Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025

Συμβουλές για διαδικτυακές συναντήσεις με χρήστες επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας, από χρήστες επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας.

Αυτές οι γρήγορες συμβουλές περιλαμβάνουν μερικά από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να έχετε κατά νου όταν σχεδιάζετε την ουσιαστική ένταξη και συμμετοχή της κοινότητάς μας σε ψηφιακές ή διαδικτυακές συναντήσεις. Η πλήρης έκδοση αυτού του οδηγού περιέχει λεπτομερείς προτάσεις για τη βελτίωση της πρόσβασης στις διαδικτυακές συναντήσεις για χρήστες επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας (AAC) και άλλους που ενδέχεται να χρειάζονται διευκολύνσεις σε συναντήσεις που σχετίζονται με την ομιλία.

Δώστε μας τον χρόνο που χρειαζόμαστε. Ακούστε μας.

Οι περισσότεροι χρήστες AAC επικοινωνούν πιο αργά από τα άτομα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν χωρίς δυσκολία την ομιλία για να γίνουν κατανοητοί. Ο μέσος ομιλητής αγγλικών χωρίς προβλήματα ομιλίας αρθρώνει 125-150 λέξεις το λεπτό. Δεν είναι ασυνήθιστο για κάποιον που χρησιμοποιεί AAC να επικοινωνεί μόλις 5-10 λέξεις το λεπτό.
  • Εξετάστε μια ασύγχρονη ή υβριδική επιλογή. Ο ρυθμός των περισσότερων σύγχρονων (σε πραγματικό χρόνο) συσκέψεων ευνοεί άτομα που μπορούν να μιλούν χωρίς δυσκολία. Αυτό θέτει εμάς σε μειονεκτική θέση.¹ Οι ασύγχρονες συσκέψεις (π.χ. μέσω email ή μηνυμάτων) μας επιτρέπουν να αφιερώνουμε όσο χρόνο χρειαζόμαστε για να απαντήσουμε και επιπλέον δεν απαιτούν να είμαστε έτοιμοι να επικοινωνήσουμε μια συγκεκριμένη ώρα. Αν η συνάντηση μπορεί να πραγματοποιηθεί ασύγχρονα, προσφέρετε την ως επιλογή ή ως εναλλακτική λύση.
  • Να δείχνετε σεβασμό όσο προετοιμάζουμε το μήνυμά μας. Αν δείτε ή ακούσετε ότι ένας χρήστης AAC πληκτρολογεί, ορθογραφεί, προγραμματίζει ή συνθέτει με άλλο τρόπο το μήνυμά του, περιμένετε να τελειώσει πριν πείτε οτιδήποτε άλλο. Δώστε μας την ευκαιρία να πάρουμε τη σειρά μας, βεβαιωθείτε ότι η συζήτηση δεν θα συνεχιστεί χωρίς εμάς και επιτρέψτε μας να συγκεντρωθούμε. Και πάνω απ 'όλα, να είστε υπομονετικοί. Αποδεχτείτε τη σιωπή. Είναι αμήχανη μόνο αν την κάνετε εσείς.
  • Αποφεύγετε τις εκπλήξεις όποτε είναι δυνατόν και δίνετέ μας χρόνο να προετοιμαστούμε. Προγραμματίστε τις συναντήσεις τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα, όποτε είναι δυνατόν. Σχεδιάστε και μοιραστείτε ό,τι μπορείτε εκ των προτέρων, συμπεριλαμβανομένων ημερήσιων διατάξεων, διαφανειών ή ακόμα και εγγράφων. Βεβαιωθείτε ότι όλοι κατανοούν πώς να συμμετάσχουν στη συνάντηση. Μοιραστείτε τα στοιχεία επικοινωνίας σας (σε μορφή κειμένου ή email), έτσι ώστε σε περίπτωση που κάποιος αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα να ξέρει πού μπορεί να ζητήσει βοήθεια.

ΠΛΑΙΣΙΟ

Διαδικτυακή συνάντηση με άτομο που χρησιμοποιεί επαυξητική και εναλλακτική επικοινωνία;
  • Ρωτήστε: Ποια πλατφόρμα είναι η πιο προσβάσιμη;
  • Οργανώστε: Δοκιμάστε ότι η πλατφόρμα είναι όντως προσβάσιμη
  • Οργανώστε: Ελαχιστοποιήστε το γράψιμο και τα κλικ για να μπει κανείς
  • Οργανώστε: Απενεργοποιήστε την απαίτηση του κωδικού
  • Στη συνάντηση: Αφήστε μας να ολοκληρώσουμε αυτά που λέμε
  • Στη συνάντηση: Βεβαιωθείτε ότι τελειώσαμε πριν προχωρήσετε
  • Στη συνάντηση: Βλέπετε την οθόνη για να διαβάζετε τη συνομιλία
  • Στη συνάντηση: Αγκαλιάστε την σιωπή

Λάβετε υπόψη ότι πολλοί από εμάς έχουμε κινητικές αναπηρίες.

Τα κλικ, τα taps, swipes και τα πατήματα στο πληκτρολόγιο στις εικονικές συναντήσεις μπορεί να προκαλούν δυσκολίες σε οποιονδήποτε έχει κινητική αναπηρία. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι να περιοριστούν οι δυσκολίες μας.
  • Φροντίστε να απαιτούνται όσο το δυνατόν λιγότερες κινήσεις για να συμμετέχει κανείς στη σύσκεψη. Για παράδειγμα, ακόμα κι αν έχετε στείλει μια ένδειξη ημερολογίου με τον σύνδεσμο της σύσκεψης, στείλτε ένα email υπενθύμισης με τον σύνδεσμο στην κορυφή του email σας και όχι στο τέλος, για να μην υπάρχει η ανάγκη κύλισης προς τα κάτω ή διπλού κλικ σε μια πρόσκληση Zoom. Μην απαιτείτε ποτέ από τους συμμετέχοντες να εισάγουν χειροκίνητα έναν κωδικό πρόσβασης για να μπουν στη σύσκεψη. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι που προσφέρουν πραγματική προστασία.
  • Αγνοήστε τις τυχαίες κινήσεις μας. Για παράδειγμα, μπορεί να στείλουμε ένα μήνυμα πριν το ολοκληρώσουμε. Αν εξακολουθούμε να πληκτρολογούμε, εξακολουθούμε να μιλάμε.
  • Να έχετε υπόψη σας ότι οι συμμετέχοντες θα χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας στη συνάντηση. Χειρονομίες και εκφράσεις όπως το νεύμα ή το κούνημα του κεφαλιού, το σήκωμα των χεριών, το σήκωμα του αντίχειρα ή το χαμόγελο μπορεί να είναι αδύνατα για ορισμένους από εμάς. Το ίδιο ισχύει και για το κλικ στο κουμπί «σήκωμα του χεριού» για να μιλήσουμε, το κλικ σε έναν σύνδεσμο στη συνομιλία ή η ρύθμιση της κάμερας.

Λάβετε υπόψη ότι πολλοί από εμάς έχουμε γνωστικές αναπηρίες.

Μπορεί να χρειαζόμαστε επιπλέον χρόνο για να επεξεργαστούμε ή να εξετάσουμε νέες πληροφορίες, να αποφασίσουμε τι σκεφτόμαστε και να εκφράσουμε αυτές τις σκέψεις. Μπορεί να είναι δύσκολο να επεξεργαστούμε πολλές πληροφορίες ή πολλά θέματα ταυτόχρονα. Δίνοντάς μας χρόνο και χώρο έχουμε τη δυνατότητα να συμμετέχουμε ισότιμα.
  • Μοιραστείτε το υλικό της συνάντησης το συντομότερο δυνατό. Στείλτε την ημερήσια διάταξη, τις ερωτήσεις ή τις διαφάνειες μερικές ημέρες ή εβδομάδες νωρίτερα. Για τους περισσότερους από εμάς, μία ή δύο ημέρες δεν θα είναι αρκετές. Στην καλύτερη περίπτωση, θα είμαστε απροετοίμαστοι ή ανίκανοι να συμμετάσχουμε ουσιαστικά. Στη χειρότερη, θα είμαστε αγχωμένοι και αποσυντονισμένοι.
  • Προσφέρετε πολυμορφικές συνεδρίες πριν και μετά τη συνάντηση. Οι ανταλλαγές πριν και μετά τη συνάντηση παρέχουν περισσότερο χρόνο για επεξεργασία και υποβολή ερωτήσεων σχετικά με τα θέματα και την ημερήσια διάταξη της συνάντησης και θα μας βοηθήσουν να εξοικειωθούμε με την πλατφόρμα. Για παράδειγμα, το Zoom διαθέτει μια ασύγχρονη συνομιλία όπου οι συμμετέχοντες μπορούν να συνομιλούν πριν από μια συνάντηση, κατά τη διάρκειά της αλλά και μετά το τέλος της, με ολόκληρη τη συζήτηση να είναι ορατή συνέχεια.
Κατανοήστε το προνόμιο του προφορικού λόγου και να είστε προνοητικοί στην εξισορρόπηση των όρων επικοινωνίας.

Απαιτείται χρόνος και προσπάθεια για τους περισσότερους ανθρώπους που χρησιμοποιούν την AAC για να επικοινωνήσουν με γλωσσικό τρόπο. . Ακόμα και όταν έχουμε αυτόν τον χρόνο και την διάθεση για προσπάθεια, μπορεί να υπάρχουν εμπόδια που δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε μόνοι μας.
  • Αν έχετε εύκολη πρόσβαση στην ομιλία, χρησιμοποιήστε την για να κάνετε χώρο και για εμάς. Παρατηρήστε πότε μας μιλάνε και εξασφαλίστε μας τον χώρο και χρόνο που χρειαζόμαστε. Μπορείτε ευγενικά να διακόψετε την ομαδική συζήτηση για να κάνετε χώρο για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες με φράσεις όπως: «Περίμενε, νομίζω ότι ο Bob πληκτρολογεί», «Θα έλεγες κάτι, Jordyn;» και «Ας περιμένουμε μέχρι να τελειώσει ο Lateef, παρακαλώ». Αυτό μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην επίδειξη της σωστής συμπεριφοράς απέναντι μας. Αφιερώστε χρόνο για να επιβάλετε τυχόν καθιερωμένους κανόνες ή κανόνες της συνάντησης που διασφαλίζουν την ισότιμη συνεργασία μας, όπως την ανάγνωση του πλαισίου συνομιλίας σε πραγματικό χρόνο, πριν αρχίσει να μιλάει ο επόμενος ομιλητής. Αν νομίζετε ότι οι ιδέες μας δεν λαμβάνουν τόση προσοχή, χρόνο ή χώρο όσο οι ιδέες των άλλων συμμετεχόντων, αφιερώστε χρόνο για να τις επισημάνετε. Χρησιμοποιήστε το προνόμιο ομιλίας σας για να μας δώσετε προνόμια.
  • Ορίστε έναν υπεύθυνο επικοινωνίας για την πρόσβαση. Ένας υπεύθυνος επικοινωνίας διαβάζει τη συνομιλία δυνατά το συντομότερο δυνατό χωρίς να διακόπτει κάποιον, διασφαλίζοντας ότι τα άτομα που δεν μπορούν να διαβάσουν τα ίδια τη συνομιλία έχουν πρόσβαση σε αυτά που λέγονται, ότι τα άτομα που χρησιμοποιούν τη συνομιλία για να επικοινωνήσουν ακούγονται και γίνονται κατανοητά και ότι τα σημεία που τονίζονται προτού η συζήτηση προχωρήσει σε διαφορετικό θέμα. Ένας υπεύθυνος επικοινωνίας για την πρόσβαση θα πρέπει επίσης να δίνει προσοχή στο ποιος συμμετέχει και ποιος όχι, και να βεβαιώνεται ότι όλοι έχουν τον χρόνο και την πρόσβαση που χρειάζονται. Μπορεί επίσης να παρέχει περιγραφές για οτιδήποτε συμβαίνει οπτικά κατά τη διάρκεια της συνάντησης (όπως κάποιος που κουνάει το κεφάλι του συμφωνώντας), να ζητά από τους συμμετέχοντες να διακόψουν τη συζήτηση ενώ κάποιος πληκτρολογεί και να απενεργοποιεί και να ενεργοποιεί τις κάμερες και τα μικρόφωνα, Ανάλογα με τον ομιλητή. Είναι καλύτερο να πρόκειται για ένα μόνο άτομο που να μην έχει άλλο ρόλο στη συζήτηση έτσι ώστε να είναι συγκεντρωμένα στα στοιχεία που πρέπει να ελέγχει.
  • Μην περιμένετε να αντιμετωπιστεί πλήρως ένα ζήτημα κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Πολλοί από εμάς χρειαζόμαστε χρόνο για να επεξεργαστούμε τις πληροφορίες, να σκεφτούμε, να αποφασίσουμε, να συντάξουμε τις απαντήσεις μας και να πληκτρολογήσουμε ή να επικοινωνήσουμε με άλλο τρόπο τις απαντήσεις μας με τρόπο που οι άλλοι μπορούν να καταλάβουν. Προετοιμαστείτε καλά. Όποτε είναι δυνατόν, μοιραστείτε ερωτήσεις και θέματα συζήτησης πριν από μια συνάντηση και πάντα να λαμβάνετε υπόψη τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων (και αλληλεπίδρασης με) ιδέες και σκέψεις μετά τη συνάντηση με διάφορους τρόπους. Οποιαδήποτε ψηφοφορία ή σημαντική απόφαση δεν πρέπει να γίνεται βιαστικά. Μπορεί να ολοκληρώνεται με ασύγχρονη συζήτηση και ψηφοφορία.

Η προσβασιμότητα θα πρέπει να είναι αυτονόητη και από την αρχή εξασφαλισμένη.

Είναι συνήθης πρακτική να ρωτάτε τους συμμετέχοντες για τις ανάγκες προσβασιμότητας που έχουν, αλλά η ευθύνη δεν θα πρέπει να βαρύνει εμάς. Οι συναντήσεις μπορούν να σχεδιαστούν με τρόπο που εξ ορισμού να περιλαμβάνει και να επιτρέπει πολλαπλά μέσα πρόσβασης, επικοινωνίας και συμμετοχής, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να ζητηθούν καθόλου διευκολύνσεις.
  • Μην υποθέτετε πως ό,τι λειτούργησε στο παρελθόν θα λειτουργήσει και στο παρόν και στο μέλλον. Συνεργαστείτε με τους συμμετέχοντες για να εξετάσετε τις εμπειρίες τους και ποια πλατφόρμα θεωρούν πιο προσβάσιμη. Να είστε ευέλικτοι και να σέβεστε τις στρατηγικές που έχουν ήδη αναπτύξει. Να είστε προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο να υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις όσο αφορά την πρόσβαση.
  • Σκεφτείτε όλους όσους θα συμμετέχουν, ειδικά όταν σχεδιάζετε ένα δημόσιο διαδικτυακό σεμινάριο. Εξασφαλίστε (και βάλτε στον προϋπολογισμό σας) εξωτερικούς παρόχους πρόσβασης, όπως διερμηνείς νοηματικής γλώσσας, διερμηνείς ομιλούμενης γλώσσας και παρόχους CART για να διασφαλίσετε ακριβείς λεζάντες. Σκεφτείτε πώς θα μοιράζεστε έγγραφα και πώς θα μοιράζεται ο χώρος της οθόνης. Συζητήστε τους βασικούς κανόνες και βεβαιωθείτε ότι όλοι τους αποδέχονται.
  • Να ρωτάτε. Όπως συμβαίνει με όλα τα πράγματα που αφορούν τους ανθρώπους (και την προσβασιμότητα), δεν υπάρχει τίποτα που να υποκαθιστά την άμεση επικοινωνία. Καμία συμβουλή ή οδηγία δεν θα είναι κατάλληλη για όλα τα άτομα με δυσκολίες στην προφορική επικοινωνία . Μια στρατηγική που είναι απαραίτητη για ένα άτομο μπορεί να αποτελεί εμπόδιο για ένα άλλο. Χρησιμοποιήστε αυτόν τον οδηγό για να δημιουργήσετε ιδέες, όχι για να υπαγορεύσετε αποφάσεις. Η επικοινωνία είναι αμφίδρομη. Οι χρήστες AAC είναι απλώς άνθρωποι και μπορεί να μην έχουν όλες τις απαντήσεις. Αντιμετωπίστε μας ως ισότιμους συνεργάτες σας σε αυτή τη διαδικασία.



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου