Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Η εξ αποστάσεως εξεταστική και τα «χαμένα» εργαστηριακά μαθήματα

Ξεκίνησε η εξεταστική περίοδος για τους φοιτητές οι οποίοι εξετάζονται στα μαθήματα του χειμερινού εξαμήνου που ολοκληρώθηκε στα μέσα Ιανουαρίου. Η διαδικασία των εξετάσεων για το σύνολο των πανεπιστημίων πραγματοποιείται μόνο με εξ αποστάσεως μεθόδους, με γραπτές ή προφορικές εξετάσεις. Τα προβλήματα στη διαδικασίας παραλαβής των συγγραμμάτων των φοιτητών που παρουσιάστηκαν «λόγω υπερφόρτωσης των εταιρειών ταχυμεταφορών» σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, ξεπεράστηκαν σε μεγάλο βαθμό. Σε πολλές περιπτώσεις, φοιτητικοί Σύλλογοι ζήτησαν την παράταση έναρξης της εξεταστικής περιόδου, που έγινε δεκτή σε πολλά τμήματα, πριν την απόφαση του υπουργείου Παιδείας για έναρξη της διαδικασίας στις 27 Ιανουαρίου.

SOS από τις Ιατρικές Σχολές

Σημαντικό ζήτημα εξακολουθεί να υπάρχει με τα κλινικά και εργαστηριακά μαθήματα τα οποία δεν πραγματοποιήθηκαν το ακαδημαϊκό εξάμηνο που μας πέρασε και όπως όλα δείχνουν δεν θα διεξαχθούν την επόμενη περίοδο, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο είναι άγνωστο το πότε θα ανοίξουν τα πανεπιστήμια. Φοιτητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον των σπουδών τους και ζητούν από το υπουργείο Παιδείας ένα σαφές πλάνο των κλινικών και εργαστηριακών σπουδών τους.

Πιο συγκεκριμένα, φοιτητές των Ιατρικών Τμημάτων βρίσκονται σε δυσχερή θέση. Με κοινή επιστολή τους προς το υπουργείο οι φοιτητές όλων των Ιατρικών Σχολών της χώρας κάνουν λόγο για «ανεπαρκή ενημέρωση και έλλειψη σχεδιασμού» όσον αφορά την εκπαίδευσή τους κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Το αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει είναι τόσο μεγάλο που οι επιστολές προς το υπουργείο είναι πλέον αρκετές, καθώς αποστέλλονται και μεμονωμένα από τα περισσότερα τμήματα Ιατρικής, αλλά και από κάθε έτος της Ιατρικής με τους φοιτητές να ζητούν όπως λένε στη «ΜτΚ» «συγκεκριμένο σχεδιασμό που θα καλύπτει την ύλη».

«Το δεύτερο κύμα της πανδημίας χτύπησε με σφοδρότητα τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη περισσότερο, με αποτέλεσμα όλες οι πανεπιστημιακές κλινικές να δεσμευθούν για τον κορονοϊό από την αρχή σχεδόν της ακαδημαϊκής χρονιάς. Δεν υπάρχουν περιστατικά ασθενών για να γίνουν μαθήματα και πρέπει να μετακινηθεί πιο πίσω η κλινική εκπαίδευσή τους» δηλώνει καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, εξηγώντας την κατάσταση.

Άγγελος Συρίγος: «Δεν έχουμε καμία ένδειξη για το τι μπορούμε να κάνουμε»


Η «ΜτΚ» επικοινώνησε με τον υφυπουργό Παιδείας, αρμόδιο για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης Άγγελο Συρίγο και έθεσε τα ζητήματα που προκύπτουν από την παρατεταμένη αποχή από τα εργαστηριακά και κλινικά μαθήματα των φοιτητών και τους φόβους τους για το εκπαιδευτικό τους μέλλον.

Όπως δήλωσε ο κ. Συρίγος, «δεν είναι μόνο η Ιατρική Σχολή, αλλά ένας μεγάλος αριθμός τμημάτων που εμπλέκονται με υποχρεωτική παρακολούθηση, όπως εργαστήρια, κλινικές ασκήσεις, πρακτικές ασκήσεις ή εκπαιδευτικές εκδρομές που πρέπει να γίνουν για παράδειγμα στους Γεωλόγους, σε γεωλογικά πεδία, ή τα πρακτικά μαθήματα που πρέπει να γίνουν στους φοιτητές των ΤΕΦΑΑ. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορούν να γίνουν με άλλο τρόπο τα μαθήματα. Με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που έχουμε αυτή τη στιγμή, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε άλλη διαδικασία. Ευελπιστούμε ότι αφού ανοίξουν τα σχολεία και έχουμε καλύτερη εικόνα θα μπορέσει να συμφωνήσει και η επιτροπή των Ειδικών και να προχωρήσουμε στο άνοιγμα όλων αυτών των ειδικών μαθημάτων που απαιτούν υποχρεωτική παρακολούθηση δια ζώσης. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καμία ένδειξη για το τι συμβαίνει, για το τι μπορούμε να κάνουμε, γιατί ακριβώς είναι ιδιαίτερες οι συνθήκες. Δεν είναι κάτι που το θέλουμε, είμαστε σε ιδιαίτερη περίπτωση».

«Ευελιξία με όλα τα μέτρα ασφαλείας»

Προβλήματα υπάρχουν και σε ορισμένα τμήμα των Πολυτεχνικών Σχολών, με τον Κωνσταντίνο Κατσιφαράκη, Κοσμήτορα της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, να μιλάει για ευελιξία που ίσως θα πρέπει να δοθεί, τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην αποφοίτηση φοιτητών ορισμένων Σχολών. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με τα μαθήματα που έχουν επιτόπου μετρήσεις, για παράδειγμα η τοπογραφία. Σε αρκετά μαθήματα είναι πιθανόν ικανοποιητική η λειτουργία, η διδασκαλία και η εξέταση μέσω της εξ αποστάσεως διαδικασία, αλλά οι επιτόπου μετρήσεις προφανώς και δεν μπορούν να καλυφθούν και υπάρχουν προβλήματα σε ορισμένα μαθήματα. Στη μεγάλη πλειονότητα των μαθημάτων όμως τα προβλήματα δεν υπάρχουν. Ευελπιστώ ότι ο νομοθέτης θα δώσει τη δέουσα ευελιξία ώστε να μην έχουμε πρόβλημα και να μην καθυστερήσει η αποφοίτηση φοιτητών, γιατί εάν ένα μάθημα που είναι υποχρεωτικό στο πρόγραμμα σπουδών δεν μπορεί να εξεταστεί ή να υλοποιηθεί, τότε θα προκύψει πρόβλημα. Πιστεύω ότι όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες θα δοθεί αυτή η ευελιξία με όλα τα μέτρα ασφαλείας, ώστε αυτά που είναι πολύ απαραίτητα να υλοποιηθούν με φυσική παρουσία, να μπορέσουν να γίνουν».

Ο κ. Κατσιφαράκης μιλάει και για την εξεταστική περίοδο που ξεκίνησε τονίζοντας τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται ώστε να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια. «Προσπαθούμε για το καλύτερο. Προσπαθούμε να βρούμε ένα σύστημα το οποίο να μη φαλκιδεύεται κατά το δυνατόν και επίσης να μη γίνεται άδικο. Φυσικά προτιμώ 100 φορές τις εξετάσεις με φυσική παρουσία. Πιστεύω όμως ότι με τις παρούσες συνθήκες γίνεται πολύ καλή προσπάθεια και σε αυτό έχει συντελέσει και το Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΑΠΘ. Υπάρχουν σε ορισμένα τμήματα, όπως το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, κάποιοι νεότεροι συνάδελφοι οι οποίοι αφιέρωσαν πάρα πολύ χρόνο σε αυτή τη διαδικασία, στο να μπορούμε να λειτουργήσουμε αξιοπρεπώς και πρέπει να σταθούμε στη συνεισφορά τους» τονίζει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Ιανουαρίου 2021

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου