Σε “παραμυθούπολη” έχει μετατραπεί εδώ και τέσσερις μήνες ο αύλειος χώρος του 9ου Δημοτικού Σχολείου στην οδό Σκρα στη Χαλέπα χάρη στο μεράκι και τη φαντασία της διευθύντριας Τριανταφυλλιάς Γιαννουλάκη και τριών νέων παιδιών από τα Χανιά που ασχολούνται με το γκράφιτι.
Ετσι οι 205 μικροί μαθητές του Δημοτικού την ώρα του διαλείμματος αντί για το κυλικείο μπορούν να δουν το σπίτι των “Χάνσελ και Γκρέτελ”, να “ταξιδέψουν” στο δάσος των Στρουμφ και στο φανταστικό Στρουμφοχωριό καθώς παίζουν στην αυλή, αλλά και να περιπλανηθούν στα γραφικά στενά της παλιάς πόλης ή να πάνε μία διαφορετική βόλτα μέχρι τον φάρο των Χανίων.
Πρόκειται για εντυπωσιακά γκράφιτι σε θεματολογία, χρώμα και διαστάσεις, που δημιούργησαν οι Χανιώτες: Πέτρος Πολυχρονάκης, Γιώργος Φραντζεσκάκης και Χρήστος Μπεχτσούδης, οι οποίοι ανέλαβαν να κάνουν πραγματικότητα το έργο που τους ανέθεσε η νέα διευθύντρια του 9ου Δημοτικού από τον Ιούλιο, εκπαιδευτικός, Τριανταφυλλιά Γιαννουλάκη, που είχε ως όραμα ένα χαρούμενο, αισιόδοξο, ελπιδοφόρο σχολείο, ένα σχολείο που να δίνει έμπνευση στους μαθητές.
Τι δημιούργησαν όμως οι τρεις νεαροί Χανιώτες; Ο Πέτρος και ο Γιώργος φιλοτέχνησαν το γκράφιτι με τον φάρο, σύμβολο της πόλης των Χανίων και το μολύβι, σύμβολο του Δημοτικού Σχολείου.
Επιπλέον, κάλυψαν μία μεγάλη επιφάνεια 20 μέτρων(!) δημιουργώντας ένα παραμυθένιο περιβάλλον: Στο φανταστικό αυτό τοπίο, με πολύχρωμα λουλούδια, μαγικά δέντρα και… το χωριό των Στρουμφ, διακρίνεται ένα ξέφωτο με φόντο τη θάλασσα και χιονισμένα βουνά.
Ο Πέτρος δημιούργησε επίσης την Υδρόγειο Σφαίρα, στην οποία στηρίζεται ένα καταπράσινο δέντρο, μεταδίδοντας ξεκάθαρα το οικολογικό μήνυμα και την ανάγκη προστασίας του πλανήτη Γη. Δημιούργησε ακόμη ένα παραμυθένιο σκηνικό με σπίτια με κόκκινες κεραμοσκεπές, που παραπέμπουν στον οικισμό με τα εργαστήρια του Αϊ Βασίλη. Παράλληλα, στον χώρο που τώρα λειτουργεί το κυλικείο του σχολείου ο ίδιος έφτιαξε το σπιτάκι του Χάνσελ και της Γκρέτελ!
«Θέλαμε να ομορφύνουμε τους σχολικούς τοίχους του Δημοτικού ώστε να μην έχουν αυτό το μουντό χρώμα. Να είναι πιο ελκυστικό το περιβάλλον, πιο χαρούμενο για τα παιδιά. Θα θέλαμε πολύ να κάνουμε πιο όμορφη την πόλη μας με γκράφιτι, έχουμε προτάσεις και κάναμε κάποιες συναντήσεις με την αρμόδια αντιδήμαρχο. Ομως δεν μας δίνουν άδεια…» μάς είπε ο Πέτρος, που χρειάστηκε έναν μήνα μέχρι να τελειώσει το γκράφιτι των 20 μέτρων.
«Πιστεύω ότι κάναμε κάτι διαφορετικό στον χώρο του σχολείου. Σκοπός μας ήταν τα γκράφιτι να δημιουργούν θετικά συναισθήματα στα παιδιά. Για μας ήταν μία ωραία εμπειρία» ανέφερε ο Γιώργος.
Ο Χρήστος συσχέτισε τον φάρο με το δικό του θέμα, που είναι σπίτια της παλιάς πόλης των Χανίων με περίτεχνα κάγκελα, σε μορφή Art. «Αποτύπωσα το πώς εγώ φαντάζομαι την παλιά πόλη, δηλαδή τον αυθεντικό χαρακτήρα της. Και επειδή πλέον μένω στην περιοχή, είναι η εικόνα που βλέπω κάθε μέρα από το μπαλκόνι μου» ανέφερε ο Χρήστος, ο οποίος χρειάστηκε έναν μήνα για να ολοκληρώσει το συγκεκριμένο γκράφιτι. «Ελπίζω πως τα γκράφιτι θα επηρεάζουν θετικά την καθημερινότητα των μικρών μαθητών» σημείωσε.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Οπως μάς εξήγησε η διευθύντρια του σχολείου, αφού μάς ξενάγησε μαζί με τους τρεις δημιουργούς στα εκπληκτικά γκράφιτι που διακοσμούν τους τοίχους του σχολείου, τα οποία ουσιαστικά αφηγούνται μοναδικές ιστορίες στα παιδιά συμβάλλοντας σε ένα καλύτερο πιο θετικό σχολικό περιβάλλον: «Σε περίοδο οικονομικής κρίσης που βάλλει τις οικογένειες, ο χώρος ενός σχολείου πρέπει να αποτελεί ασπίδα για την ψυχολογία των παιδιών. Η μάθηση μέσω της τέχνης μπορεί να είναι πολυεπίπεδη, διαθεματική, να αγγίξει όλα τα μαθησιακά αντικείμενα, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών/τριών. Οι διάφορες μορφές της Τέχνης (εικαστικά, μουσική, θέατρο, χορός, λογοτεχνία, τεχνολογία, κ.λπ.) διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο σύγχρονο σχολείο».
“ΟΝΕΙΡΟ”
Σήμερα, υπάρχει η ανάγκη περισσότερο από ποτέ το σχολείο να είναι ένας χώρος που αποπνέει αισιοδοξία, ασφάλεια και χαρά, μάς λέει η διευθύντρια κα Γιαννουλάκη εξηγώντας ότι «αυτό ήταν το κίνητρο για να μεταμορφωθεί η αυλή του σχολείου «σε πολύχρωμο όνειρο», όπως την αποκαλούν τα παιδιά». Πώς όμως ξεκίνησε αυτό το δύσκολο εγχείρημα; «Η δουλειά αυτή άρχισε μέσα στο καλοκαίρι που μας πέρασε και συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2015. Υπήρξε η ιδέα να γίνει ένας διαγωνισμός, ώστε να διατεθούν οι εξωτερικοί χώροι του σχολείου σε ομάδα νέων που ασχολούνται με γκράφιτι, ώστε να έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν, με την προϋπόθεση οι δημιουργίες αυτές να συνάδουν με την ηλικία των παιδιών και τις ανάγκες του σχολείου» όπως μάς εξήγησε η διευθύντρια του σχολείου προσθέτοντας ότι: «Η κόρη μου Ευαγγελία Μπαδογιάννη δημοσίευσε αυτήν την ιδέα στο Facebook. Ημασταν πολύ τυχεροί, αφού ανταποκρίθηκε η ομάδα των τριών νέων, του Πέτρου Πολυχρονάκη, του Γιώργου Φραντζεσκάκη και του Χρήστου Μπεχτσούδης, που ανέλαβαν το έργο. Τα παιδιά αυτά προσάρμοσαν στο σχολικό πλαίσιο την εξαιρετική δυναμική τους με υπευθυνότητα και σοβαρότητα και τελικά υπερέβησαν τις προσδοκίες μας. Εγιναν πολλές συναντήσεις μεταξύ μας, που ξεκίνησαν από το καλοκαίρι προκειμένου να επιλέξουμε τα θέματα με τα οποία θα ασχολούνταν στα έργα τους».
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Η ανταπόκριση των μικρών μαθητών, όταν άνοιξαν οι πόρτες του σχολείου και είδαν το τελικό αποτέλεσμα, ήταν πολύ θετική καθώς, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η διευθύντρια του σχολείου: «Οι μαθητές/τριες, ως ενεργοί αποδέκτες των έργων, εκφράζουν την αγάπη τους για τα έργα αυτά, τα αναπαριστούν και τα ζωγραφίζουν και όπως λένε ταξιδεύουν κοιτώντας τα, νιώθουν όμορφα, σα σε παραμύθι… Παράλληλα ο Σύλλογος Διδασκόντων στήριξε αυτό το εγχείρημα από την αρχή, ενθουσιάστηκε με την ιδέα και με το αποτέλεσμα». Η ίδια ευχαρίστησε τους τρεις δημιουργούς των γκράφιτι, τον Πέτρο, τον Γιώργο και τον Χρήστο, για την προσφορά τους στο σχολείο, το ήθος και την αξιοπρέπεια που επέδειξαν καθώς και το ταλέντο τους. Μάλιστα η καλή πρακτική του 9ου Δημοτικού φαίνεται πως σιγά – σιγά εξαπλώνεται καθώς ο ο Πέτρος έχει ήδη ξεκινήσει συνεργασία δημιουργίας γκράφιτι στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων. «Το σχολείο του 21ου αιώνα φιλοξενεί την τέχνη στον χώρο του και την αξιοποιεί παιδαγωγικά. Η τέχνη καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και αναπτύσσει τη φαντασία. Η λειτουργική συνεργασία ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, ανθρώπους με μεράκι και δοτικότητα αναβαθμίζουν και ενδυναμώνουν την εκπαίδευση» επισημαίνει η κα Γιαννουλάκη, σύμφωνα με την οποία πλέον η καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών έχει ξεκινήσει και εντός των τάξεων, όπου τα παιδιά, υποστηριζόμενα από τους/τις εκπαιδευτικούς τους και την επιστημονική ομάδα της Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης θα διαμορφώσουν το περιβάλλον της τάξης τους.
Η δυναμική Τέχνης και σχολείου
«Αυτού του είδους οι εικαστικές παρεμβάσεις καλλιεργούν ικανότητες και δεξιότητες των μαθητών/τριών, αναπτύσσουν την αισθητική τους και συμβάλλουν στο να αγαπήσουν οι μαθητές/τριες το σχολείο τους και να συνδεθούν ουσιαστικά μαζί του. Επίσης, μαθαίνουν να υποστηρίζουν και να υποστηρίζονται από ένα πολιτισμένο ανθρωποκεντρικό περιβάλλον. Μακροπρόθεσμα αναπτύσσουν σεβασμό για την περιουσία του Δημοσίου, την οποία μαθαίνουν να φροντίζουν και να σέβονται» τονίζει η διευθύντρια του σχολείου προσθέτοντας ότι: «Η δυναμική Τέχνης και σχολείου δημιουργεί έναν κοινό δρόμο μέσω του οποίου το παιδί και ο νέος άνθρωπος, ως μελλοντικός πολίτης, μπορεί να οδηγηθεί στη βελτίωση της ύπαρξής του. Το προσεγμένο, αρμονικό και καλαίσθητο σχολικό περιβάλλον επιδρά θετικά στην ψυχική διάθεση, βοηθά την παιδαγωγική διαδικασία. Λειτουργεί ευεργετικά στην ψυχολογία των παιδιών και τους εμπνέει σεβασμό και αξιοπρέπεια. Η Τέχνη στηρίζει την εκπαίδευση και η εκπαίδευση στηρίζεται από την Τέχνη. Αλλωστε και η εκπαίδευση είναι Τέχνη, όπως και η ζωή την οποία υποστηρίζει η εκπαίδευση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου