Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025

Τι πρέπει να γνωρίζετε για τους αλγόριθμους που στοχεύουν αγόρια

Τα σημερινά παιδιά και οι έφηβοι ζουν σε έναν κόσμο που είναι πάντα συνδεδεμένα στο διαδίκτυο. Για τα αγόρια, αυτό σημαίνει ότι συναντούν τακτικά διαδικτυακό υλικό που σχετίζεται με την αρρενωπότητα, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει μηνύματα για το κέρδος χρημάτων, τις σχέσεις, την ανάπτυξη μυών και τους καβγάδες. Αν και αυτού του είδους τα μηνύματα σχετικά με την αρρενωπότητα υπήρχαν πάντα, οι διαδικτυακές εμπειρίες έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα τον τρόπο με τον οποίο τα αγόρια βλέπουν τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Ενώ ορισμένες από αυτές τις εμπειρίες παρέχουν μια αίσθηση του ανήκειν για τα αγόρια, άλλες μπορεί να μην είναι ξεκάθαρες και, κατά καιρούς, να γίνονται και ανησυχητικές.

Το καλοκαίρι, η Common Sense Media πραγματοποίησε έρευνα σε πάνω από 1.000 αγόρια σχετικά με τις εμπειρίες τους στο διαδίκτυο - πώς περνούν τον χρόνο τους, τι βλέπουν και πώς αυτό τα επηρεάζει. Η νέα έρευνα του Common Sense Media εξετάζει τις ξεχωριστές πιέσεις που βιώνουν τα αγόρια στο διαδίκτυο σχετικά με τα παιχνίδια, τους influencers, την εικόνα του σώματος και τις σχέσεις - και πώς αυτά μπορεί να διαμορφώνουν την ανάπτυξή τους.

Ακολουθούν τα σημαντικότερα ευρήματα:

Σχεδόν τα τρία τέταρτα των αγοριών (73%) συναντούν τακτικά περιεχόμενο που σχετίζεται με την αρρενωπότητα και σχεδόν ένας στους τέσσερις (23%) βιώνει υψηλά επίπεδα έκθεσης. Τα αγόρια συναντούν συχνότερα μηνύματα σχετικά με το να βγάζουν χρήματα (44%), να χτίζουν μυϊκή μάζα (39%) και να πολεμούν ή να έχουν όπλο (35%).

Πάνω από τα δύο τρίτα των εφήβων αγοριών (69%) βλέπουν τακτικά περιεχόμενο αρρενωπότητας που προωθεί προβληματικά στερεότυπα φύλου. Αυτό περιλαμβάνει μηνύματα ότι τα κορίτσια θέλουν να βγαίνουν μόνο με συγκεκριμένους τύπους ανδρών (28%), ότι τα κορίτσια χρησιμοποιούν την εμφάνισή τους για να πάρουν αυτό που θέλουν (25%), ότι τα αγόρια αντιμετωπίζονται άδικα σε σύγκριση με τα κορίτσια (12%) ή ότι τα κορίτσια πρέπει να επικεντρωθούν στο σπίτι και την οικογένεια (12%). Τα αγόρια που εκτίθενται σε αυτό το υλικό είναι σημαντικά πιο πιθανό να αισθάνονται μοναξιά, να καταπιέζουν τα συναισθήματά τους και να αποφεύγουν την ευαλωτότητα. Σχεδόν τα μισά αγόρια πιστεύουν ότι πρέπει να ακολουθούν «άγραφους κανόνες», όπως να μην κλαίνε ή να μην δείχνουν φόβο, για να αποφύγουν τα πειράγματα ή τις επιθέσεις.

Το 91% των αγοριών δέχεται μηνύματα για την εικόνα του σώματός τους στο διαδίκτυο, με τα τρία τέταρτα των αγοριών να εκτίθενται σε διαδικτυακό υλικό σχετικά με τη μυϊκή τους δύναμη. Σχεδόν ένα στα τέσσερα λένε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα κάνουν να νιώθουν ότι πρέπει να αλλάξουν την εμφάνισή τους. Τα αγόρια που εκτίθενται σε αναρτήσεις που σχετίζονται περισσότερο με την αρρενωπότητα είχαν περισσότερες από τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες από εκείνα με χαμηλή έκθεση να πουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα κάνουν να νιώθουν ότι πρέπει να αλλάξουν την εμφάνισή τους.

Τα έφηβα αγόρια ζουν και συνδέονται στο διαδίκτυο, με το 94% να χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να παίζει διαδικτυακά παιχνίδια καθημερινά. Για περισσότερα από τα μισά αγόρια, οι ψηφιακές πλατφόρμες και τα παιχνίδια τα κάνουν να νιώθουν ότι ανήκουν κάπου.

Κι ενώ τα περισσότερα αγόρια βρίσκουν ένα αίσθημα ότι ανήκουν στο παιχνίδι, το 70% εντοπίζει φαινόμενα εκφοβισμού ή παρενόχλησης και περισσότερα από τα μισά εκτίθενται σε ρατσιστική, ομοφοβική ή μισογυνιστική γλώσσα.

Οι αλγόριθμοι, και όχι η πρόθεση του χρήστη, είναι ο κύριος παράγοντας που επηρεάζει την έκθεση των αγοριών σε αναρτήσεις σχετικά με την αρρενωπότητα. Το 68% των αγοριών που βλέπουν τέτοιο υλικό στο διαδίκτυο λένε ότι άρχισε να εμφανίζεται στη ροή τους χωρίς να το αναζητήσουν.

Οι influencers έχουν αναδειχθεί ως σημαντικές πηγές καθοδήγησης και συναισθηματικής υποστήριξης για τα έφηβα αγόρια. Το εξήντα τοις εκατό των αγοριών βρίσκουν τους influencers εμπνευστικούς και το 56% αναφέρει ότι λαμβάνει πρακτικές συμβουλές από αυτούς.

Με πληροφορίες από το What You Need To Know About The Algorithms Targeting Boys

Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου