Η διδακτική προσέγγιση δύσκολων και τραυματικών θεματικών στην ελληνική ιστορική εκπαίδευση αποτελεί θέμα προς επίλυση. Η δεκαετία του 1940 (Κατοχή-Αντίσταση- απελευθέρωση- δοσιλογισμός-Εμφύλιος) αποτελούν ακανθώδεις θεματικές τις οποίες η σχολική ιστοριογραφία είτε εντέχνως παρακάμπτει, είτε εξωραΐζει και την παρουσιάζει μέσα από μια πασιφιστική και κοσμοπολιτική λογική, του τύπου «όλοι μαζί ενωμένοι αντισταθήκαμε ηρωικά στον κατακτητή, οι συνεργάτες του κατακτητή ήταν ελάχιστοι και ο εμφύλιος ήταν μια άτυχη, σκοτεινή στιγμή στη νεότερη ιστορία μας», είτε απλώς τις αφαιρεί από την ύλη. Καμία αναφορά σε πολύπλοκες αιτιώδεις σχέσεις, στις συνέχειες και τις τομές της ιστορίας, στις ηθικές της διαστάσεις, στην παράθεση και επεξεργασία πρωτογενών πηγών, δηλαδή σε όλα εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν τις ιστορικές έννοιες δευτέρου επιπέδου, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ιστορική κατανόηση, την οικοδόμηση της ιστορικής κριτικής σκέψης και της ιδιότητας του ενεργού πολίτη.
Το 2016, μια ομάδα ιστορικών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του προγράμματος «12 Οκτωβρίου 1944. Η Αθήνα Ελεύθερη» εργάστηκε, συγκέντρωσε πρωτότυπο πρωτογενές αρχειακό υλικό και παρήγαγε, πέρα από ένα σώμα ιστορικών πηγών, εκπαιδευτικό υλικό έτοιμο προς χρήση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση- και όχι μόνο. Το υλικό αυτό παρουσιάστηκε μέσα από σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, υπήρξε πολύτιμη ανατροφοδότηση και αναρτήθηκε στον κόμβο freeathens44.org ο οποίος πλέον είναι ανενεργός.
Το υλικό ακολουθεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές της διδασκαλίας ευαίσθητων ιστορικών θεμάτων και δίνει την ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να συζητήσουν, να αμφισβητήσουν, να θέσουν πρόσθετα ερωτήματα και να απολαύσουν τη μαγεία της ιστορίας, δηλαδή να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχουν εύκολες και αμετάβλητες απαντήσεις σε δύσκολα ερωτήματα. Η μορφή του είναι δυναμική και σαφώς μπορεί - και πρέπει να εμπλουτίζεται με νέες ιστοριογραφικές αναφορές: έγκειται στους/στις εκπαιδευτικούς η ανανέωσή του, με σεβασμό στη στοχοθεσία.
Μπορείτε να βρείτε το υλικό για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην ιστοσελίδα Athens History Walks από όπου αντλήθηκε και το παραπάνω κείμενο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου