Τη στιγμή που 100 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο δεν έχουν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η οργάνωση «Ένα λάπτοπ για Κάθε Παιδί» (OLPC) αποφάσισε να κάνει μία πρωτοποριακή δοκιμή σε δύο απομακρυσμένα χωριά της Αιθιοπίας – να δώσει στα παιδιά μερικά tablet PC και να τα αφήσει να τα χρησιμοποιήσουν χωρίς καμία παρέμβαση. Ο στόχος; Να διαπιστώσει αν τα παιδιά, τα οποία δεν είχαν πριν καμία επαφή με το γραπτό λόγο αφού τα χωριά βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά από το κοντινότερο σχολείο, θα μπορούσαν να μάθουν και να διαβάζουν, απλώς παίζοντας με τις ταμπλέτες και το λογισμικό που είναι φορτωμένο σε αυτές – προγράμματα για την εκμάθηση της αλφαβήτου, ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες και κινούμενα σχέδια. Μάλιστα, τα πρώτα συμπεράσματα είναι αρκετά ενθαρρυντικά, σύμφωνα με δηλώσεις του ιδρυτή της οργάνωσης, Nicholas Negroponte, σε συνέδριο του ΜΙΤ.
Η ταμπλέτα που επελέγη ήταν το Motorola Xoom, μαζί με ένα φωτοβολταϊκό σύστημα για την επαναφόρτισή τους, το οποίο οι άνθρωποι της οργάνωσης έδειξαν στους ενήλικους κατοίκους των χωριών πώς να το χειρίζονται. Κατά τα άλλα, κάθε επτά ημέρες ένας υπάλληλος της OLPC επισκέπτεται τους οικισμούς και αντικαθιστά τις κάρτες μνήμης στις ταμπλέτες, ώστε οι ερευνητές να ελέγχουν την πρόοδο των παιδιών.
Με τη δοκιμή να έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες, οι υπεύθυνοι διαπίστωσαν πως τα παιδιά εξακολουθούν να περνούν πολλές ώρες με τα tablet, τραγουδώντας συχνά ένα τραγούδι από το εκπαιδευτικό λογισμικό που έχει δημιουργηθεί για να μαθαίνουν τα παιδιά την αλφάβητο. Μάλιστα, ένα παιδί που είχε παίξει αρκετές ώρες με ένα παιχνίδι εκμάθησης λέξεων μέσω εικόνων, κάποια στιγμή «άνοιξε» το πρόγραμμα ζωγραφικής και έγραψε τη λέξη «λιοντάρι». Αν και τα παιδιά βρέθηκαν μπροστά στα κουτιά με τις ταμπλέτες χωρίς να γνωρίζουν τίποτε για τις συσκευές και να τους δοθεί καμία οδηγία, σύμφωνα με τον Negroponte μέσα σε 5 ημέρες κάθε παιδί είχε μάθει να χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο 47 εφαρμογές ενώ, μέσα σε πέντε μήνες, ήξεραν πώς να παρακάμπτουν κάποιες κλειδωμένες ρυθμίσεις. «Αν και κάποιος ανόητος από την οργάνωση είχε απενεργοποιήσει την κάμερα στα tablet, όχι μόνο την ανακάλυψαν, αλλά κατάφεραν να τη θέσουν σε λειτουργία», είπε χαρακτηριστικά.
Ο ιδρυτής της OLPC προειδοποίησε πάντως πως, αν και τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ανθαρρυντικά, θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη πριν μπορούν να αποφανθούν τελεσίδικα για το αν τα tablet βοήθησαν τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν, χωρίς να έχουν βρεθεί ούτε λεπτό σε μια σχολική τάξη. «Αν βρούμε χρηματοδότηση, θα χρειαστεί να συνεχίσουμε τη δοκιμή για 1,5 χρόνο περίπου», προέβλεψε.
Η ταμπλέτα που επελέγη ήταν το Motorola Xoom, μαζί με ένα φωτοβολταϊκό σύστημα για την επαναφόρτισή τους, το οποίο οι άνθρωποι της οργάνωσης έδειξαν στους ενήλικους κατοίκους των χωριών πώς να το χειρίζονται. Κατά τα άλλα, κάθε επτά ημέρες ένας υπάλληλος της OLPC επισκέπτεται τους οικισμούς και αντικαθιστά τις κάρτες μνήμης στις ταμπλέτες, ώστε οι ερευνητές να ελέγχουν την πρόοδο των παιδιών.
Με τη δοκιμή να έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες, οι υπεύθυνοι διαπίστωσαν πως τα παιδιά εξακολουθούν να περνούν πολλές ώρες με τα tablet, τραγουδώντας συχνά ένα τραγούδι από το εκπαιδευτικό λογισμικό που έχει δημιουργηθεί για να μαθαίνουν τα παιδιά την αλφάβητο. Μάλιστα, ένα παιδί που είχε παίξει αρκετές ώρες με ένα παιχνίδι εκμάθησης λέξεων μέσω εικόνων, κάποια στιγμή «άνοιξε» το πρόγραμμα ζωγραφικής και έγραψε τη λέξη «λιοντάρι». Αν και τα παιδιά βρέθηκαν μπροστά στα κουτιά με τις ταμπλέτες χωρίς να γνωρίζουν τίποτε για τις συσκευές και να τους δοθεί καμία οδηγία, σύμφωνα με τον Negroponte μέσα σε 5 ημέρες κάθε παιδί είχε μάθει να χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο 47 εφαρμογές ενώ, μέσα σε πέντε μήνες, ήξεραν πώς να παρακάμπτουν κάποιες κλειδωμένες ρυθμίσεις. «Αν και κάποιος ανόητος από την οργάνωση είχε απενεργοποιήσει την κάμερα στα tablet, όχι μόνο την ανακάλυψαν, αλλά κατάφεραν να τη θέσουν σε λειτουργία», είπε χαρακτηριστικά.
Ο ιδρυτής της OLPC προειδοποίησε πάντως πως, αν και τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ανθαρρυντικά, θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη πριν μπορούν να αποφανθούν τελεσίδικα για το αν τα tablet βοήθησαν τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν, χωρίς να έχουν βρεθεί ούτε λεπτό σε μια σχολική τάξη. «Αν βρούμε χρηματοδότηση, θα χρειαστεί να συνεχίσουμε τη δοκιμή για 1,5 χρόνο περίπου», προέβλεψε.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου