Θεσσαλονίκη - Έχοντας ανθρωπόμορφα είδωλα (avatars) ως ασθενείς θα εκπαιδεύονται πλέον οι φοιτητές της Ιατρικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης «παίζοντας» στον υπολογιστή βάσει σεναρίου.
Οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών εισέρχονται πλέον στην εκπαίδευση των υποψηφίων γιατρών και στη χώρα μας τους προσεχείς μήνες, με τη χρήση ενός λογισμικού που περιλαμβάνει ένα σενάριο το οποίο δίνει στον εκπαιδευόμενο τη δυνατότητα να επιλέξει τις εξετάσεις που θα πρέπει να γίνουν, για να αντιμετωπιστεί ένας εικονικός ασθενής.
Η χρήση τέτοιων λογισμικών ξεκίνησε από την Μ.Βρετανία και τον Καναδά και από το 2008 επεκτάθηκε και στην Ιατρική Σχολή του Α.Π.Θ., όπου εφαρμόστηκαν πιλοτικά.
Τους προσεχείς μήνες, όμως, θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται στο Α.Π.Θ. για την εκπαίδευση των φοιτητών Ιατρικής στα δύο τελευταία εξάμηνα, μαζί με την κανονική εκπαίδευση που βασίζεται στην αντιμετώπιση πραγματικών ασθενών.
«Οι εικονικοί ασθενείς αναπτύσσονται ως προσομοιώσεις ή αναπαραστάσεις ατόμων που εμπλέκονται σε υγειονομικές διαδικασίες δίνοντας τη δυνατότητα σε φοιτητές Ιατρικής και νέους γιατρούς για την απόκτηση συνδυασμού γνώσης και εμπειρίας.
Με τις προσομοιώσεις αφενός οι ασθενείς δε διατρέχουν κινδύνους από πιθανά λάθη των εκπαιδευομένων, αφετέρου οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα εξερεύνησης πολλαπλών επιλογών και θεραπευτικών προσεγγίσεων, σωστών ή και εσφαλμένων, χωρίς επιπτώσεις στους πραγματικούς ασθενείς. Επιπλέον, προβλήματα όπως αυτό της λήψης του ιατρικού ιστορικού έχουν σχεδιαστεί με βάση σύγχρονες πλατφόρμες που επιτρέπουν τη διενέργεια σεναρίων μέσα από «παιχνίδια». Οι πρώτες πιλοτικές μετρήσεις των αποτελεσμάτων δείχνουν πως αυτή η προσπάθεια έχει θετικό αντίκτυπο και ενισχύει τη μάθηση και τη θετική εκπαιδευτική/παιδαγωγική εμπειρία» , εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Πληροφορικής στο ΑΠΘ, Παναγιώτης Μπαμίδης.
Τα ερευνητικά αποτελέσματα από τη χρήση νέων τεχνολογικών στην Ιατρική θα παρουσιαστούν σε διεθνές συνέδριο με τίτλο «Πληροφορική στην Ιατρική Εκπαίδευση» που θα πραγματοποιηθεί στις 6 και 7 Απριλίου στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕΔΕΑ) του ΑΠΘ.
Το συνέδριο διοργανώνεται στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «Multi-type Content Repurposing and Sharing in Medical Education (mEducator) - Ανταλλαγή και επαναστόχευση/αναπροσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού πολλαπλών μορφών στην ιατρική εκπαίδευση» και απευθύνεται σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, σε επαγγελματίες υγείας, γιατρούς, οδοντιάτρους, επιστήμονες πληροφορικής και σε όσους εμπλέκονται σε θέματα ιατρικής εκπαίδευσης.
«Η χρήση νέων τεχνολογιών στην ιατρική εκπαίδευση είναι απαραίτητη για την εξέλιξή της. Ένας αριθμός εισηγήσεων του συνεδρίου αναφέρεται σε καινοτομικές προσεγγίσεις που αφορούν την ιατρική εκπαίδευση και τη χρήση νέων τεχνολογιών διαδικτύου (Web 2.0 και Web 3.0). Θα παρουσιαστούν συγκεκριμένα παραδείγματα από τη χρήση καινοτόμων προσεγγίσεων αυτών των δύο ειδών τεχνολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις καινοτόμες και ιδιαίτερα ελκυστικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις με βάση το πρόβλημα, και πώς αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση εικονικών ασθενών, οι οποίοι θα αναπτύσσονται ως προσομοιώσεις ή αναπαραστάσεις και 'παιχνιδιών σοβαρού σκοπού'», εξηγεί ο κ.Μπαμίδης, ο οποίος είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος του συνεδρίου.
Δυο ημέρες πριν την έναρξη του συνεδρίου φοιτητές και καθηγητές της Ιατρικής αλλά και γιατροί διαφόρων ειδικοτήτων θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις τεχνολογίες δημιουργίας και ανταλλαγής ιατρικού εκπαιδευτικού υλικού, στο πλαίσιο εαρινών μαθημάτων που θα πραγματοποιηθούν στο ΚΕΔΕΑ. Με τα μαθήματα αυτά, για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο, θα δοθεί στους μετέχοντες η δυνατότητα να ασκηθούν πάνω σε ελεύθερα εργαλεία και συστήματα που επιτυγχάνουν να αναπροσαρμόσουν σενάρια, να τα επαναστοχεύσουν σε συγκεκριμένες παθήσεις ή διαδικασίες και να δημιουργήσουν «παιχνίδια-σενάρια» τα οποία θα είναι ελκυστικά για τους φοιτητές.
Οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών εισέρχονται πλέον στην εκπαίδευση των υποψηφίων γιατρών και στη χώρα μας τους προσεχείς μήνες, με τη χρήση ενός λογισμικού που περιλαμβάνει ένα σενάριο το οποίο δίνει στον εκπαιδευόμενο τη δυνατότητα να επιλέξει τις εξετάσεις που θα πρέπει να γίνουν, για να αντιμετωπιστεί ένας εικονικός ασθενής.
Η χρήση τέτοιων λογισμικών ξεκίνησε από την Μ.Βρετανία και τον Καναδά και από το 2008 επεκτάθηκε και στην Ιατρική Σχολή του Α.Π.Θ., όπου εφαρμόστηκαν πιλοτικά.
Τους προσεχείς μήνες, όμως, θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται στο Α.Π.Θ. για την εκπαίδευση των φοιτητών Ιατρικής στα δύο τελευταία εξάμηνα, μαζί με την κανονική εκπαίδευση που βασίζεται στην αντιμετώπιση πραγματικών ασθενών.
«Οι εικονικοί ασθενείς αναπτύσσονται ως προσομοιώσεις ή αναπαραστάσεις ατόμων που εμπλέκονται σε υγειονομικές διαδικασίες δίνοντας τη δυνατότητα σε φοιτητές Ιατρικής και νέους γιατρούς για την απόκτηση συνδυασμού γνώσης και εμπειρίας.
Με τις προσομοιώσεις αφενός οι ασθενείς δε διατρέχουν κινδύνους από πιθανά λάθη των εκπαιδευομένων, αφετέρου οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα εξερεύνησης πολλαπλών επιλογών και θεραπευτικών προσεγγίσεων, σωστών ή και εσφαλμένων, χωρίς επιπτώσεις στους πραγματικούς ασθενείς. Επιπλέον, προβλήματα όπως αυτό της λήψης του ιατρικού ιστορικού έχουν σχεδιαστεί με βάση σύγχρονες πλατφόρμες που επιτρέπουν τη διενέργεια σεναρίων μέσα από «παιχνίδια». Οι πρώτες πιλοτικές μετρήσεις των αποτελεσμάτων δείχνουν πως αυτή η προσπάθεια έχει θετικό αντίκτυπο και ενισχύει τη μάθηση και τη θετική εκπαιδευτική/παιδαγωγική εμπειρία» , εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής Ιατρικής Πληροφορικής στο ΑΠΘ, Παναγιώτης Μπαμίδης.
Τα ερευνητικά αποτελέσματα από τη χρήση νέων τεχνολογικών στην Ιατρική θα παρουσιαστούν σε διεθνές συνέδριο με τίτλο «Πληροφορική στην Ιατρική Εκπαίδευση» που θα πραγματοποιηθεί στις 6 και 7 Απριλίου στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕΔΕΑ) του ΑΠΘ.
Το συνέδριο διοργανώνεται στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «Multi-type Content Repurposing and Sharing in Medical Education (mEducator) - Ανταλλαγή και επαναστόχευση/αναπροσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού πολλαπλών μορφών στην ιατρική εκπαίδευση» και απευθύνεται σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, σε επαγγελματίες υγείας, γιατρούς, οδοντιάτρους, επιστήμονες πληροφορικής και σε όσους εμπλέκονται σε θέματα ιατρικής εκπαίδευσης.
«Η χρήση νέων τεχνολογιών στην ιατρική εκπαίδευση είναι απαραίτητη για την εξέλιξή της. Ένας αριθμός εισηγήσεων του συνεδρίου αναφέρεται σε καινοτομικές προσεγγίσεις που αφορούν την ιατρική εκπαίδευση και τη χρήση νέων τεχνολογιών διαδικτύου (Web 2.0 και Web 3.0). Θα παρουσιαστούν συγκεκριμένα παραδείγματα από τη χρήση καινοτόμων προσεγγίσεων αυτών των δύο ειδών τεχνολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις καινοτόμες και ιδιαίτερα ελκυστικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις με βάση το πρόβλημα, και πώς αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση εικονικών ασθενών, οι οποίοι θα αναπτύσσονται ως προσομοιώσεις ή αναπαραστάσεις και 'παιχνιδιών σοβαρού σκοπού'», εξηγεί ο κ.Μπαμίδης, ο οποίος είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος του συνεδρίου.
Δυο ημέρες πριν την έναρξη του συνεδρίου φοιτητές και καθηγητές της Ιατρικής αλλά και γιατροί διαφόρων ειδικοτήτων θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις τεχνολογίες δημιουργίας και ανταλλαγής ιατρικού εκπαιδευτικού υλικού, στο πλαίσιο εαρινών μαθημάτων που θα πραγματοποιηθούν στο ΚΕΔΕΑ. Με τα μαθήματα αυτά, για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο, θα δοθεί στους μετέχοντες η δυνατότητα να ασκηθούν πάνω σε ελεύθερα εργαλεία και συστήματα που επιτυγχάνουν να αναπροσαρμόσουν σενάρια, να τα επαναστοχεύσουν σε συγκεκριμένες παθήσεις ή διαδικασίες και να δημιουργήσουν «παιχνίδια-σενάρια» τα οποία θα είναι ελκυστικά για τους φοιτητές.
Πηγή: pathfinder
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου