Δευτέρα 25 Απριλίου 2022

Διδάσκοντας υπευθυνότητα μέσα από την φροντίδα των φυτών σε παιδιά με μειωμένη όραση.

Καθώς οι μαθητές με τύφλωση ή μειωμένη όραση προετοιμάζονται για τη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι κατέχουν τις δεξιότητες της καθημερινής ζωής που θα χρειαστούν. Συχνά εστιάζουμε στις συγκεκριμένες και μετρήσιμες δεξιότητες της καθημερινής ζωής, όπως στην προετοιμασία του γεύματος και στη διαχείριση των χρημάτων. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες, λιγότερο απτές δεξιότητες, που οι μαθητές αποκτούν καθώς περνούν στην ενήλικη ζωή. Πολλές από αυτές τις λιγότερο απτές δεξιότητες είναι οι δεξιότητες που βάζουν τις βάσεις για μια ανεξάρτητη ζωή, καθώς και για επιτυχίες στον επαγγελματικό και κοινωνικό τομέα.

Η παραπάνω δραστηριότητα είναι σχεδιασμένη να βοηθά τους μαθητές με τύφλωση ή μειωμένη όραση να αναπτύξουν τις δεξιότητες της υπευθυνότητας, του σχεδιασμού και της επίλυσης προβλημάτων μέσα από ... τη φροντίδα των φυτών εσωτερικού χώρου.

Υλικά:
- Ένα μικρό φυτό εσωτερικού χώρου
- Ποτιστήρι
- Προσβάσιμος τρόπος καταγραφής δεδομένων

Διαδικασία:

- Οι μαθητές αγοράζουν ή αποκτούν ένα μικρό φυτό εσωτερικού χώρου για να το φροντίζουν. Σε μαθητές που δουλεύουν πάνω στη δεξιότητα λήψης αποφάσεων, δώστε 2-3 φυτά προκειμένου να διαλέξουν ποιο θέλουν.

- Οι εκπαιδευτές μπορούν να καταγράψουν τις βασικές πληροφορίες για τη φροντίδα των φυτών με μεγάλα γράμματα, σε braille ή σε οποιαδήποτε άλλη μορφή στην οποία οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση όποτε χρειάζεται.

- Οι μαθητές επιλέγουν ένα καλό μέρος για να τοποθετήσουν το φυτό τους με βάση τις ανάγκες τους για φως. Αν κάποιος μαθητής δεν είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται το φως του ήλιου, μπορεί να ζητήσει τη βοήθεια των άλλων. Μιλήστε με τους μαθητές σας για τα μέρη που θεωρούνται κατάλληλα για το μεγάλωμα των φυτών.

- Με βάση τις πληροφορίες που δίνονται σε κάθε μαθητή σχετικά με τις ανάγκες του φυτού του, θα πρέπει να αποφασίσουν πόσο συχνά χρειάζεται πότισμα. Μπορεί να βάλουν υπενθύμιση για το πότισμα σε κάποιο ημερολόγιο που χρησιμοποιούν (σε όποιο τεχνολογικό μέσο επιθυμούν).

- Βοηθήστε τους μαθητές να βρουν έναν τρόπο για να μετρούν με σχετική ακρίβεια την ποσότητα του νερού για το συγκεκριμένο φυτό (πχ με κούπες του καφέ, ειδικά δοχεία συγκεκριμένου όγκου).

- Να παρέχετε καθοδήγηση στους μαθητές ανά διαστήματα σχετικά με την επίλυση προβλημάτων. Πώς ξέρεις πόσο νερό χρειάζεται το φυτό; Πώς μπορείς να καταλάβεις ότι ένα φυτό δεν τα πηγαίνει καλά;

Παραλλαγές της δραστηριότητας:

- Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να γίνει και ομαδική, έτσι ώστε να μην προάγει μόνο την υπευθυνότητα αλλά και τις κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών. Δύο ή περισσότερα παιδιά μπορούν να μοιράζονται την ευθύνη της φροντίδας ενός φυτού. Έτσι θα καλλιεργήσουν δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία, η οργάνωση και θα μάθουν να μοιράζονται, να περιμένουν την σειρά τους και να πραγματοποιούν όσα δεσμεύονται να κάνουν.

- Σε μαθητές με πιο αναπτυγμένες δεξιότητες, ζητήστε τους να κάνουν τη δική τους έρευνα για τις ανάγκες του φυτού αντί να τους παρέχετε εσείς έτοιμες τις πληροφορίες. Έτσι θα δουλέψουν και πάνω στις δεξιότητες υποστηρικτικής τεχνολογίας.

- Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να σπάσει σε κομμάτια για την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων που κρίνονται αναγκαίες για τον συγκεκριμένο μαθητή.

Μεταξύ των άλλων μέσα από αυτή την δραστηριότητα τα παιδιά μαθαίνουν και να ζητούν βοήθεια, να μετρούν ποσότητες, να χρησιμοποιούν ημερολόγιο και να ακολουθούν οδηγίες.


Απόδοση του άρθρου Teaching Responsibility Through Plant Care της Courtney Tabor-Abbott

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου