όπως του τεχνικού ιατρικών οργάνων, του τεχνικού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του τεχνικού θερμικών εγκαταστάσεων και τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, την ειδικότητα στην εσωτερική αρχιτεκτονική, στη διακόσμηση και στον σχεδιασμό αντικειμένων, στην τουριστική βιομηχανία, όπου ασχολούνται με το airbnb και το booking. Πρόκειται για αναπτυσσόμενες ή πολλά υποσχόμενες ειδικότητες. Στόχος μας είναι να φτιάξουμε ειδικότητες στο blockchain, στα συστήματα ανοιχτού λογισμικού, στον αυτοματισμό ναυτιλίας, για τις οποίες θα υπάρξει ζήτηση. Η αγορά έχει ανάγκη από μεσαία στελέχη, ενώ παρατηρούμε έλλειψη σε κορίτσια. Ερχονται από την επαρχία, για παράδειγμα τη Θήβα, την Κρήτη, την Κέρκυρα, για να σπουδάσουν στο ΙΕΚ. Επίσης, πολλοί έχουν πτυχίο ΑΕΙ αλλά δεν βρήκαν σχετική δουλειά. Οι προοπτικές για την επαγγελματική κατάρτιση είναι σπουδαίες, θέλουμε να καλύψουν την απουσία των ΤΕΙ», λέει ο κ. Κυριακός και προσθέτει: «Αλλά ξέρετε τι παρατηρώ; Πολλοί νέοι θέλουν να έλθουν στο ΙΕΚ αλλά δεν έχουν χρόνο το απόγευμα. Μας έχει χτυπήσει το ντελίβερι».

Περιζήτητες ειδικότητες

Συνολικά 75.288 σπουδαστές έχουν τα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ κατά το τρέχον πρώτο εξάμηνο του έτους 2022-23. Από αυτούς, οι 31.755 επέλεξαν δημόσιο ΙΕΚ και οι 43.533 ιδιωτικό ΙΕΚ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, παρατηρείται αύξηση σε σχέση με το 2021, όταν στα ΙΕΚ σπούδαζαν 59.218 φοιτητές, εκ των οποίων οι 23.346 στα δημόσια και οι 35.872 στα ιδιωτικά. Οι πλέον περιζήτητες ειδικότητες είναι του σεφ, του βοηθού βρεφονηπιοκόμων, της αισθητικής και μακιγιάζ, των εφαρμογών πληροφορικής, της κομμωτικής, του βοηθού φυσικοθεραπείας, της μηχανοτρονικής, του καλλωπισμού νυχιών και ονυχοπλαστικής, της διοίκησης και οικονομίας, του βοηθού φαρμακείου, των μονάδων φιλοξενίας, της αρτοποιίας – ζαχαροπλαστικής και του τεχνικού τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων φιλοξενίας. Σε αυτές συγκεντρώθηκε φέτος το 50,6% των εγγραφών. Στην Αττική, οι τρεις πιο περιζήτητες ειδικότητες είναι του σεφ, του βοηθού βρεφονηπιοκόμων και της αισθητικής και μακιγιάζ. Αντιστρόφως, μεταξύ των ειδικοτήτων με χαμηλή ζήτηση είναι της σεναριογραφίας, της νοσηλευτικής μαιευτικής, της νοσηλευτικής ογκολογικών παθήσεων, των αρωματικών – φαρμακευτικών φυτών και του τεχνικού κρέατος. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης Γεώργιος Βούτσινος, οι ειδικότητες που προσφέρονται στα ΙΕΚ ξεπερνούν τις 100. Βεβαίως παρατηρείται να μην υπάρχουν ΙΕΚ με ειδικότητες σε περιοχές που εξειδικεύονται σχεδόν μονοθεματικά σε έναν επιχειρηματικό κλάδο, όπως στον τουρισμό στα νησιά των Κυκλάδων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τοπικοί επιχειρηματίες ζητούν από το υπ. Παιδείας να δημιουργήσει ΙΕΚ, καθώς οι σπουδαστές τους θα έχουν άμεσα επαγγελματική εξασφάλιση.

Τα Ινστιτούτα Κατάρτισης σε αριθμούς

75.288 σπουδαστές έχουν εγγραφεί στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ στο τρέχον α’ εξάμηνο του έτους 2022-2023.

31.755 σπουδάζουν σε δημόσιο ΙΕΚ και 43.533 σε ιδιωτικό.

59.218 φοιτητές –οι 23.346 στα δημόσια και οι 35.872 στα ιδιωτικά– σπούδαζαν στα ΙΕΚ το 2021-2022.

100 και πλέον ειδικότητες προσφέρονται στα ΙΕΚ της χώρας.

1.000 ευρώ είναι το ετήσιο στεγαστικό επίδομα για τους καταρτιζομένους των δημοσίων ΙΕΚ.

Οι πρωταγωνιστές μιλούν για την εμπειρία της εκπαίδευσης

ΕΥΓΕΝΙΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟΥ
31 ετών, διακόσμηση
«Τελείωσα το Παιδαγωγικό Τμήμα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Ηλθα στο ΙΕΚ Αιγάλεω γιατί τα παιδαγωγικά δεν μου “πήγαν” όπως θα ήθελα, όπως το σκεφτόμουν στην αρχή. Διαπίστωσα ότι δεν μπορούσα να λειτουργήσω μέσα στην τάξη. Χαίρομαι που πήρα ένα πτυχίο πανεπιστημίου, μου άνοιξε τους ορίζοντες, αλλά δεν είναι κάτι που ήθελα πια. Μου άρεσε να σπουδάσω διακόσμηση».

ΝΙΚΗΤΑΣ ΓΚΡΙΤΖΑΛΗΣ
38 ετών, διακόσμηση
«Εχω τελειώσει το τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, σπούδασα πιάνο και τραγούδι στο Εθνικό Ωδείο. Εργάζομαι στην οικογενειακή επιχείρηση με αντικείμενο τα μελισσοκομικά, αλλά εκτάκτως εργάζομαι και στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Στον ελεύθερό μου χρόνο, λοιπόν, αποφάσισα να σπουδάσω διακόσμηση. Αληθινά νιώθω πολύ χαρούμενος με την επιλογή αυτή».

ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΡΠΑΝΟΣ
29 ετών, τεχνικός ανελκυστήρων
«Σπουδάζω την ειδικότητα του τεχνικού ανελκυστήρων. Δουλεύω από τα 18 μου σε αυτό το επάγγελμα, η ειδικότητα έχει μεγάλη ζήτηση στην αγορά και θέλω την πιστοποίηση. Οι εταιρείες θέλουν πρακτικές γνώσεις, όχι μόνο θεωρία. Αξιολογούν τους εργαζομένους στο πώς δουλεύουν πάνω στη δουλειά. Επίσης, η ειδικότητα του τεχνικού ανελκυστήρων έχει επαγγελματικά δικαιώματα και η πιστοποίηση θα μου δώσει τη δυνατότητα να ανοίξω δικό μου μαγαζί».

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΧΡΗΣΤΙΔΟΥ
21 ετών, τεχνικός υποστήριξης
«Σήμερα δουλεύω σε εταιρεία ως τεχνικός υποστήριξης. Πριν δούλευα σε περίπτερο. Τότε ήταν που σκέφτηκα ότι το “είχα” με τις πωλήσεις καθώς πουλούσα διάφορα είδη. Οταν αποφάσισα να σπουδάσω στο ΙΕΚ Αιγάλεω επέλεξα την ειδικότητα του ψηφιακού μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που είναι νέα με προοπτικές. Τα μαθήματα αρχίζουν στις 4 μ.μ. και διαρκούν έως τις 9, και αυτό εξυπηρετεί όσους εργάζονται το πρωί. Είμαστε 20 άτομα στο τμήμα μας».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
Διευθυντής ΙΕΚ Αιγάλεω
«Κατασκευάζουμε τρισδιάστατους εκτυπωτές. Μπορώ να σας δείξω ένα αυτοκίνητο της Φόρμουλα 1 εκτυπωμένο τρισδιάστατα με βάση το καλαμπόκι και τη ζάχαρη. Ηρθαν εκπρόσωποι ξενοδοχείων και είδαν τα σχέδιά μας για το ευφυές δωμάτιο. Εταιρείες προσλαμβάνουν σπουδαστές μας μετά την πρακτική άσκηση που κάνουν σε αυτές. Τον Φεβρουάριο θέλουμε να κάνουμε ειδικότητα του αυτοματισμού ναυτιλίας στο εργαστηριακό κέντρο στο Πέραμα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου