«Θέλουμε όσοι έρχονται εδώ να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να ενισχύεται η δημιουργικότητά τους. Ο προγραμματισμός είναι απλά ένα παράπλευρο όφελος».
Με αυτά τα λόγια μας καλωσορίζει στην Ecole 42, σε μια γκρίζα συνοικία στα βόρεια της γαλλικής πρωτεύουσας, ο συνιδρυτής και γενικός διευθυντής της, Νικολά Σαντιράκ. Είμαστε μια μικρή ομάδα Ελλήνων δημοσιογράφων και έχει αναλάβει να μας ξεναγήσει στους χώρους και στη φιλοσοφία της σχολής.
Τον ακολουθούμε σε μια τεράστια αίθουσα γεμάτη Mac υπολογιστές. Μπροστά στις οθόνες, φοιτητές –ηλικιών 18 έως 30, οι οποίοι δεν πληρώνουν δίδακτρα– ασχολούνται με διάφορες προκλήσεις (challenges), κάποιες από τις οποίες έχουν επινοήσει κολοσσοί της ψηφιακής βιομηχανίας (σε αυτούς, μαθαίνουμε, θα προστεθεί σύντομα και η Apple). Η σχολή είναι ανοιχτή όλο το 24ωρο. «Τα μεσάνυχτα είναι πιο γεμάτα», λέει ο Σαντιράκ.
Οπως εξηγεί, η Ecole42 δεν απαιτεί φυσική παρουσία. Δεν υπάρχει πρόγραμμα σπουδών, ούτε καθηγητές. Στο τέλος της «φοίτησης» δεν χορηγείται κάποιο κρατικό αναγνωρισμένο πτυχίο.
Ωστόσο, σε μια χώρα όπου τα πανεπιστήμια χαρακτηρίζονται από τους επικριτές τους «εργοστάσια παραγωγής ανεργίας», ο στόχος της Ecole42 ήταν διαφορετικός: να δημιουργήσει έναν χώρο, στα πρότυπα των startups της Σίλικον Βάλεϊ, όπου οι νέοι του Παρισιού θα μπορούσαν να μάθουν τα πιο χρήσιμα προσόντα για την ψηφιακή εποχή. Ενας από τους φοιτητές μας περιγράφει την καθημερινότητά του στη σχολή: «Μας δίνουν κάποια προβλήματα. Κάποια μου παίρνουν εβδομάδες για να τα λύσω».
Αν κάπου έχει κολλήσει, εξηγεί, ζητάει τη βοήθεια των συμφοιτητών του. Είναι δύο χρόνια στην Ecole42 και έχει ήδη ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση, που χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για τη διαχείριση των σχέσεων εταιρειών με τους πελάτες τους.
Η σχολή ιδρύθηκε το 2013 στο Παρίσι, με μια δωρεά 100 εκατομμυρίων ευρώ από τον Ξαβιέ Νιέλ, τον δισεκατομμυριούχo μεγαλομέτοχο του τηλεπικοινωνιακού ομίλου Iliad.
Ελεύθερος χρόνος
Ο Σαντιράκ, ένας εύσωμος πενηντάρης με γένεια και ατημέλητη εμφάνιση, σπούδασε Φυσική στην Καλιφόρνια, έμαθε μόνος του πληροφορική και ίδρυσε μία startup με ειδίκευση στην κυβερνοασφάλεια. Υστερα από όλα αυτά, συνειδητοποίησε ότι η αποστολή του στη ζωή ήταν η εκπαίδευση. To 1999 ίδρυσε την EPITECH, την κορυφαία ιδιωτική ανώτατη σχολή προγραμματισμού της Γαλλίας.
Εκεί, όπως αφηγείται, ξεκίνησε ο πειραματισμός με προγράμματα που έδιναν όλο και περισσότερο ελεύθερο χρόνο στους φοιτητές. «Αυτοί έγιναν οι καλύτεροι φοιτητές» σημειώνει, «αλλά πήρε 20 χρόνια». Η Ecole42, εξηγεί, έγινε με σκοπό να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτές τις πειραματικές μεθόδους άτομα λιγότερο προνομιούχων καταβολών.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος επιλογής των φοιτητών που θα γίνουν δεκτοί στην Ecole42. Η εξέταση, που ονομάζεται Piscine («Πισίνα»), διαρκεί τέσσερις εβδομάδες και παρομοιάζεται στον ιστότοπο της σχολής με τη βασική εκπαίδευση των πεζοναυτών. Παρότι οι υποψήφιοι δοκιμάζονται σε διάφορα προβλήματα προγραμματισμού, δεν έχουν πλεονέκτημα αναγκαστικά όσοι έχουν γνώσεις πληροφορικής. Αυτό που απαιτείται είναι η διάθεση εξοικείωσης με τη σχολή και με τους άλλους υποψηφίους. «Μας ενδιαφέρει η ανθεκτικότητα», εξηγεί ο Σαντιράκ. «Τους διαγράφουμε αρχεία, αλλάζουμε τους κανόνες των challenges, αφού τα ξεκινήσουν – για να δούμε πώς θα αντιδράσουν».
Η Ecole42, από την οποία «αποφοιτούν» 800-900 άτομα ετησίως, άνοιξε πέρυσι μια (μικρότερη) αδελφή σχολή στη Σίλικον Βάλεϊ. Σχολές στο πρότυπο αυτό έχουν ανοίξει επίσης στην Ουκρανία, στη Μολδαβία, στη Ρουμανία και στη Νότιο Αφρική και, σύμφωνα με το γενικό διευθυντή της, αναμένονται στο προσεχές μέλλον στο Βέλγιο, στην Ισπανία και στην Ολλανδία. Η Ecole42 μάλιστα, αναφέρει ο Σαντιράκ, βρίσκεται σε συζητήσεις για να επεκταθεί και στη Λατινική Αμερική και στη ΝΑ Ασία. Στην Ελλάδα ακούει κανείς;
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου