Σάββατο 7 Αυγούστου 2010

Ανεβείτε στο τρενάκι της ασφάλειας!

Το τρενάκι της ασφάλειας: ένα διασκεδαστικό παιχνίδι για να ενημερωθούν τα παιδιά προσχολικής ή πρώτης σχολικής ηλικίας για θέματα ασφάλειας στην τάξη και τη σχολική αυλή. Τα παιδιά κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας χρησιμοποιούν την παρατηρητικότητα, την αδρή κινητικότητα και τις γλωσσικές τους δεξιότητες.

1. Ζητήστε από τα παιδιά να μπουν το ένα πίσω από το άλλο σε ευθεία γραμμή. Εξηγείστε τους ότι θα σχηματίσετε ένα τρενάκι που θα ταξιδέψει στο δωμάτιο. Ζητήστε τους να πιάνονται από τη μέση του μπροστινού τους και να προσέχουν να μην τον αφήσουν, γιατί τότε το βαγόνι θα εκτροχιαστεί.Ζητήστε τους να πατήσουν την κορνα, να κινηθούν διαγράφοντας κύκλο, να πάνε αργά ή γρήγορα κ.ο.κ.

2. Στη συνέχεια, μπείτε πρώτοι στο τρενάκι και κινηθείτε μέσα στο χώρο της τάξης. Κάθε φορά που θα περνάτε δίπλα από αντικείμενα που σχετίζονται με την ασφάλεια π.χ. πυροσβεστήρες, συναγερμός για φωτιά, έξοδο κινδύνου, φαρμακείο, δείχνετέ τα, ζητώντας από τα παιδιά να δείχνουν και εκείνα, επαναλαμβάνοντας ό,τι λέτε ή να τα εντοπίζουν μόνα τους- αν μπορούν αφήστε τα). Κάντε τη βόλτα 2-3 φορές μέχρι να βεβαιωθείτε ότι όλα τα παιδιά δείχνουν τα αντικείμενα.

3. Βγείτε με το τρενάκι στη σχολική αυλή και συνεχίστε να κινείστε συνέχεια. Κάθε φορά που θα περνάτε μπροστά από ένα επικίνδυνο σημείο, πχ κούνιες, σκάλες κλπ πείτε τραγουδιστά: «Βλέπω τις κούνιες! Τι πρέπει να προσέχω στις κούνιες για να μην χτυπήσω;». Εκμεταλλευτείτε τις απαντήσεις των παιδιών για να σχηματίσετε απλούς κανόνες, όσο το δυνατό πιο κατανοητούς και διασκεδαστικούς, έτσι ώστε τα παιδιά να τους θυμούνται. Π.χ. «Δεν περνώ πίσω απ’τις κούνιες για να μην χτυπήσω, το μάτι μου να μην μαυρίσω» Αφού κάνετε 2-3 φορές βόλτα στην αυλή και τα παιδιά μάθουν τραγουδάκια/ στιχάκια απ’ έξω, μαζευτείτε όλοι και καθίστε για να συζητήσετε τα μέρη που επισκεφθήκατε και πράγματα σχετικά με την ασφάλεια, πχ. τι μπορούμε να κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς μέσα στην τάξη, ποια αντικείμενα στο σχολείο φροντίζουν για την ασφάλειά μας; Τι μπορούμε να κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς στη σχολική αυλή;

4. Ζητήστε από τα παιδιά να δείξουν αντικείμενα σχετικά με την ασφάλεια, τραγουδώντας όλοι μαζί ένα απλό τραγουδάκι. Πχ αρχίστε να τραγουδάτε «πού είναι το φαρμακείο; Πού είναι το φαρμακείο; Πού είναι το φαρμακείο, πείτε μου παιδιά» και τα παιδιά θα πρέπει να απαντούν τραγουδιστά, δείχνοντας «εκεί είναι το φαρμακείο. Εκεί είναι το φαρμακείο. Εκεί είναι το φαρμακείο, το μάθαμε πια».

Φροντίστε να συμμετέχουν όλα τα παιδιά, δείχνοντας και τραγουδώνατς. Μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά ένα ένα να κάνουν την ερώτηση τραγουδιστά, για όποιο αντικείμενο θέλουν και να απαντούν τα υπόλοιπα με τον ίδιο τρόπο.

Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, ετοιμάστε ένα κουτί πρώτων βοηθειών/ φαρμακείο που τα παιδιά θα μπορούν να το εξερευνήσουν και να παίξουν μαζί τους στη γωνιά του ιατρείου. Βοηθείστε τα παιδιά να παίξουν τους πυροσβέστες, τους γιατρούς, τους αστυνομικούς, χρησιμοποιώντας με απλό τρό πο αντικείμενα που σχετίζονται με την ασφάλεια (πχ παιχνίδια υπόδυσης ρόλων). Προμηθευτείτε στολές, λαστιχένιους πυροσβεστήρες κλπ.

Για μεγαλύτερα παιδιά, μιλήστε για θέματα ασφάλειας και σε άλλους χώρους, πχ στο σπίτι, στο δρόμο, στη θάλασσα, στο αεροπλάνο κλπ.

Βασισμένο στο άρθρο «Hop on the Safety Train», από το περιοδικό Scholastic Early Childhood Today, June/July/August 2005, p.22

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου