“The potential possibilities of any child are the most intriguing and stimulating in all creation” Ray L. Wilbur.
Τα παιχνίδια δεν είναι απλώς αντικείμενα με τα οποία παίζουμε. Τα παιχνίδια δίνουν μορφή στα δομικά στοιχεία για το μέλλον των παιδιών μας. Διδάσκουν στα παιδιά μας για τον κόσμο και για τα ίδια. Στέλνουν μηνύματα και επικοινωνούν αξίες. Και έτσι, οι σκεπτόμενοι γονείς σκέφτονται τι βάσεις δίνουν στα παιδιά τους με τα παιχνίδια που τους προσφέρουν.
Οι σκεπτόμενοι γονείς επίσης σκέφτονται και τον αριθμό των παιχνιδιών που προσφέρουν στα παιδιά τους. Και ενώ τα περισσότερα παιδικά δωμάτια είναι γεμάτα μέχρι το ταβάνι με παιχνίδια, οι γονείς συνειδητά αρχίζουν να μαθαίνουν να περιορίζουν τον αριθμό των παιχνιδιών που προσφέρουν στα παιδιά τους, καθώς κατανοούν ότι το όφελος μακροπρόθεσμα θα είναι μεγαλύτερο.
1) Τα παιδιά μαθαίνουν να είναι πιο δημιουργικά. Τα πολλά παιχνίδια εμποδίζουν τα παιδιά από το να αναπτύξουν πλήρως το δώρο της φαντασίας. Δύο Γερμανοί εργαζόμενοι στον τομέα της δημόσιας υγείας (οι Stick and Schubert) διεξήγαγαν ένα πείραμα στο οποίο έπεισαν ένα τμήμα του νηπιαγωγείου να απομακρύνουν όλα τα παιχνίδια για τρεις μήνες. Μολονότι στα αρχικά στάδια του πειράματος τα παιδιά έδειξαν να βαριούνται, σύντομα άρχισαν να χρησιμοποιούν τα αντικείμενα του χώρου για να επινοούν παιχνίδια και να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους κατά το παιχνίδι.
2) Τα παιδιά αναπτύσσουν ικανότητα προσοχής για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα προσοχής. Όταν βάζουμε μεγάλο αριθμό παιχνιδιών στη ζωή ενός παιδιού, αυτό επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα προσοχής του. Ένα παιδί δεν θα μάθει να εκτιμά το παιχνίδι που είναι μπροστά του, όταν στο ράφι πίσω του θα έχει άπειρες άλλες επιλογές.
3) Τα παιδιά αναπτύσσουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες. Τα παιδιά με λιγότερα παιχνίδια μαθαίνουν να αναπτύσσουν διαπροσωπικές σχέσεις με τα άλλα παιδιά και τους ενήλικες. Μαθαίνουν πώς να κουβεντιάζουν. Και έρευνες έχουν δείξει ότι οι παιδικές φιλίες συνδέονται με μεγαλύτερες πιθανότητες για ακαδημαϊκή επιτυχία και για ικανοποιητικές κοινωνικές σχέσεις στην ενήλικη ζωή.
4) Τα παιδιά μαθαίνουν να φροντίζουν περισσότερο τα πράγματά τους. Όταν έχουν πάρα πολλά παιχνίδια, λογικό είναι να τα προσέχουν λιγότερο. Δεν θα μάθουν ποτέ να τα εκτιμούνε αν έχουν πάντα ήδη κάτι με το οποίο μπορούν να τα αντικαταστήσουν αμέσως. Αν έχετε ένα παιδί που συνέχεια καταστρέφει τα παιχνίδια τους, αφαιρέστε τα από το δωμάτιο και τη ζωή του.
5) Τα παιδιά αναπτύσσουν μεγαλύτερη αγάπη για το διάβασμα, το γράψιμο και τις τέχνες. Τα λιγότερα παιχνίδια επιτρέπουν στα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία, την μουσική, την ζωγραφική και το βάψιμο. Και η αγάπη για τις τέχνες θα τα βοηθήσει να εκτιμήσουν περισσότερο την ομορφιά, τα συναισθήματα και την επικοινωνία στον κόσμο τους.
6) Τα παιδιά θα γίνουν πιο επινοητικά. Στην εκπαίδευση, δεν δίνουμε απλά την απάντηση σε ένα πρόβλημα. Δίνουμε στα παιδιά τα μέσα/ τα εργαλεία για να βρουν την απάντηση. Στη διασκέδαση και το παιχνίδι, μπορεί να εφαρμοστεί η ίδια αρχή. Τα λιγότερα παιχνίδια ωθούν τα παιδιά να γίνουν επινοητικά λύνοντας προβλήματα με τα υλικά που διαθέτουν. Και η επινοητικότητα είναι ένα δώρο με απεριόριστες δυνατότητες.
7) Τα παιδιά μαλώνουν μεταξύ τους λιγότερο. Αυτό μπορεί να φαίνεται παράλογο αρχικά. Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι όταν υπάρχουν πολλά παιχνίδια υπάρχουν λιγότεροι καβγάδες γιατί υπάρχουν περισσότερες διαθέσιμες επιλογές. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές συμβαίνει το αντίθετο. Τα αδέρφια μαλώνουν για τα παιχνίδια και κάθε φορά που φέρνουμε ένα νέο παιχνίδι στην σχέση τους, τους δίνουμε έναν ακόμη λόγο να προσπαθήσουν να επιβάλλουν την «κυριαρχία» τους στους άλλους. Από την άλλη πλευρά/ αντιθέτως, τα παιδιά με λιγότερα παιχνίδια αναγκάζονται να τα μοιράζονται, να συνεργάζονται και να δουλεύουν μαζί.
8) Τα παιδιά μαθαίνουν την επιμονή. Τα παιδιά που έχουν πάρα πολλά παιχνίδια, «τα παρατάνε» γρήγορα. Αν έχουν ένα παιχνίδι δύσκολο, που δεν μπορούν να τα καταφέρουν, θα το αφήσουν γρήγορα στην άκρη και θα πάρουν ένα άλλο, πιο εύκολο. Τα παιδιά με λιγότερα παιχνίδια μαθαίνουν την επιμονή , την υπομονή και την αποφασιστικότητα .
9) Τα παιδιά γίνονται λιγότερο εγωιστές. Στα παιδιά που αποκτούν τα πάντα πιστεύουν ότι μπορούν να έχουν ό,τι θέλουν. Αυτή η πεποίθηση όμως θα τα οδηγήσει σε έναν προβληματικό τρόπο ζωής.
10) Τα παιδιά θα έχουν περισσότερες εμπειρίες στη φύση. Τα παιδιά που δεν έχουν ένα δωμάτιο γεμάτο παιχνίδια είναι πιο πιθανό να παίζουν έξω και να αναπτύξουν βαθιά εκτίμηση για την φύση. Επίσης, είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε δραστηριότητες με φυσική άσκηση, κάτι φυσικά που συνεπάγεται υγιή σώματα και ευτυχισμένα παιδιά.
11) Τα παιδιά μαθαίνουν να βρίσκουν ικανοποίηση και έξω από τα καταστήματα παιχνιδιών. Η πραγματική χαρά και η ικανοποίηση δεν θα βρεθεί ποτέ στο διάδρομο ενός καταστήματος παιχνιδιών. Τα παιδιά που μεγαλώνουν με την πεποίθηση ότι η απάντηση στις επιθυμίες τους μπορεί να αγοραστεί με χρήματα, πιστεύουν στο ίδιο ψέμα που πιστεύουν και οι γονείς τους.
12) Τα παιδιά ζουν σε ένα συμμαζεμένο και καθαρό σπίτι. Αν έχετε παιδιά, γνωρίζετε ότι η ακαταστασία των παιχνιδιών μπορεί γρήγορα να κυριαρχήσει/ επεκταθεί σε όλο το σπίτι. Λιγότερα παιχνίδια σημαίνει και πιο συμμαζεμένο και καθαρό σπίτι.
13) Όχι, δεν είμαι κατά των παιχνιδιών. Είμαι απλώς υπέρ των παιδιών. Κάντε επομένως στο παιδί σας την χάρη και περιορίστε τον αριθμό των παιχνιδιών του. Απλά μην του πείτε ότι πήρατε την ιδέα από εμένα.
Απόδοση του άρθρου Why Fewer Toys Will Benefit Your Kids
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου