Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Η επαφή με τη φύση είναι καλή για τα παιδιά — αλλά μπορεί να χρειάζονται βοήθεια για να αντιμετωπίσουν έναν πλανήτη που βρίσκεται σε κίνδυνο

Ως περιβαλλοντικός ψυχολόγος που εργάζεται για τη βελτίωση της πρόσβασης των νέων στη φύση, η Louise Chawla πρόσφατα ολοκλήρωσε μια ανασκόπηση που συγκεντρώνει δύο ερευνητικά μέρη: το ένα για τη σύνδεση παιδιών και εφήβων με τη φύση και το δεύτερο για την υποστήριξη της υγιούς αντιμετώπισης όταν συνειδητοποιούν ότι είναι μέρος ενός πλανήτη που κινδυνεύει.

Η ανασκόπησή της δείχνει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι επωφελούνται από το να ζουν κοντά στη φύση και να έχουν στη ζωή τους ενήλικες που ενθαρρύνουν το ελεύθερο παιχνίδι και την ανακάλυψη σε εξωτερικούς χώρους. Όταν αισθάνονται συνδεδεμένα με τη φύση, είναι πιο πιθανό να αναφέρουν καλή υγεία και αίσθηση ευεξίας, είναι πιο πιθανό να πάρουν υψηλές βαθμολογίες για δημιουργική σκέψη και είναι πιο διατεθειμένα να δείχνουν συνεργατικές, βοηθητικές συμπεριφορές. Είναι επίσης πιο πιθανό να πουν ότι αναλαμβάνουν δράση για τη διατήρηση της φύσης, όπως ταΐζοντας πτηνά, εξοικονομώντας ενέργεια και ανακυκλώνοντας.

Από την άλλη πλευρά, η έλλειψη πρόσβασης στη φύση έχει δυσμενείς επιπτώσεις. Για παράδειγμα, οι περιορισμοί του COVID-19 στα ταξίδια και τις κοινωνικές συγκεντρώσεις οδήγησαν περισσότερους ανθρώπους να επισκέπτονται πάρκα για να ξεφύγουν από το άγχος και να μετακινούνται ελεύθερα. Ωστόσο, ορισμένες οικογένειες δεν έχουν ασφαλή, ελκυστικά πάρκα κοντά ή τα τοπικά τους πάρκα χρησιμοποιούνται τόσο πολύ που είναι δύσκολο να διατηρηθούν ασφαλείς αποστάσεις. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι οικογένειες των πόλεων που είχαν κολλήσει σε εσωτερικούς χώρους ανέφεραν αυξανόμενο άγχος και επιδείνωση της συμπεριφοράς στα παιδιά τους.

Η ερευνητική βιβλιογραφία της Chawla δείχνει επίσης ότι το αίσθημα σύνδεσης με τη φύση μπορεί να φέρει δύσκολα συναισθήματα καθώς και ευτυχία και ευεξία. Όταν οι νέοι ερωτώνται για τις ελπίδες και τους φόβους τους για το μέλλον, πολλοί περιγράφουν την περιβαλλοντική κατάρρευση. Για παράδειγμα, όταν ένας διδακτορικός φοιτητής που επέβλεπε ρώτησε 50 παιδιά 10 έως 11 ετών στο Ντένβερ πώς θα ήταν το μέλλον, σχεδόν τα τρία τέταρτα μοιράστηκαν δυστοπικές απόψεις:

«Τα πάντα θα πεθάνουν, και θα υπάρχουν λιγότερα δέντρα και λιγότερα φυτά, και θα υπάρχει λιγότερη φύση. Απλώς δεν θα είναι πια τόσο μεγάλη Γη».

«Νιώθω λυπημένη γιατί τα ζώα πρόκειται να πεθάνουν».

«Νιώθω λυπημένος γιατί όταν πεθάνω θα έχω πιθανώς έναν εγγονό ή έναν δισέγγονο μέχρι τότε και ίσως αυτοί ή ο γιος ή ο ανιψιός τους θα πρέπει να ζήσουν το τέλος του κόσμου».

Τα παιδιά που ανησυχούν για το περιβάλλον είναι πιθανό να αναφέρουν πως κάνουν ό,τι μπορούν για να προστατεύσουν τη φύση, αλλά σχεδόν πάντα αναφέρουν μεμονωμένες ενέργειες όπως το ποδήλατο στο σχολείο ή την εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι. Γνωρίζοντας ότι η κλιματική αλλαγή και η απώλεια βιοποικιλότητας είναι μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που μπορούν να λύσουν μόνα τους, μπορεί να επηρεάσει την ψυχική τους υγεία.

Ευτυχώς, η έρευνα δείχνει επίσης ορισμένους βασικούς τρόπους με τους οποίους οι ενήλικες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά και τους εφήβους να αντιμετωπίσουν αυτά τα συναισθήματα και να διατηρήσουν την ελπίδα ότι - σε συνεργασία με άλλα άτομα - μπορούν να αντιμετωπίσουν εποικοδομητικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα.

1. Δημιουργήστε ασφαλείς συνθήκες για να μοιραστείτε συναισθήματα

Όταν η οικογένεια, οι φίλες/οι και οι εκπαιδευτικοί ακούν με συμπάθεια και προσφέρουν υποστήριξη, τα νέα παιδιά είναι πιο πιθανό να αισθάνονται αισιόδοξα ότι οι πράξεις των ανθρώπων μπορούν να κάνουν θετική διαφορά. Οι ευκαιρίες να οραματιστείτε ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον, να σχεδιάσετε μονοπάτια για να φτάσετε εκεί και να έχετε πρακτικές εμπειρίες εργασίας προς αυτόν τον στόχο δημιουργούν επίσης ελπίδα.

2. Ενθαρρύνετε το χρόνο έξω στη φύση

Ο ελεύθερος χρόνος στη φύση και οι ευκαιρίες για ανάπτυξη άνεσης και εμπιστοσύνης στη φύση είναι θετικές εμπειρίες από μόνες τους. Ενισχύοντας την ευημερία, ο χρόνος στη φύση μπορεί να συμβάλει στην ανθεκτικότητα των νέων.

3. Δημιουργήστε κοινότητες με άλλους που νοιάζονται για τη φύση

Η συνάντηση με άλλους ανθρώπους που αγαπούν και νοιάζονται για τη φύση επιβεβαιώνει τα συναισθήματα σύνδεσης των νέων και τους δείχνει ότι δεν είναι μόνοι που εργάζονται για έναν καλύτερο κόσμο. Η εκμάθηση μεμονωμένων ενεργειών ή η ένταξη συλλογικών προσπαθειών για τη βελτίωση του περιβάλλοντος, καταδεικνύουν ταυτόχρονα μια αίσθηση σύνδεσης με τη φύση και δέσμευση στη φροντίδα της.

4. Ενδυναμώστε τις ιδέες τους

Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε τους νέους ως εταίρους στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων στις οικογένειες, τα σχολεία, τις κοινότητες και τις πόλεις τους. Ένα αγόρι που ήταν μέλος μιας ομάδας παιδιών που δημιούργησαν προτάσεις δράσης για το κλίμα για την πόλη του στο Mountain West συνόψισε τα οφέλη. Αφού παρουσίασαν τις ιδέες τους στο δημοτικό τους συμβούλιο και πήραν την έγκριση για να ξεκινήσουν μια εκστρατεία δενδροφύτευσης, σημείωσε, «Υπάρχει κάτι σε αυτό… στο να συγκεντρωθούμε, να δημιουργήσουμε έργα, να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλον, να συνεργαστούμε».


Η έρευνα είναι ξεκάθαρη: Τα παιδιά και οι νέοι χρειάζονται ελεύθερο χρόνο για να συνδεθούν με τη φύση, αλλά είναι επίσης σημαντικό να τους υποστηρίζουμε όταν αγωνίζονται με τις συνέπειες του να αισθάνονται μέρος ενός φυσικού κόσμου που αυτή τη στιγμή κινδυνεύει.


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου