Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Χαρισματικά παιδιά με πολύ ταλέντο και δίψα για γνώση

Είναι έφηβοι με εξαιρετικό ταλέντο στα μαθηματικά, στη φυσική και στον προγραμματισμό. Πέντε ελληνόπουλα, τα οποία οι επιστήμονες κατατάσσουν στα «χαρισματικά παιδιά», μιλούν στα «ΝΕΑ» γι' αυτό που τα ενώνει πέρα από τις υψηλές επιδόσεις: τη δίψα για γνώση.

Οταν ήταν ενάμισι έτους, λένε οι γονείς του, μετρούσε ανά μονάδες, δεκάδες και εκατοντάδες έως το 1.000. Τριών χρόνων είχε απομνημονεύσει όλους τους τηλεφωνικούς αριθμούς των συγγενών του. Σε ηλικία 4 ετών ξεκίνησε μαθήματα βιολιού, διάβαζε παιδικά βιβλία για μαθητές δημοτικού και μπορούσε να συντάξει ολοκληρωμένες προτάσεις γράφοντας στο χαρτί με καθαρά γράμματα και ελάχιστα ορθογραφικά λάθη. Σήμερα ο Παναγιώτης Χαλδαίος είναι 15,5 ετών και ο δείκτης νοημοσύνης του (IQ) τον κατατάσσει στο 0,01% του παγκόσμιου πληθυσμού. Από τα 12 σπουδάζει μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης για Χαρισματικά Παιδιά (EPGY) του Πανεπιστημίου Στάνφορντ στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ μέχρι τα τέλη Ιουνίου - σύμφωνα με τους γονείς του - πρόκειται να είναι ο μικρότερος σε ηλικία Ελληνας που θα δώσει εξετάσεις για το δίπλωμα βιολιού.

Ο Παναγιώτης έβρισκε συχνά το σχολείο πολύ βαρετό. Είχε όμως πάντα αυξημένη περιέργεια και δίψα για γνώση, λέει στα «ΝΕΑ» η μητέρα του και μαθηματικός Γιάννα Τσαρουχά. Μονίμως αναζητούσε τρόπους να τις ικανοποιήσει: ζητούσε περισσότερα βιβλία, παρακολουθούσε θεατρικά έργα, μάθαινε ξένες γλώσσες - αγγλικά, γερμανικά και κινεζικά - και ασχολήθηκε με πάθος με τη μουσική. «Δεν μπορώ να πω ότι στο σχολείο διδάχθηκα κάτι καινούργιο», λέει ο ίδιος. «Τουλάχιστον στα μαθηματικά. Είχα βέβαια τη θέληση να δοκιμάζω διαφορετικά πράγματα, καθώς δεν ήθελα να αφήσω καμία δυνατότητα ανεκμετάλλευτη».

Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η καθηγήτρια και πρόεδρος του Τμήματος Ψυχολογίας του Κολεγίου της Βοστώνης Ελεν Γουίνερ, όλα αυτά είναι μερικά μόνο από τα βασικά γνωρίσματα εξαιρετικά ευφυών παιδιών, τα οποία οι επιστήμονες ονομάζουν «χαρισματικά». Τα χαρακτηριστικά αυτά εμφανίζονται πάντα σε πολύ νεαρή ηλικία και είναι έμφυτα. «Τα παιδιά συνήθως ξεκινούν να διαβάζουν από 2 ή 3 ετών, έχουν έντονο κίνητρο για εμβάθυνση στη γνώση, ενώ τα ενθουσιάζουν οι αριθμοί ή άλλα είδη συμβολισμών, όπως για παράδειγμα οι χάρτες», λέει και συμπληρώνει: «Σημαντικό γνώρισμα είναι, επίσης, το έντονο κίνητρο τελειοποίησης των γνωστικών αντικειμένων στα οποία ήδη διακρίνονται».

ΕΠΙΜΟΝΗ. Σήμερα ο Παναγιώτης είναι μαθητής της Α' Λυκείου. Ολοκληρώνει το διάβασμα για το σχολείο μέσα σε μία ώρα, ενώ τον ελεύθερο χρόνο του λύνει ασκήσεις χημείας και φυσικής μεγαλύτερων τάξεων, αθλείται, μελετά βιολί και συναντά τους φίλους του. Μαθαίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα οποιοδήποτε από τα δεκάδες αντικείμενα με τα οποία καταπιάνεται, αναφέρουν οι γονείς του. Ωστόσο πολλές ήταν οι φορές που το εκπαιδευτικό σύστημα «φρέναρε» αυτή τη δυνατότητά του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν οι εξετάσεις για το ανώτατο δίπλωμα γλωσσομάθειας αγγλικών (Proficiency) στην Α' Γυμνασίου. Τότε υπήρξαν δάσκαλοι που τον αποθάρρυναν. «Η κυριότερη δικαιολογία τους ήταν ότι το παιδί είναι πολύ μικρό για να συμμετάσχει σε αυτές τις εξετάσεις», λέει ο πατέρας του Μιχάλης Χαλδαίος. «Ωστόσο πήρε το δίπλωμα με πολύ καλό βαθμό και προετοιμασία μόλις πέντε μηνών. Εκτοτε έχουμε συναντήσει πολλές ακόμη "κλειστές πόρτες" για την εξέλιξή του. Οσο όμως μας αποτρέπουν τόσο πιο πολύ επιμένουμε», συμπληρώνει.
Ο Παναγιώτης δεν θέλει να πάψει να δοκιμάζει και να αξιοποιεί τις δυνατότητές του. Εφέτος συμμετέχει πρώτη φορά και σε μαθηματικό διαγωνισμό. Στόχος του 15χρονου μαθητή είναι - μετά το Λύκειο - να ακολουθήσει σπουδές με υποτροφία στον τομέα της χημείας ή της βιολογίας σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Εως τότε θα έχει ήδη συμπληρώσει διδακτικές μονάδες, εκμεταλλευόμενος τις δυνατότητες που του δίνει το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης για Χαρισματικά Παιδιά στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Εχει ήδη ολοκληρώσει μεγάλο μέρος όσων μαθημάτων απευθύνονται σε έφηβους μαθητές και σκοπεύει να παρακολουθήσει πλέον μαθήματα πανεπιστημιακού επιπέδου, λέει.
 
Πηγή: Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου