Η οικονομική κρίση επιτείνει την πίεση στους εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα ο ένας στους δέκα να εκδηλώνει κάποιας μορφής ψυχολογική νόσο και να μην μπορεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του
Ενας στους 10 εκπαιδευτικούς δείχνει να πιέζεται πολύ μέσα στην τάξη. Σύμφωνα με στοιχεία που καταγράφουν κάθε χρόνο οι περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης της χώρας, περίπου το 10%-12% των δασκάλων και των καθηγητών πάσχει από κάποιας μορφής ψυχολογική νόσο που καθιστά αδύνατη την παραμονή του στις αίθουσες διδασκαλίας. Επιπροσθέτως, το μεγαλύτερο ποσοστό των αναφορών που υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Πολίτη και στον Κύκλο Δικαιωμάτων του Παιδιού το 2010 αφορούσε τις σχέσεις μαθητών-καθηγητών κι έφτανε το 34%!
Η οικονομική κρίση επιτείνει αυτήν την πίεση των εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα να πληθαίνουν τα περιστατικά που ο δάσκαλος επιτίθεται με κάποιο τρόπο στον μαθητή του.
Αξιολόγηση
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία προβληματίζουν ιδιαίτερα την ηγεσία του υπ. Παιδείας. Το πρώτο βήμα για τον ακριβή εντοπισμό όλων αυτών που δεν είναι σε θέση να διδάξουν σε τάξεις θα είναι η εφαρμογή της αξιολόγησης.
Ελλείψει αξιολόγησης όμως σήμερα, ο εντοπισμός των προβληματικών περιπτώσεων είναι δύσκολος. Μια πρώτη εικόνα αποκτούν οι διευθύνσεις εκπαίδευσης όπου και απευθύνονται οι δάσκαλοι και καθηγητές λίγο πριν από τον διορισμό τους.
Εκεί, είτε οικειοθελώς είτε ύστερα από παρατήρηση των διευθυντών τους, «ξεδιπλώνονται» οι προσωπικότητες και φαίνονται τα προβλήματα. Οι δικές τους παρατηρήσεις δίνουν το ποσοστό του 10% με 12% των προβληματικών περιπτώσεων. Οσοι από αυτούς «τσεκάρονται» εγκαίρως, τοποθετούνται κατευθείαν σε διοικητικές θέσεις. Δεν είναι λίγοι, όμως, εκείνοι που ξεφεύγουν και διδάσκουν κανονικά.
Δεκάδες καταγγελίες για καθηγητές αδιάφορους, περίεργους ή που χρήζουν ψυχιατρικής βοήθειας δέχεται και ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ).
Εκπρόσωποι συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, στη διάρκεια του σχολικού έτους 2010-2011, προσέφυγαν στο ΣτΠ, καταγγέλλοντας ξυλοδαρμούς και ανάρμοστη, υβριστική συμπεριφορά εκ μέρους καθηγήτριας γυμνασίου ζητώντας την απομάκρυνσή της από τη σχολική μονάδα, όπως και έγινε, ύστερα από διενέργεια ΕΔΕ.
Πόσοι, όμως, από τους «προβληματικούς» εκπαιδευτικούς που πιάνονται να «παρανομούν» με οποιονδήποτε τρόπο απομακρύνονται από τα παιδιά; Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό τους επιστρέφει ύστερα από απλή... επίπληξη στις τάξεις! Οι ακραίες περιπτώσεις φτάνουν ενίοτε μέχρι και τις στήλες των εφημερίδων, αλλά το στάδιο της οριστικής απόλυσης το περνούν ελάχιστοι από αυτούς.
Καταγγελίες
Οι συνάδελφοί τους σε συνεργασία με τους γονείς των παιδιών, συχνά πυκνά, καταγγέλλουν συμπεριφορές, που δείχνουν είτε «ψυχολογική παρεκτροπή», είτε βία μέσα στην τάξη, είτε αποδεικνύουν τοξικομανία, παιδοφιλία, πορνογραφία και σε ακραίες περιπτώσεις, σεξουαλική παρενόχληση των ανυποψίαστων μαθητών.
Λεπτομερής καταγραφή των ατόμων αυτών δεν μπορεί να γίνει, καθώς η αξιολόγηση στα σχολεία παραμένει χρόνια γράμμα... κενό περιεχομένου. Μια προσπάθεια εφαρμογής ψυχομετρικών τεστ κατά την πρόσληψή τους, που είχε αποφασιστεί στο παρελθόν, σκόνταψε στις αντιδράσεις των συνδικαλιστικών ενώσεων (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ).
Η ατιμωρησία είναι το μεγάλο εμπόδιο για την απόλυση των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται σε περίεργες υποθέσεις, είτε σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης, είτε ναρκωτικών.
Ερευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς καταλήγουν σε ζοφερά συμπεράσματα για τη διάθεση που έχουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στα σχολεία. Μια τελευταία του Παντείου αναφέρει ότι το 67% των εκπαιδευτικών έχει έντονο στρες μέσα στην τάξη κι αυτό αποδίδεται στην κακή οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος.Το 57% αισθάνεται εξάντληση στη διάρκεια της εργασίας, ενώ το 59% αναφέρεται σε συγκρουσιακές καταστάσεις με τους μαθητές που αποδίδονται στο στρες, λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης των ιδίων και της χώρας.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου