Χάρη σε μια ολιγάριθμη ομάδα γονέων, έχει πια ανοίξει τις πύλες του εδώ και μερικούς μήνες στην Πάτρα «η Αγία Ελπίδα», ένα κέντρο ημερήσιας φροντίδας για άτομα με αυτισμό. Πρόκειται για ένα ιδιωτικό ΚΔΑΠ, η φιλοσοφία λειτουργίας του οποίου διαφέρει από τα υπόλοιπα για πολλούς λόγους. Όπως εξηγούν οι γονείς στον «Νεολόγο», η προσπάθειά τους έγινε με μια συνολικότερη προσέγγιση, προσπάθειας κάλυψης όλων των αναγκών της καθημερινής ζωής των παιδιών με αυτισμό.
Πέρα δηλαδή από τη δημιουργική απασχόληση, στόχος των εκπαιδευτικών και γονέων είναι η δραστηριότητα των ωφελούμενων να έχει νόημα και συγκεκριμένο σκοπό. Για παράδειγμα, μερικές από τις δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της δομής, είναι η κηπουρική, η μαγειρική, αλλά και η ανάπτυξη γνωστικο- αντιληπτικών και ασθητηριακο- κινητικών δεξιοτήτων. Πέραν ωστόσο από όλα αυτά, επόμενος στόχος- για τον οποίο αναζητείται χρηματοδότηση, είναι και η δημιουργία ενός σπιτιού, στο οποίο θα κατοικούν τα παιδιά αυτά, όταν οι γονείς τους «φύγουν» από τη ζωή.
Τι περιλαμβάνει
Όλα όσα προσφέρει η «Αγία Ελπίδα», οφείλονται στους γονείς των παιδιών, οι οποίοι λειτουργώντας συντονισμένα και με μόνο κίνητρο το καλό των παιδιών τους, υλοποίησαν το έργο αυτό, που προϋπήρχε ως όραμα πολλά χρόνια. Όπως αναφέρουν, αυτή την στιγμή φοιτούν εκεί 12 παιδιά. Ωστόσο, η άδεια προβλέπει τη φοίτηση έως και 38 παιδιών, τα οποία θα χωρίζονται σε δύο βάρδιες: 19 άτομα το πρωί και 19 το βράδυ. Αυτή την στιγμή, στο ιδιωτικό ΚΔΑΠ απασχολούνται τέσσερις εκπαιδευτικοί, ένας καθαριστής και ένας οδηγός. «Τώρα οι μαθητές μας είναι από 16 έως 25 ετών, αλλά δεν υπάρχει κανένας περιορισμός όσον αφορά τα παιδιά που μπορούν να έρθουν. Προσπαθούμε να εντάξουμε κι άλλα παιδιά στη δομή, όσο το δυνατόν περισσότερα στο πλαίσιο της άδειας που έχουμε» αναφέρει στον «Νεολόγο» ο πρόεδρος του Συλλόγου Αριστείδης Σχισμένος.
Οι ίδιοι οι γονείς και ο σύλλογος «Η Αγία Ελπίδα» που έχουν συγκροτήσει, ξεκαθαρίζουν πως έχουν ενεργό ρόλο στην εκπαίδευση των παιδιών και συναποφασίζουν τη διαχείριση των μαθητών καθώς και στη στοχοθεσία. Όσον αφορά το τελευταίο, ο στόχος είναι εξατομικευμένος για κάθε ωφελούμενο και κάθε οικογένεια με βάση τις ανάγκες του. Βασική προτεραιότητα είναι η όσο το δυνατόν ανεξαρτητοποίηση και απόκτηση της ικανότητας διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου από το κάθε παιδί, που αποτελεί βασική επιδίωξη αλλά ταυτόχρονα και πρόκληση για κάθε οικογένεια.
Μάλιστα, το εν λόγω ΚΔΑΠ είναι κλειστό μόνο κατά τις επίσημες αργίες, εξασφαλίζοντας έτσι μια συνεχή εκπαίδευση και μια ρουτίνα που είναι τόσο σημαντική για τα παιδιά με αυτισμό, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και τον ενεργό ρόλο των γονέων, οι οποίοι ναι ενεργοί σε οποιαδήποτε απόφαση που αφορά το κέντρο, σε επικοινωνία πάντα με το προσωπικό.
Πώς επιτεύχθηκαν όλα
«Όταν τα παιδιά μας τελείωσαν το δημοτικό σχολείο και επειδή οι συνθήκες στα δημόσια δεν ήταν και τόσο καλές, αποφασίσαμε να προσλάβουμε δύο – τρεις δασκάλους και να μαζέψουμε τα παιδιά μας να τα απασχολεί. Τα στεγάσαμε για κάποια χρόνια σε μια αίθουσα και μετά είχαμε ως όνειρο να φτιάξουμε ένα δικό μας σχολείο, με δικά μας χρήματα αλλά και κάποιων δωρητών. Ο ένας εξ αυτών, ο οποίος δεν θέλει να αποκαλύψει το όνομά του, διαμένει στην Αμερική και προσέφερε ένα πολύ υψηλό χρηματικό ποσό. Έτσι φτιάξαμε το σχολείο στα Αραχωβίτικα σε περίοδο δύο ετών, αφότου αγοράσαμε το οικόπεδο και διαμορφώσαμε τις αίθουσες και την αυλή» πρόεδρος του Συλλόγου Αριστείδης Σχισμένος.
Για να υλοποιηθούν φυσικά όλα τα παραπάνω, κομβικό ρόλο διαδραματίζει η επιλογή του προσωπικού. Βασικότερο κριτήριο, όπως εξηγούν οι αρμόδιοι, δεν είναι άλλο από την αγάπη, την όρεξη και τη θέληση για τη δουλειά αυτή, ενώ φυσικά έχουν φροντίσει ώστε να στελεχωθεί το κέντρο από έμπειρους εξειδικευμένους και καταξιωμένους θεραπευτές που εργάζονται συμβουλευτικά και εποπτικά στο προσωπικό.
Η «Αγία Ελπίδα» γενικά επικεντρώνεται σε:
Ανάγκες και οι επιθυμίες των γονέων. Δεδομένου ότι η καθημερινή ζωή της οικογένειας ενός παιδιού με αυτισμό, το κέντρο στοχεύει να αντιμετωπίσει ειδικά εμπόδια που δύναται να αντιμετωπίσουν.
Δραστηριότητες καθημερινής διαβίωσης, όπως για παράδειγμα να μάθουν πώς να ντυθούν ή να περπατήσουν στους δρόμους.
Επικοινωνία και κοινωνικές δεξιότητες.
Διαχείριση του ελεύθερου χρόνου.
Στόχοι μάθησης που σχετίζονται με το σχολείο (π.χ. γραφή – ανάγνωση).
Επίβλεψη και έλεγχο του προσωπικού και της προόδου των παιδιών. Το προσωπικό είναι υποχρεωμένο να συντάσσει εκθέσεις ενώ τα παιδιά αξιολογούνται συχνά για να διαπιστωθεί εάν οι στόχοι επιτεύχθηκαν.
Οι δυσκολίες και ο επόμενος στόχος
Παρά τις δυσκολίες, που είναι πάρα πολλές και σχετίζονται κυρίως με την εύρεση πόρων για την συντήρηση των κτηριακών υποδομών και υλικών μέσων για την εκτέλεση των έργων, οι άνθρωποι από την «Αγία Ελπίδα» δεν παύουν να έχουν κι άλλους στόχους για το μέλλον των παιδιών τους. «Ο επόμενος στόχος μας, είναι να δημιουργήσουμε ένα κτίριο στέγης υποστηριζόμενης διαβίωσης, προκειμένου τα παιδιά μας να είναι προστατευμένα και όταν εμείς «φύγουμε». Έχουμε ήδη βγάλει την άδεια και προσπαθούμε να βρούμε σταδιακά και τα χρήματα. Θα είναι το σπίτι για εννέα παιδιά» αναφέρει ο κ. Σχισμένος.
ΤΗΣ Καλυψούς Κανελλοπούλου
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νεολόγος*
Πηγή: dete.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου