Παρασκευή, 21 Ιουλίου 2017

Γιατί πρέπει οι μαθητές με οπτική αναπηρία να ζωγραφίζουν;

Το συγκεκριμένο άρθρο έχει στόχο να πείσει τον αναγνώστη ότι αξίζει η προσπάθεια και ο χρόνος για να εισάγουν ένα μαθητή με οπτική αναπηρία στην τέχνη της ζωγραφικής με τη βοήθεια ειδικά κατασκευασμένων εργαλείων. 

Γιατί ζωγραφική;

Η ζωγραφική χρησιμοποιείται εδώ και πολλές χιλιετίες από τους ανθρώπους. Μερικά από τα πρώτα άλλωστε τεχνουργήματα των ανθρώπων ήταν ζωγραφιές/σχέδια. Για τους βλέποντες, η ζωγραφική ξεκινάει πολύ νωρίς στη ζωής τους (σε πολύ μικρή ηλικία) με απλές γραμμές και μουντζούρες. Η ζωγραφική ενδυναμώνει την ανάπτυξη των εννοιών και ενισχύει την κατανόησή μας για τη σχέση ανάμεσα στις απεικονίσεις και τα αντικείμενα. Πρόκειται για αναπόσπαστο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας για τους βλέποντες. Η ζωγραφική είναι πολύτιμη γιατί μας βοηθά να κατανοούμε οπτικά ερεθίσματα, να εξηγούμε τις απόψεις μας, να είμαστε πιο ανθρώπινοι. 

Μπορούν οι μαθητές με οπτική αναπηρία να επωφεληθούν από τις αναπαραστατικές τέχνες; Οι ερευνητές απαντούν με έμφαση και σιγουριά «ΝΑΙ».

Ωστόσο, σε πολλούς μαθητές με οπτική αναπηρία δεν δίνεται η ευκαιρία να βιώσουν την εμπειρία της ζωγραφικής, επειδή οι οικογένειες και οι εκπαιδευτικοί τους δεν είναι ενήμεροι για τα διαθέσιμα εργαλεία. Όπως οι βλέποντες μαθητές αποκτούν γνώση και κατανόηση για τον κόσμο γύρω τους μέσω της ζωγραφικής, έτσι και οι μαθητές με οπτική αναπηρία μπορούν να επωφεληθούν. Στην έρευνά του ο John M. Kennedy, με έκπληξη διαπίστωσε ότι, οι τυφλοί και οι βλέποντες χρησιμοποιούν μερικές παρόμοιες τεχνικές όταν ζωγραφίζουν, συμπεριλαμβανόμενης της ικανότητας να αναπαριστούν την προοπτική και το βάθος, τη χρήσης συμβολικών σχημάτων (πχ καρδιάς, αστεριών) καi της χρήση μίας οπτικής γωνίας.

Καθώς οι μαθητές με οπτική αναπηρία δημιουργούν δισδιάστατες εικόνες χρησιμοποιοώντα τα ειδικά εργαλεία, μαθαίνουν να συσχετίζουν καλύτερα τα απτικά γραφικά που διαβάζουν με αληθινά αντικείμενα. Αυτό με τη σειρά του, βοηθάει τα παιδιά να κατανοούν καλύτερα τα απτικά γραφικά, τα οποία χρησιμοποιούν σε ακαδημαϊκά θέματα για να πετύχουν τελικά σε μεγαλύτερη ακαδημαϊκή επιτυχία. 

Οφέλη των ατόμων με οπτική αναπηρία από τη ζωγραφική

Τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές με οπτική αναπηρία από τη ζωγραφική είναι πολλά. Σε αυτά περιλαμβάνεται η βελτίωση των δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας, η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και η καλύτερη κατανόηση των χωρικών και συμβολικών σχέσεων. Αυτή η βελτιωμένη αίσθηση των χωρικών σχέσεων είναι πολύ σημαντική στην εκμάθηση της αποτελεσματικής χρήσης των χωρικών γραφικών. Επιπλέον, πρόσφατες έρευνες υποδεικνύουν ότι η συμμετοχή στις αναπαραστατικές τέχνες βελτιώνει τόσο την ακαδημαϊκή επίδοση, όσο και την απόδοση των παιδιών στα σταθμισμένα τεστ. Δυστυχώς, η ένταξη του σχεδίου στα προγράμματα των ατόμων με οπτική αναπηρία δεν είναι κάτι που συνηθίζεται, μολονότι υπάρχουν πολλά διαθέσιμα πλέον ειδικά εργαλεία, τα οποία ποικίλουν ως προς την λειτουργικότητα και το κόστος. (Περισσότερες πληροφορίες για αυτά θα δοθούν πολύ σύντομα σε άλλη ανάρτηση. Μην την χάσετε)

Απόδοση του άρθρου Why Should Students with Visual Impairment Draw?

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου