H επαγγελματική συμπεριληπτική θεατρική ομάδα ΘΕΑΜΑ παρουσιάζει σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα την καθολικά προσβάσιμη θεατρική παράσταση με τίτλο «Τρωάδες», σε διασκευή του J. P. Sartre, μετάφραση Ελίνας Νταρακλίτσα, σκηνοθεσία Βασίλη Οικονόμου και Σοφίας Σταυρακάκη, και με τη συμμετοχή της κορυφαίας ερμηνεύτριας της λαϊκής προφορικής παράδοσης Γιώτας Βέη και μεγάλου αριθμού σημαντικών ηθοποιών.
Η πρεμιέρα της περιοδείας έχει οριστεί στις 21 Ιουλίου και ώρα 21:30, στη σκηνή «Μίνως Βολανάκης» του Θεάτρου Πέτρας, στο πλαίσιο του «Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας 2022».
Η συγκεκριμένη διασκευή των «Τρωάδων» του Ευριπίδη από την πένα του Sartre βλέπει για πρώτη φορά τα φώτα της σκηνής στη χώρα μας. Η ομάδα ΘΕΑΜΑ παρουσιάζει την πρώτη απόδοσή της στην ελληνική γλώσσα, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Οικονόμου και της Σοφίας Σταυρακάκη.
Σημείωμα Σκηνοθέτη
Στο σήμερα, η ομάδα ΘΕΑΜΑ, επιθυμώντας να ανοίξει έναν κοινωνικό διάλογο με τα ζητήματα της εποχής μας, αξιοποιεί από τη ματιά του Sartre τα στοιχεία εκείνα που εστιάζουν στις συνέπειες του πολέμου και την οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης που αυτές επισύρουν, φωτίζοντας τη θέση της γυναίκας μέσα στη συγκεκριμένη συνθήκη. Η απάλειψη των στερεοτύπων και η ασυνέχεια της αναπαραγωγής του στιγματιστικού λόγου δεν θα μπορούσε να βρει άλλο πιο κατάλληλο έδαφος, παρά μονάχα το συγκεκριμένο έργο.
Η κοινωνική επιταγή του γάμου ως στερεοτυπικής αντίληψης, το δικαίωμα της ελεύθερης βούλησης και επιλογής, ο κοινωνικός εξαναγκασμός προς την αλλοίωση της όποιας μοναδικότητας στο όνομα της καθιερωμένης πατροπαράδοτης αξίας, καθώς και η «νόρμα» που αφαιρεί την προσωπική έκφραση, αποτελούν φωτεινούς σηματοδότες αδιέξοδου και μη επιλέξιμου εγκλεισμού.
Ο λόγος γίνεται πολιτικός ενώπιον των θυμάτων, ενώπιον των θεατών. Ο Χορός παρασέρνει στη δίνη του τα πρόσωπα του έργου και τα ξεγυμνώνει από την όποια ιδιότητα φέρουν. Πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους και οι μάχιμες «Τρωάδες» του Sartre δεν διστάζουν να το κάνουν πράξη.
Σημείωμα Σκηνοθέτιδας
Οι «Τρωάδες» έχουν ονόματα που δεν θα ξεχαστούν ποτέ.
Ελένη, Γαρυφαλλιά, Αγγελική, Κατερίνα, Αδαμαντία, Βαΐα, Φαίη, Ελένη, Μόνικα, Ζωή, Άντα, Άννα, Τόνια, Καρολάιν, Βασιλική, Κωνσταντίνα, Αννίσα, Μαρία, Σταυρούλα, Δώρα, Νεκταρία, Ελιόνα, Τζεβριέ, Αλεξάνδρα, Βίκυ, Εβίν Εκρέμ Αλί, Κλειώ, Όλγα, Αιμιλιανή, Βερονίκη, Μαρία, Έφη, Γιώτα, Φιλοθέη, Χάνα.
Η βεβήλωση της γυναικείας ύπαρξης και της κοινωνικής της ταυτότητας – η γυναίκα ως λάφυρο στη διαχρονία. Άκρα ταπείνωση. Η απαξίωση του ανθρώπινου είδους μέσα από τον βασανισμό αυτών που κουβαλάνε το κοινωνικό στίγμα.
Σημείωμα Μεταφράστριας
Οι «Τρωάδες» του Jean-Paul Sartre είναι μια διασκευή του ομότιτλου έργου του Ευριπίδη. Ο Γάλλος φιλόσοφος γράφει το θεατρικό κύκνειο άσμα του αντλώντας έμπνευση από την ελληνική μυθολογία και ιστορία, κι έχοντας την πρόθεση, για ακόμα μια φορά, να μιλήσει για τα μεγάλα προβλήματα της ανθρωπότητας, εμβολίζει το κείμενο του Ευριπίδη με στοιχεία αντλημένα από τη σύγχρονη κοινωνία και εποχή. Ο Sartre μελετά σε βάθος το πρωτότυπο έργο του Ευριπίδη και το μεταγράφει με την αιχμηρή του πένα, έχοντας κυνική, αλλά και καυστική διάθεση, το καλοκαίρι του 1964, στη Ρώμη, προκειμένου να παρουσιαστεί στο TNP (Théâtre National Polulaire) των Παρισίων.
Το θέμα που απασχολεί είναι εκείνο του πολέμου και της καταπίεσης, αλλά συνάμα και της καταδίκης τους, ένα μοτίβο ιδιαίτερα αγαπητό στον δημιουργό, εφόσον με αυτό καταπιάστηκε και στο πρωτόλειό του δράμα, το «Μπαριονά ή Ο Γιος της Βροντής» (Bariona ou le Fils de Tonnerre, 1940). Είναι άξιο παρατήρησης το γεγονός ότι ο Sartre επιλέγει τόσο να εκκινήσει όσο και να λήξει τη δραματουργική του καριέρα με δύο αντιπολεμικής υφής κείμενα, που στηλιτεύουν την άσκηση της εξουσίας και ό,τι δεινό απορρέει από αυτήν.
Ο στόχος του φιλοσόφου είναι να «φωνάξει» τις μεγάλες αλήθειες του Ευριπίδη και, για να το επιτύχει, διοχετεύει στους ήρωες επιπλέον χαρακτηριστικά, χαρίζοντάς τους μια ακόμα πιο επαναστατική και επιθετική κράση από την υπάρχουσα, εκπεφρασμένη με μοντέρνα γλωσσολαλιά. Η Εκάβη δεν είναι πια η ώριμη γυναίκα που τελεί φόνους και θα φθάσει στο σημείο να απολέσει την αποφασιστικότητά της⸱ είναι μια νεότερη και δυναμική ύπαρξη που κρατά στα χέρια της, με ασίγαστο πάθος, τα σκήπτρα της βασίλισσας της Τροίας, δίχως να τα παραδίδει και να υποκύπτει σε κανέναν.
Επίσης, στις δικές του «Τρωάδες» βρίσκουν τον θάνατο όχι μόνον οι θνητοί, αλλά και οι θεοί, και η θέση αυτή εκρέει από τις επικρατούσες συνθήκες σε μια Ευρώπη πληγωμένη από την καταστροφική λαίλαπα που άφησαν πίσω τους οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι. Τρία χρόνια μετά τον πόλεμο της Αλγερίας, ο Sartre αποκηρύσσει τον πόλεμο και τα συνυφασμένα με αυτόν συμφέροντα. Είναι προφανές ότι το κείμενο εμπεριέχει σαφείς νύξεις για τον ευρωπαϊκό ιμπεριαλισμό στην Ασία.
Ποια είναι η ομάδα ΘΕΑΜΑ
Το ΘΕΑΜΑ αποτελεί το πρώτο επαγγελματικό θέατρο στην Ελλάδα που αποτελείται από ανάπηρους ηθοποιούς στην κύρια σύνθεσή του. Μαζί με την επίσης συμπεριληπτική ομάδα χορού ΕΞΙΣ, δημιούργησε το εργαστήρι συμπεριληπτικής (για ανάπηρα και μη ανάπηρα άτομα) εκπαίδευσης στο Θέατρο και τον Χορό, το ΙΣΟΝ (Μελενίκου 33, Γκάζι-Βοτανικός). Tο ΘΕΑΜΑ αγωνίζεται για την καθολική προσβασιμότητα, με κύριο στόχο τη συμπερίληψη και ενσωμάτωση των ανάπηρων ηθοποιών στον επαγγελματικό χώρο.
Το 2010 παρουσίασε το πρώτο του έργο, τη «Λάμια», ένα έργο της Λίνας Αμπντελχαμίντ, που αποτελούσε θεατρική αναπροσαρμογή του μύθου της Λάμιας. Το 2011 παρουσίασε την παράσταση «Ήρωες και Μύθοι», μια σκηνική δημιουργία βασισμένη σε μονολόγους από τα κορυφαία θεατρικά έργα του Tennessee Williams, που έκανε πρεμιέρα στην Τεχνόπολη. Την άνοιξη του 2012 συμμετείχε στο international workshop «Act for Acting» (Αβιλιάνα, Ιταλία), όπου παρουσίασε την αυτοσχεδιαστική παράσταση «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, σε δύο μέρη: Video-Art: «Electra Mourning» και Αυτοσχεδιαστική αναπαράσταση της «σκηνής της αναγνώρισης» μεταξύ Ηλέκτρας και Ορέστη.
Την περίοδο 2012-13 παρουσιάστηκε το δραματικό έργο «Αύριο» της Έφης Τούμπα. Το 2013, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του «Έτους Καβάφη 2013», παρουσίασε την παράσταση «Κ. Π. Καβάφης: Επάγγελμα Ποιητής». Το 2014 ανέβασε το θεατρικό έργο του E. Albee «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» (The Zoo Story), που περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα, με τελευταίο σταθμό το θέατρο Εμπρός, στις 29 Μαρτίου 2015, στο πλαίσιο του 3ου Αντιφασιστικού Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών.
Η Ελιάνα Περηφάνου και η Μαρία Σιδηροπούλου δημιούργησαν για την ομάδα το ντοκιμαντέρ «Spectacle» (ΘΕΑΜΑ), που περιγράφει την προετοιμασία της παράστασης «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» σε όλα τα στάδια. Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε σε πολλές χώρες του εξωτερικού, ενώ η ΝΕΡΙΤ Plus πρόβαλε το ντοκιμαντέρ την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου (27 Μαρτίου 2015).
Τον Σεπτέμβριο του 2013, ο ιδρυτής της ομάδας Βασίλης Οικονόμου, εκπροσώπώντας την, έδωσε το master-class υποκριτικής «Space and Time in Ancient Greek Tragedy» στο Διεθνές Φεστιβάλ Proteatr στη Μόσχα. Τέλος, ήταν τιμώμενο πρόσωπο-ομιλητής στο 2ο Επιστημονικό Συνέδριο «Sociality-Creating Function of Art and Problems of Sociocultural Rehabilitation», στην Ακαδημία της Φιλοσοφίας στη Μόσχα, τον Οκτώβριο του 2013, στο οποίο μίλησε για την αναδόμηση της διδασκαλίας ηθοποιών ΑμεΑ με τίτλο «Όψις (opsis), The Interpretation of the Term from Antiquity to Contemporary Theatrical Reality».
Το 2015, το «ΘΕΑΜΑ» παρουσίασε το έργο του κορυφαίου εκπροσώπου του Θεάτρου του Παραλόγου Eugène Ionesco «Ιάκωβος ή η Υποταγή» (Jacques ou la Soumission). Στις 3 Δεκεμβρίου 2015 παρουσιάστηκε στο θέατρο Απόλλων στη Σύρο η performance «Φιλοκτήτης», βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή. Στις 29 Μαΐου 2016, στο Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» του Πανεπιστημίου Πατρών, παρουσίασε την performance «Έρημοι: Κασσάνδρα-Φιλοκτήτης», βασισμένη σε υπερκείμενα της Σοφίας Σταυρακάκη και της Απολλωνίας Τσαντά, στην «Αλεξάνδρα» του Λυκόφρονα και στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή αντίστοιχα, για τη λήξη του 1ου Συμποσίου Πρόσληψης Κλασικών Κειμένων, με γενικό τίτλο «Συνέχειες και Ασυνέχειες στην Πρόσληψη Κλασικών Κειμένων», που διοργανώθηκε από το τμήμα Φιλολογίας (ερευνητική ομάδα «Jocasta Classical Reception») του Πανεπιστημίου Πατρών. Σε συνεργασία με την NGO OCEAN, συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα EDUCATHE+ στο πλαίσιο Erasmus+.
Τον Ιούλιο του 2016, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παρουσίασε στη σκηνή «Ν. Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου την τραγωδία «Πέρσες» του Αισχύλου, σε μετάφραση-σκηνοθεσία Βασίλη Οικονόμου.
Τον Μάιο του 2017 παρουσίασε στην Αγγλία (Brighton Fringe Fest & Theatro Technis of London), με διθυραμβικές κριτικές, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟΑ, το θεατρικό έργο της Σοφίας Σταυρακάκη «Blindfold-The Night of the Hunt».
Τον Ιούλιο του 2018, η προβολή της παράστασης «Ιάκωβος ή Υποταγή» στο κανάλι της Βουλής αποτέλεσε την πρώτη τηλεοπτική μετάδοση στην Ελλάδα έργου με Έλληνες ανάπηρους καλλιτέχνες σε prime time ζώνη, με SDH υπότιτλους για κωφούς και βαρήκοους τηλεθεατές.
Το 2018 ανέβασε σε πανελλήνια πρώτη το έργο του J. P. Sartre «Νεκρασόφ» (Nekrassov) στο Από Μηχανής Θέατρο, ενώ τη θερινή περίοδο παρουσίασε την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε συνσκηνοθεσία Βασίλη Οικονόμου και Ελιάνας Περηφάνου, και περιόδευσε στα μεγαλύτερα φεστιβάλ της χώρας.
Τη χειμερινή περίοδο 2018-2019 εγκαινίασε την παιδική του σκηνή, με το έργο «Νάρκισσος και Ηχώ… και άλλες Μεταμορφώσεις» της Ελιάνας Περηφάνου και του Βασίλη Οικονόμου. Η παιδική σκηνή συνέχισε επιτυχώς και κατά την επόμενη χειμερινή περίοδο, με το έργο «Το Δικό μας Παραμύθι: μια Μουσικός, μια Καρακάξα κι ένας Κάστορας», σε κείμενο και σκηνοθεσία Ελιάνας Περηφάνου. Την ίδια περίοδο ανέβασε στο θέατρο ΙΣΟΝ τον θεατρικό μονόλογο του Κώστα Λάκη «Ο κύριος Ρεμ», σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Βασίλη Οικονόμου, και στη συνέχεια περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα.
Ακόμη και κατά τη χειμερινή σεζόν 2020-2021, πάρα τις αντιξοότητες που έφερε στον χώρο του θεάματος η πανδημία της Covid-19, η ομάδα δεν έμεινε αδρανής. Κατέφυγε στη σύγχρονη λύση της live-streaming μετάδοσης και παρουσίασε στο κοινό τον θεατρικό μονόλογο «Μεταξία» του Κώστα Λάκη, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Οικονόμου, πρωτότυπη μουσική του Ηλία Κουρτπαρασίδη και ερμηνεία της Έλης Δρίβα, της πρώτης ανάπηρης ηθοποιού και χρήστριας αναπηρικού αμαξιδίου εγγεγραμμένης στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Τον Δεκέμβριο του 2021 παρουσίασε την performance με τίτλο «Αντιγόνη: Πράξις Ι», που ρίχνει φως στο δίπολο Ισμήνης και Αντιγόνης, τις αντιθέσεις, τη σχέση, την αντιπαράθεση και έντονη διαμάχη των δύο αδελφών, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Οικονόμου, πρωτότυπη μουσική του Ηλία Κουρτπαρασίδη και ερμηνεύτριες την Έλη Δρίβα και τη Σοφία Σταυρακάκη. Μια καθολικά προσβάσιμη παράσταση, που ανέβηκε για πέντε παραστάσεις και τον Μάρτιο του 2022 στο θέατρο ΙΣΟΝ, όπου και συνεχίζεται η παρουσίασή της.
Την τρέχουσα περίοδο, η επαγγελματική θεατρική ομάδα, συμμετέχοντας σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα της Δημιουργικής Ευρώπης (Creative Europe) με τίτλο POWER, παρουσίασε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στις 7 Δεκεμβρίου 2021, την ταινία (filmed performance) «Όλοι Ερχόμαστε από Κάπου» (We all come from Sοmewhere), μια συνδημιουργία που προέκυψε από τη σύμπραξη τεσσάρων επαγγελματικών θεατρικών ομάδων από Ιρλανδία, Ιταλία, Τσεχία και Ελλάδα. Την ταινία μπορείτε να παρακολουθήσετε δωρεάν με υπότιτλους σε τέσσερις διαφορετικές γλώσσες εδώ. Τέλος, η ομάδα συμμετέχει σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα με στόχο την προώθηση της συνεκπαίδευσης και της συναντίληψης.
Συντελεστές
Δραματολόγος-Μεταφράστρια έργου (από τη γαλλική στην ελληνική γλώσσα): Ελίνα Νταρακλίτσα | Σκηνοθεσία: Βασίλης Οικονόμου-Σοφία Σταυρακάκη | Έρευνα-Δραματουργική επεξεργασία: Βασίλης Οικονόμου-Σοφία Σταυρακάκη | Κινησιολογία: Σοφία Σταυρακάκη | Ερμηνεύουν: Αναστασία Μακρή, Πάνος Ζουρνατζίδης, Σοφία Σταυρακάκη, Χριστίνα Τούμπα, Μάνος Τριανταφυλλάκης, Έλη Δρίβα, Φιλοθέη Κολιοπούλου, Μιχάλης Ταμπούκας | Χορός: Γιώτα Βέη, Αιμιλιανή Αβραάμ, Γιώτα Ευσταθίου, Hannah el haj Omar, Όλγα Νικολαϊδου, Μαρία Δερεμπέ, Βερονίκη Κυριακοπούλου, Έφη Τούμπα | Στρατιώτης: Σταμάτης Τούντας | Πρωτότυπη μουσική: Ηλίας Κουρτπαρασίδης | Σκηνικά-Κοστούμια: Θένια Καρλάφτη | Φωτισμοί: Αλέξανδρος Πολιτάκης | Μετάφραση στην αγγλική γλώσσα (για υπέρτιτλους): Μαρίνα Ανδριανού.
Πληροφορίες
Διάρκεια παράστασης: 80’
Προπώληση Εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/troades-tou-jean-paul-sartre/
Οι χρήστες/χρήστριες αναπηρικών αμαξιδίων για να κλείσουν τα εισιτήριά τους παρακαλούνται να επικοινωνήσουν στο τηλ. 6939308409 προς διευκόλυνσή τους.
Γραφείο Εξυπηρέτησης Δημότη (Κώστα Βάρναλη 72, πλησίον Δημαρχείου Πετρούπολης), από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 11:00-13:00. Τηλέφωνο Επικοινωνίας: 2132024400 -401.
Δημοτικός θερινός Κινηματογράφος «Σινέ Πετρούπολις»: 25ης Μαρτίου 168 | Καθημερινά 21:00-23:00 | Διάρκεια: 80′ | Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr
Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εκστρατείας W.A.N.T. για την προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη στα θέατρα.
Πηγή: αθηΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου