Τα τελευταία χρόνια, τα ζώα διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των νεαρών μαθητών.
Στην Αυστραλία, η νομοθεσία επιτρέπει την παρουσία ζώων στα σχολεία, η οποία, βέβαια, πάντα διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και αυστηρές διαδικασίες ώστε να διασφαλίζεται η ευημερία και η ασφάλειά τους. Ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, υπάρχουν σχολεία με φάρμες, στην καθημερινή λειτουργία των οποίων τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά. Ζώα όπως αγελάδες, σκύλοι, πρόβατα και κότες, αποτελούν οικογένεια για τους μαθητές, οι οποίοι τα ταΐζουν, τα καθαρίζουν, και τα φροντίζουν στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Τέτοια παραδείγματα είναι το συμπεριληπτικό ιδιωτικό σχολείο Village School στη Μελβούρνη, όπου υπάρχουν άλογα, κατσίκες και κότες από το 1990, ενώ με τα χρόνια προστέθηκαν αγελάδες και πρόβατα, το Αγγλικανικό Σχολείο Macarthur στο Σίδνεϊ, και η Σχολή Sheffield στην Τασμανία. Η Αυστραλιανή κυβέρνηση προτάσσει ορισμένους ηθικούς και πρακτικούς κανόνες και προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται προκειμένου να υπάρχουν ζώα στο σχολείο και να χρησιμοποιούνται ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα σχολεία χρειάζονται άδειες για να στεγάζουν ζώα και για να τα εντάσσουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Στην επίσημη ιστοσελίδα της Πολιτείας της Νέας Νότιας Ουαλίας, μάλιστα, υπάρχει ειδική κατηγορία αφιερωμένη στα ζώα που μπορεί να συμμετέχουν στη διαδικασία της εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει σημαντικές πληροφορίες και οδηγίες για τη σωστή φροντίδα τους. Στη λίστα αυτή περιλαμβάνονται οι σκύλοι, οι γάτες, τα ζώα της φάρμας, τα αξολότλ, και κάποια Αυστραλιανά είδη (κυρίως ερπετά).
Τι λένε οι ερευνητές
Το 2019 πραγματοποιήθηκε η έρευνα Pets in the Classroom (από το ομώνυμο ίδρυμα επιχορηγήσεων) στις ΗΠΑ και στον Καναδά, στα πλαίσια της οποίας δάσκαλοι και καθηγητές μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους από τη χρήση κατοικιδίων ζώων στην τάξη και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το 96% των δασκάλων και καθηγητών που συμμετείχε στην έρευνα δήλωσε ότι η παρουσία κατοικιδίων στην τάξη ήταν μια θετική εμπειρία, ενώ το 78% παρατήρησε βελτίωση στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα και στις επιδόσεις. Η συντριπτική πλειοψηφία των διδασκόντων παρατήρησε, ακόμα, μείωση του άγχους των μαθητών, ενώ το 98% σημείωσε αύξηση στην ενσυναίσθηση. Η παρουσία κατοικιδίων στις σχολικές τάξεις φάνηκε να οδηγεί σε αύξηση της αυτοπεποίθησης και των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, ενώ συσχετίστηκε και με τον περιορισμό της χρήσης πειθαρχικών μέτρων.
Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο σύστημα έχει τους οπαδούς αλλά και τους αρνητές του, και αποτελεί θέμα έντονων αντιπαραθέσεων. Ας δούμε τα θετικά και τα αρνητικά της παρουσίας και της συμμετοχής των ζώων στην εκπαιδευτική διαδικασία:
Τα θετικά της συμμετοχής ζώων στην εκπαιδευτική διαδικασία
Φροντίζοντας και αλληλεπιδρώντας με ζώα στο σχολείο, τα παιδιά κερδίζουν σημαντικά οφέλη, όπως είναι η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων, της αυτοπεποίθησης και της ενσυναίσθησης, η ενίσχυση της υπευθυνότητας αλλά και της εξοικείωσης με τη φύση και τα πλάσματά της, καθώς και νέους, διαδραστικούς και βιωματικούς τρόπους μάθησης. Επιπλέον, οι μαθητές νιώθουν καλύτερα στο σχολικό περιβάλλον, καθώς παρατηρούνται μειωμένο άγχος, αυξημένη απόλαυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και αναγνωρίζεται η σημασία των πολλαπλών νοητικών και συναισθηματικών ερεθισμάτων που λαμβάνουν.
Τα αρνητικά της συμμετοχής ζώων στην εκπαιδευτική διαδικασία
Τα αρνητικά στοιχεία της συμμετοχής ζώων στην εκπαιδευτική διαδικασία αφορούν κυρίως τα ίδια τα ζώα και την ευημερία τους, καθώς συχνά προκύπτουν ανησυχίες σχετικά με τη φροντίδα και την ασφάλειά τους – όπως για το γεγονός ότι τα ζώα μένουν μόνα τους και χωρίς επίβλεψη τις ώρες που το σχολείο δεν λειτουργεί, ή για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν λόγω του στρες που μπορεί να προκαλέσει μια τάξη γεμάτη θορυβώδη και ενθουσιώδη μικρά παιδιά. Εκτός αυτού, προκύπτουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των μαθητών (π.χ. αλλεργίες, δαγκώματα), αλλά και με τον αυξημένο φόρτο εργασίας των δασκάλων και των καθηγητών.
Προς περιορισμό των παραπάνω κινδύνων, είναι εξαιρετικά σημαντικό η παρουσία των ζώων στα σχολεία και η συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία να διέπεται από αυστηρούς κανόνες και προϋποθέσεις, και να γίνονται συστηματικοί έλεγχοι σχετικά με την υγεία και την ευημερία τόσο των παιδιών αλλά και των ζώων. Η λήψη των κατάλληλων μέτρων μπορεί αποτελεσματικά να περιορίσει τους κινδύνους, καθιστώντας την αλληλεπίδραση των μαθητών με τα ζώα αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικής τους εξέλιξης και της ανάπτυξης της περιβαλλοντικής τους συνείδησης.
Στέλλα Πανοπούλου
Πηγή: topetmou
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου