Τεράστιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την εκπαίδευση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας και Κυκλοφοριακής Αγωγής που παρέχεται στους μαθητές, ιδιαίτερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τη νέα έκθεση που μόλις δημοσιεύτηκε.
Η έρευνα έδειξε ότι ενώ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ευρώπη, παρέχεται εκπαίδευση για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή, αντίθετα στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κάτι τέτοιο ισχύει μόνο για το ένα πέμπτο των 36 χωρών της Ε.Ε. που συμμετείχαν στην έρευνα. Επιπλέον, η έρευνα ανέδειξε το γεγονός ότι η εκπαίδευση Κυκλοφοριακής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στις περισσότερες χώρες και περιοχές όπου είναι διαθέσιμη, είναι σποραδική και όχι συντονισμένη.
Οι περισσότερες από αυτές τις χώρες δεν έχουν νομοθετήσει την ελάχιστη απαραίτητη διδασκαλία που πρέπει να παρέχεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μόνο οι μισές από τις χώρες της ΕΕ που την παρέχουν θέτουν εκπαιδευτικούς στόχους για το τι πρέπει να διδάσκεται. Ουσιαστικά, έγκειται στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και σε κάθε σχολείο ξεχωριστά για το τι και πόσο ή πόσες ώρεςθα διδαχθεί.
Η θνησιμότητα από τροχαία συμβάντα αυξάνεται απότομα μετά το 13ο έτος ζωής, όταν δηλαδή τα παιδιά αρχίζουν να μετακινούνται αυτόνομα και χωρίς συνοδεία. Για τους νέους ηλικίας 15 έως 19 χρόνων, τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου. Ωστόσο, καθώς δεν υπάρχουν σχετικές μελέτες που να έχουν καλύψει σφαιρικά το θέμα, δεν είναι γνωστό κατά πόσο οι πρακτικές που προτείνονται από την εκπαίδευση οδικής ασφάλειας είναι πραγματικά αποτελεσματικές όσον αφορά στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των τραυματισμών.
Η συγκεκριμένη έκθεση δημοσιεύτηκε στις 24 Ιανουαρίου, με την έναρξη του Συνεδρίου στη Μαδρίτη σχετικά τη δημιουργία μίας νέας πλατφόρμας για την Οδική Ασφάλεια και την Κυκλοφοριακή Αγωγή στην Ευρώπη, το συντονισμό της οποίας θα έχουν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το Φλαμανδικό Ίδρυμα για τη γνώση σε σχέση με θέματα κυκλοφορίας (VSV) και το Ίδρυμα MAPFRE, ενώ έχει οριστεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων στην οποία συμμετέχει και η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά. Η έκθεση που δημοσιεύτηκε έχει συνταχτεί σε συνεργασία με πάνω από 30 ειδικούς επιστήμονες στην Οδική Ασφάλεια. Στο Συνέδριο παρουσιάστηκαν επιλεγμένα εκπαιδευτικά προγράμματα από φορείς και Οργανισμούς σε όλη την Ευρώπη.
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», ως μέλος του ETSC, και αναγνωρισμένος φορέας στην Ελλάδα και διεθνώς για την παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την Οδική Ασφάλεια και την Κυκλοφοριακή Αγωγή, συμμετείχε στις εργασίες του Συνεδρίου. Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου παρουσίασε το καινοτόμο πρόγραμμα «Κάν’ το Σωστά» που παρέχεται σε μαθητές της Δ/θμιας Εκπαίδευσης, με στόχο να προωθήσει σημαντικά μηνύματα για τους μελλοντικούς οδηγούς αλλά και γενικότερα χρήστες της οδού, όσον αφορά στην υιοθέτηση σωστής οδικής και οδηγικής συμπεριφοράς. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιλέχτηκε ανάμεσα σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στην Ευρώπη και διακρίθηκε ως καλή πρακτική με σημαντικά βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.
Ήδη, το Ι.Ο.ΑΣ. έχει πιστοποιημένη εμπειρία στο θέμα και ο αριθμός των εφήβων που έχει παρακολουθήσει τα εκπαιδευτικά του προγράμματα υπερβαίνει τους 75.000.
Το πρόγραμμα LEARN! (Leveraging Education to Advance Road safety Now!) στοχεύει στην προώθηση της εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Κυκλοφοριακή Αγωγή σε όλη την Ευρώπη, ενισχύοντας τη διεθνή κοινότητα των ειδικών εκπαιδευτών της Οδικής Ασφάλειας και εγκαθιδρύοντας κατευθυντήριες γραμμές για καλές πρακτικές όσον αφορά στο σχεδιασμό, στον έλεγχο, στην εφαρμογή και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων για την Οδική Ασφάλεια.
Στην ιστοσελίδα του έργου www.trafficsafetyeducation.eu παρέχονται πηγές για τη διδασκαλία της Οδικής Ασφάλειας καθώς και η δυνατότητα εγγραφής για όποιον επιθυμεί να λαμβάνει ενημερώσεις για τα τελευταία νέα, τις δράσεις, τις καλές πρακτικές, καθώς και εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με την Οδική Ασφάλεια και την κινητικότητα.
Η έκθεση αυτή είναι διαθέσιμη εδώ.
Πηγή: businessnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου