Στη δουλειά μου, έχω την υπέροχη ευκαιρία να δω μαθητές και μαθήτριες να παρουσιάζονται μπροστά σε κοινό και είμαι ακόμη πιο τυχερή που μπορώ να βοηθήσω και να καθοδηγήσω τα παιδιά στο πώς να το κάνουν. Επίσης, συχνά αναλαμβάνω να μιλήσω η ίδια μπροστά σε κοινό και πιστεύω ακράδαντα ότι η δημόσια ομιλία είναι μια ζωτική δεξιότητα που μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση των επικοινωνιακών ικανοτήτων ενός παιδιού και να ανοίξει δρόμους για επιτυχία αργότερα στη ζωή.
Τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα: Σύμφωνα με μια μελέτη για το φόβο της δημόσιας ομιλίας, περίπου το 75% των ενηλίκων φοβάται τη δημόσια ομιλία. Ωστόσο, όπως αναφέρεται σε άρθρο στο Forbes, περίπου το 70% των Αμερικανών που εργάζονται πιστεύουν ότι οι δεξιότητες παρουσίασης είναι κρίσιμες για την επιτυχία τους στην εργασία. Η δημόσια ομιλία βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες που μπορούν να αξιοποιήσουν στο δημοτικό σχολείο, στο γυμνάσιο, το λύκειο και όχι μόνο. Ας δούμε πώς να συμβεί αυτό στο σχολείο σας.
Κατανοήστε τις προκλήσεις
Υπάρχουν προβληματισμοί σχετικά με την εισαγωγή εκμάθησης της δημόσιας ομιλίας σε παιδιά δημοτικού.
Κάνοντας λάθη.
Τα παιδιά στο δημοτικό εξακολουθούν να αναπτύσσουν τις δεξιότητες στην ανάγνωση και τη γνωστική κατανόηση, επομένως συνήθως χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να τα καθοδηγήσετε στη δημόσια ομιλία. Εάν μία/ένας εκπαιδευτικός έχει έναν πεπερασμένο χρόνο για να ολοκληρώσει μια ενότητα, δραστηριότητα ή άσκηση, η εξάσκηση δημόσιας ομιλίας ή παρουσίασης σε κοινό μπορεί να παραλειφθεί για να δοθεί ο χρόνος σε μια άλλη δραστηριότητα ή αξιολόγηση.
Περιορισμένο λεξιλόγιο μικρών μαθητριών/ών.
Οι νεότερες/οι μαθήτριες/τές τείνουν να έχουν πιο περιορισμένο λεξιλόγιο επειδή εξακολουθούν να αναπτύσσουν τα σύνολα δεξιοτήτων λεξιλογίου τους. Αυτό μπορεί να αποτρέψει ορισμένες/ους εκπαιδευτικούς από το να εισαγάγουν τις μαθήτριες και τους μαθητές στη δημόσια ομιλία προτού κατακτήσουν πιο προηγμένο λεξιλόγιο. Από την άλλη πλευρά, το να δίνετε στα παιδιά εργασίες δημόσιας ομιλίας είναι μια εξαιρετική στιγμή για να αρχίσετε να τα εισάγετε σε λεξιλόγιο υψηλότερου επιπέδου.
Σε μια άσκηση που χρησιμοποιώ με παιδιά δημοτικού, επιλέγω μια «λέξη της εβδομάδας» που μπορεί να ενσωματωθεί στη διδασκαλία και την καθημερινή συζήτηση. Μια εβδομάδα η λέξη ήταν στραβά, που ουσιαστικά σημαίνει «άστοχο». Καταλήξαμε να κάνουμε μια άσκηση πυροσβεστικής στη μέση ενός μαθήματος και ένας μαθητής σχολίασε: «Κυρία Τόμσον, το σχέδιό σου στράβωσε!» Ήταν μια σωστή χρήση της λέξης και βοήθησε να εισαγάγει τον μαθητή σε μια νέα λέξη.
Ο φόβος της αμηχανίας μπροστά στους συνομηλίκους τους.
Από την πλευρά των παιδιών αυτό είναι το συχνότερο σχόλιο που λαμβάνω. Θέλουν να μπορούν να παρουσιάζουν μπροστά στους συνομηλίκους τους και σε ένα ευρύ κοινό και γενικά το απολαμβάνουν όταν έχουν σωστή καθοδήγηση, αλλά φοβούνται μην τους κοροϊδέψουν ή τους χλευάσουν.
Προσφορά Υποστήριξης και Δραστηριοτήτων
Το πρώτο βήμα για την ενθάρρυνση της δημόσιας ομιλίας στο δημοτικό σχολείο είναι να καλλιεργηθεί μια υποστηρικτική και θετική ατμόσφαιρα. Οι εκπαιδευτικοί και η σχολική κοινότητα (συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών) θα πρέπει να τονίσουν ότι τα λάθη είναι φυσικό μέρος της μάθησης και ότι το να κάνεις λάθη όταν μιλάς μπροστά σε ζωντανό κοινό είναι φυσικό. Η ενθάρρυνση των μαθητριών και μαθητών να είναι ευγενικες/οί με τους εαυτούς τους και τις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές τους βοηθά στην ενίσχυση της ιδέας ότι όλα τα παιδιά είναι σε ένα ταξίδι βελτίωσης. Ο εορτασμός μικρών επιτευγμάτων, όπως η ολοκλήρωση μιας ομιλίας ή καταπολέμηση του άγχους, βοηθά στην οικοδόμηση μιας αίσθησης ολοκλήρωσης και ενισχύει την αυτοπεποίθηση.
Ακολουθούν ορισμένες δραστηριότητες που θα σας βοηθήσουν σε αυτό.
Ασκήσεις αφήγησης.
Για τα μικρότερα παιδιά, η έναρξη με μικρές, διαχειρίσιμες εργασίες μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του φόβου να μιλήσουν δημόσια. Ως πρόταση, ξεκινήστε με δραστηριότητες όπως η ανταλλαγή ιστοριών ή η συζήτηση για το αγαπημένο τους βιβλίο ή παιχνίδι μπροστά στην τάξη. Ένα δείγμα προτροπής μπορεί να είναι «Ποια είναι η αγαπημένη σας εποχή και γιατί; Έχετε δύο λεπτά να μοιραστείτε». Αυτό μπορεί να γίνει σε ζευγάρια ή μικρές ομάδες, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να νιώθουν λιγότερο φόβο από το να μιλούν μπροστά σε ολόκληρη την τάξη. Καθώς περνά ο καιρός, αυξήστε σταδιακά το μέγεθος του κοινού και την πολυπλοκότητα των εργασιών ομιλίας καθώς τα παιδιά νιώθουν πιο άνετα.
Παρουσιάσεις “δείχνω και λέω”.
Το “δείχνω και λέω” είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στις νεότερες τάξεις (συνήθως από το νηπιαγωγείο έως τη δευτέρα δημοτικού) αλλά μπορεί να επεκταθεί μέχρι τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Μοιράζοντας προσωπικά αντικείμενα ή ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να εκφράζονται και να εκτιμούν τη διαφορετικότητα, δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον στην τάξη που εκτιμά τα ατομικά ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες. Το “δείχνω και λέω” προωθεί επίσης την ενεργητική ακρόαση στα παιδιά που τη συγκεκριμένη στιγμή δεν μοιράζονται ενεργά κάποια εμπειρία τους. Συνήθως συμβουλεύω τα παιδιά να κάνουν μία ή δύο ερωτήσεις στο παιδί που παρουσίασε, ενώ σε αυτό προτείνω να επιλέξει πέντε άτομα με ερωτήσεις, για να απαντήσει.
Παιχνίδι ρόλων και θεατρικές δραστηριότητες.
Το παιχνίδι ρόλων στην τάξη και οι δραματικές δραστηριότητες, όπως η θεατρική ανάγνωση, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να εισαγάγουν τη δημόσια ομιλία και να συμβάλουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Μέσα από ευφάνταστα σενάρια, τα παιδιά εξασκούνται στην επίλυση προβλημάτων και την κριτική σκέψη, η οποία κάνει τη μάθηση ελκυστική και αξέχαστη, ενώ χτίζει την εμπιστοσύνη των παιδιών στην έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων τους. Μπορούν επίσης συχνά να πειραματιστούν με διαφορετικές φωνές και ρόλους/περσόνες.
Ενθαρρύνετε την εξάσκηση και τον στοχασμό
Εστιάστε στα εποικοδομητικά και συγκεκριμένα σχόλια κατά την ανατροφοδότηση. Μου αρέσει να ξεκινώ με θετικά σχόλια για να τονίζω δυνατά σημεία, όπως η σαφήνεια, η εστίαση ή αποτελεσματική χρήση γραφικών όπως μια παρουσίαση πολυμέσων (χρησιμοποιώντας PowerPoint, Google Slides, Prezi ή Canva, για παράδειγμα), εικόνες ή βίντεο (δηλαδή, "Η παρουσίασή σου ήταν πολύ όμορφη και η χρήση γραφικών βοήθησε το κοινό να καταλάβει το μήνυμά σου!"). Στη συνέχεια, αναφερθείτε σε τομείς για βελτίωση, προσφέροντας σαφείς, εφαρμόσιμες προτάσεις—όπως η αλλαγή του τόνου ή η βελτίωση της γλώσσας του σώματος. Ενθαρρύνω την αυτοαξιολόγηση θέτοντας στα παιδιά ερωτήσεις σχετικά με την εμπειρία τους και τι ένιωσαν ότι πήγε καλά ή θα μπορούσαν να βελτιωθούν την επόμενη φορά.
Καθ' όλη τη διάρκεια, διατηρώ έναν υποστηρικτικό τόνο, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη και την προσπάθεια και βοηθώ τα παιδιά να θέτουν στόχους για μελλοντικές παρουσιάσεις. Αυτό τα βοηθά να κατανοήσουν ότι η ανατροφοδότηση είναι ένα εργαλείο ανάπτυξης, όχι απλώς αξιολόγησης, που βοηθά στην δημιουργία μιας νοοτροπίας εξέλιξης.
Επίσης, στο τέλος μίας εκδήλωσης δημόσιας ομιλίας, είτε μέσω πιστοποιητικών, βραβείων ή απλώς λεκτικού επαίνου, η αναγνώριση της σκληρής δουλειάς των παιδιών βοηθά στην ενίσχυση της αξίας της προόδου τους. Ο εορτασμός αυτών των ορόσημων καλλιεργεί μια θετική στάση απέναντι στη δημόσια ομιλία και παρακινεί τα παιδιά να συνεχίσουν να βελτιώνονται.
Εφαρμόζοντας αυτές τις στρατηγικές, μπορείτε να βοηθήσετε τις μαθήτριες και τους μαθητές να οικοδομήσουν μια ισχυρή βάση στη δημόσια ομιλία. Η δημόσια ομιλία δεν είναι μόνο ομιλία. Εμπεριέχει το να μοιράζεσαι ιδέες, να δημιουργείς συνδέσεις και να εκφράζεις τον εαυτό σου—δεξιότητες που είναι ανεκτίμητες για τη ζωή.
Απόδοση του άρθρου How to Help Young Students Get Comfortable With Public Speaking
Ευλαμπία Αγγέλου
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Διερμηνέας ΕΛληνικής Νοηματικής Γλώσσας
*******
Περιγραφή εικόνας: Σε μία σχολική αίθουσα, ο καθηγητής κάθεται στην έδρα και τα παιδιά στα θρανία τους. Δύο παιδιά είναι όρθια δίπλα στην έδρα. Το κορίτσι διαβάζει από το τετράδιό του και το αγόρι χαμογελάει ικανοποιημένο. Λεζάντα: "'What I Did Last Summer,' by Scott Sweningen, as told to Samantha Gerhart."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου