Ο δάσκαλος μόλις σας είπε ότι το παιδί σας συμπεριφέρεται με μη επιθυμητό τρόπο στο σχολείο και παριστάνει τον κλόουν της τάξης. Δεν εκπλήσσεστε τελείως. Έχετε παρατηρήσει παρόμοια συμπεριφορά στο σπίτι, ιδίως όταν υπάρχουν τριγύρω άλλοι άνθρωποι. Γιατί συμπεριφέρεται όμως έτσι και τι σημαίνει πραγματικά αυτή η συμπεριφορά;
Είναι αλήθεια ότι σε ορισμένα παιδιά αρέσει να είναι το επίκεντρο της προσοχής.
Λένε χαζά αστεία, κάνουν αστείες φάτσες και φιγούρα κυρίως για να εντυπωσιάσουν τα άλλα παιδιά. Κάνουν χαζομάρες στο γεύμα, στα διαλείμματα στους διαδρόμους ανάμεσα στα μαθήματα. Αλλά μερικά παιδιά συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο και κατά τη διάρκεια του μαθήματος μολονότι αυτή η συμπεριφορά τους βάζει σε μπελάδες με τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους.
Δείτε τι ωθεί τα παιδιά να παριστάνουν τους κλόουν και πώς μπορείτε να τα βοηθήσετε.
Τι σημαίνει να είσαι ο κλόουν της τάξης;
Τα παιδιά συμπεριφέρονται σαν τον κλόουν της τάξης με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Δείτε μερικά παραδείγματα:
- Δίνουν αστείες απαντήσεις όταν ο δάσκαλος τους δίνει τον λόγο ή τους κάνει μια ερώτηση
- Φοράνε ρούχα που είναι πολύ παράξενα, χαζά ή προκλητικά.
- Μπαίνουν στην τάξη κάνοντας θόρυβο.
- Ρίχνουν πράγματα επίτηδες κάτω και κάνουν ολόκληρη ιστορία για να τα σηκώσουν.
Όταν τα παιδιά συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι υπάρχει κάποιο «πρόβλημα». Αλλά συχνά δημιουργεί πρόβλημα. Κάνοντας χαζομάρες όλη την ώρα μπορεί να διαταράσσουν την τάξη και να ενοχλούν τον δάσκαλο. Αυτή η συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει σε τιμωρίες. Μπορεί να επηρεάσει και την βαθμολογία τους. Το να είναι κανείς ο κλόουν της τάξης επηρεάζει και την κοινωνική του ζωή. Μερικές φορές, τα άλλα παιδιά το θεωρούν αστείο και θέλουν να είναι κοντά στον συγκεκριμένο συμμαθητή τους. Αλλά εξίσου συχνά, τα παιδιά εκνευρίζονται από τέτοιου είδους συμπεριφορές που τις θεωρούν παράξενες και ενοχλητικές και όχι αστείες.
Γιατί τα παιδιά αναλαμβάνουν τον ρόλο του κλόουν της τάξης;
Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Αν υπάρχουν θετικές αντιδράσεις, μπορεί το παιδί να το κάνει γιατί του αρέσει η προσοχή που του δίνεται. Ωστόσο, δεν ισχύει πάντα αυτό. Τα παιδιά που δυσκολεύονται με τον αυτοέλεγχο μπορεί να δυσκολεύονται να αντισταθούν στην παρόρμηση να πουν ή να κάνουν κάτι που πιστεύουν ότι είναι αστείο. Και αυτό είναι συχνά αλήθεια με τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Αν μια ιδέα τους μπει στο μυαλό, την πραγματοποιούν χωρίς να σκεφτούν τις συνέπειες που μπορεί να έχει. Μερικές φορές τα παιδιά συμπεριφέρονται έτσι στην τάξη όχι για να τραβήξουν την προσοχή επάνω τους, αλλά για να κρύψουν πράγματα στα οποία δυσκολεύονται. Δείτε μερικά πράγματα που τα παιδιά μπορεί να προσπαθούν να κρύψουν:
- άγχος
- εκφοβισμό
- μαθησιακές δυσκολίες
- δυσκολίες στη συγκέντρωση ή την οργάνωση
- την παρορμητικότητα ή την υπερκινητικότητά τους
- δυσκολίες στις κοινωνικές δεξιότητες
- δυσκολίες/ καταστάσεις που προκαλούν άγχος στο σπίτι
- χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Τα παιδιά δεν προσπαθούν να είναι «δύσκολα». Απλά προσπαθούν να κρύβουν τα αδύνατά τους σημεία. Είναι προτιμότερο να μπαίνεις κάνοντας φασαρία μέσα στην τάξη και όλοι να γελάνε με την είσοδό σου αντί να γελάνε μαζί σου επειδή έχασες την αίσθηση του χρόνου και όπως πάντα μπήκες στην τάξη αργοπορημένος. Το να κάνεις τον κλόουν είναι συχνά ένας τρόπος να αποφεύγεις την κριτική.
Κάνοντας τον κλόουν και παιδιά με ΔΕΠΥ.
Μπορεί αυτό να μην ισχύει για τι παιδί σας, αλλά υπάρχει μια μοναδική σχέση της ΔΕΠΥ με την συμπεριφορά που εξετάζουμε. Τo να είναι αστεία, θεατρικά και με έντονη προσωπικότητα είναι ένα φυσικό πλεονέκτημα της ΔΕΠΥ για πολλά παιδιά.
Το να αναλαμβάνεις τον ρόλο του διασκεδαστή είναι ένας τρόπος να χρησιμοποιείς ένα δυνατό σου σημείο για να αντισταθμίζεις τις δυσκολίες σου. Αν γίνεται την σωστή ώρα και με τον σωστό τρόπο, το να είσαι ο κλόουν μπορεί να είναι ένα κοινωνικό πλεονέκτημα. Τα παιδιά συχνά βρίσκουν τους συμμαθητές τους με ΔΕΠΥ πραγματικά αστείους και επιζητούν την παρέα τους. Αλλά τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι επιρρεπή στο να το παρακάνουν ή να συμπεριφέρονται έτσι την λάθος ώρα και στο λάθος μέρος - όπως πχ την ωρα του μαθήματος. Και όταν συμβαίνει αυτό, προσελκύουν την αρνητική προσοχή των άλλων, κάτι που συχνά απομακρύνει τα άλλα παιδιά από κοντά τους.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Όταν το παιδί συμπεριφέρεται σαν κλόουν για να κερδίσει την προσοχή των άλλων, υπάρχουν τρόποι για να δουλέψετε πάνω σε αυτή την συμπεριφορά.
- Παρακολουθείτε την συμπεριφορά του παιδιού σας και αναζητήστε μοτίβα.
- Μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας με τον δάσκαλο της τάξης και συνεργαστείτε.
- Ρωτάτε το παιδί σας πώς είναι τα πράγματα στο σχολείο.
- Αναγνωρίστε/ εντοπίστε τα δυνατά σημεία του παιδιού και φροντίστε να τα τονίζετε και να το επαινείτε.
- Βοηθήστε το παιδί σας να βελτιώσει την αυτοεκτίμησή του
- Βρείτε δραστηριότητες που αρέσουν στο παιδί και στις οποίες τα καταφέρνει καλά.
Μην ξεχνάτε ότι:
Τα παιδιά μερικές φορές χρειάζονται βοήθεια για να κατανοήσουν τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους. Μπορεί να μην καταλαβαίνουν την επίδραση που έχει η συμπεριφορά τους στους άλλους. Μπορεί να αισθάνονται ντροπή για την συμπεριφορά τους αλλά να μην ξέρουν πως αλλιώς μπορούν να συμπεριφερθούν.
Όταν είναι ήρεμο, μιλήστε στο παιδί σας για το πώς αντιδρούν οι άλλοι και τι θα μπορούσε να κάνει εκείνο (αντί να συμπεριφέρεται με τον συγκεκριμένο τρόπο). Αν το παιδί σας κάνει τον κλόουν επειδή προσπαθεί να κρύψει τις δυσκολίες του, είναι πολύ πιθανό να επιδεικνύει παρόμοια συμπεριφορά και όταν προσπαθείτε να του μιλήσετε.
Ίσως είναι προτιμότερο να έχετε πολλές συζητήσεις μικρής διάρκειας μαζί του αντί για μια μεγάλη. Αφήστε χρόνο ανάμεσά τους έτσι ώστε το παιδί να έχει χρόνο να σκεφτεί όσα του λέτε και πώς μπορεί να κάνει τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο.
Αν νομίζετε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στο σχολείο, μιλήστε με τον/την εκπαιδευτικό του. Αυτός/ Αυτή μπορεί να σας πει τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.
Απόδοση του άρθρου Why Some Kids Play the “Class Clown”
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου