Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022

Πώς μπορεί η εκπαίδευση να συμβάλει στην εξάλειψη των θεωριών συνωμοσίας;


Ο Άκης Αποστολίδης, youtuber με το όνομα Skeptic Theory και δημιουργός της ταινίας, μιλάει στη LiFO για το πρότζεκτ που σκοπό έχει να αναδείξει τη σημασία της επιστήμης στη ζωή του ανθρώπου.

Την τελευταία φορά που μίλησα με τον Άκη, έναν χρόνο πριν, τον είχα ρωτήσει ποια είναι τα σχέδιά του για το μέλλον. Η απάντησή του ήταν «θα ήθελα κάποια στιγμή να δημιουργήσω μια μικρού μήκους ταινία σχετικά με τον τρόπο που σκεφτόμαστε και πώς αυτό μπορεί να γίνεται σωστά. Ακόμα είμαι πολύ μακριά από κάτι τέτοιο βέβαια!».

Να, λοιπόν, που λίγους μήνες μετά το όνειρό του πραγματοποιήθηκε. Η ιστορία της ταινίας εκτυλίσσεται σε διάφορα μέρη στη Θεσσαλονίκη, σε ένα σχολείο, στην Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ, σε ένα κομμωτήριο, σε ένα οικογενειακό τραπέζι, ένα ταξί, μια καφετέρια. Κάποιες από τις ατάκες που ακούγονται είναι: «Δεν υπάρχει κλιματική αλλαγή, ρε παιδιά, αυτά είναι χαζομάρες που επινόησαν για να πουλήσουν φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες», «Τι νομίζεις, δεν εχουν βρει το φάρκακο για τον καρκίνο; Απλώς δεν τους συμφέρει να το δώσουν στον κόσμο!».

Όπως μου εξηγεί ο Άκης, που ανέλαβε το σενάριο, την παραγωγή και ένα μέρος της σκηνοθεσίας, η ταινία πραγματεύεται θέματα που αφορούν την πανδημία, αντιεπιστημονικες θεωρίες, τον σκοταδισμό, την εκλαΐκευση της επιστήμης αλλά και το πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν ώστε να εξαλειφθεί σε μεγάλο ποσοστό η άγνοια των μαθητών και της κοινωνίας σε θέματα επιστήμης.

Στην ταινία συμμετέχουν επαγγελματίες ηθοποιοί, ανάμεσά τους ο Σπύρος Σαραφιανός από τη σειρά Σασμός, ενώ για να πραγματοποιηθεί η ταινία βοήθησε ένας επαγγελματίας σκηνοθέτης, ο Συνοδινός Μοσχίδης.

Ο Άκης εξακολουθεί να έχει ένα από τα πιο δημοφιλή κανάλια στο YouTube, το «The Skeptic Theory», στο οποίο αναρτά πολύ συχνά βίντεο, δίνοντας ορθολογιστικές απαντήσεις σε διάφορα ζητήματα. Ήθελε να κάνει και κάτι διαφορετικό, αλλά παράλληλα να μην αλλάξει ο χαρακτήρας του καναλιού. «Θεώρησα ότι μια μικρή και περιεκτική ταινία που να αφορά την εκπαίδευση και την επιστήμη ήταν ό,τι πρέπει»

Η ταινία πραγματεύεται τη ζωή ενός νεαρού που μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον όπου επικρατεί ο επιστημονικός αναλφαβητισμός. Ένας δάσκαλός του στο δημοτικό ήταν ο λόγος που ασχολήθηκε με την επιστήμη και έγινε γιατρός.

«Ήθελα μέσα από αυτό να δείξω ότι ακόμα και αν ένα παιδί μεγαλώνει σε αντιεπιστημονικό περιβάλλον, ένας καλός εκπαιδευτικός ή γονιός μπορεί να επηρεάσει θετικά τον τρόπο που σκέφτεται γενικά, ακόμα και την απόφασή του να ασχοληθεί με την επιστήμη. Πρέπει η επιρροή μας στους νέους ανθρώπους να είναι θετική γιατί αυτοί θα αποτελέσουν τον κορμό της μελλοντικής κοινωνίας», αναφέρει ο Άκης.

Η σκέψη και η απόφαση για την υλοποίηση της ταινίας ήρθαν λίγο πριν αρχίσει να γράφει το σενάριο. «Πάντα μου άρεσε να δημιουργώ και μια ταινία μικρού μήκους απαιτεί πολλή δημιουργικότητα μέχρι να τελειοποιηθεί», παραδέχεται. Συνολικά χρειάστηκαν τέσσερις μήνες. Είχε αρχίσει να γράφει το σενάριο αρχές του χρόνου, οργάνωσε την παραγωγή τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο είχαν τελειώσει σχεδόν όλα τα γυρίσματα.

Βέβαια, είναι αρκετές οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει ένας νέος δημιουργός που αποφασίζει να γυρίσει ταινία στην Ελλάδα. Στο θέμα της χρηματοδότησης συνεργάστηκε μαζί του το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ ως συμπαραγωγός.

Η δεκτικότητα και η εμπιστοσύνη τους πηγάζει και από το γεγονός πως γνώριζαν τη δουλειά του Άκη από το κανάλι του και αυτό διευκόλυνε τα πράγματα. «Η αλήθεια είναι πως ήμουν από τους τυχερούς, καθώς τα άτομα με τα οποία συνεργάστηκα γνώριζαν το κανάλι μου και είχαν πίστη σε αυτό που πήγαινα να κάνω. Έτσι, λοιπόν, σχεδόν όποια πόρτα και να χτυπούσα, μου την άνοιγαν με χαρά. Και αυτό ήταν πολύ σημαντικό, καθώς χρειαζόμουν πολλούς χώρους για τα γυρίσματα. Από αίθουσες σχολείου και πανεπιστημίου μέχρι καφετέρια, κομμωτήριο και χώρους ΙΕΚ».

H αξιόλογη προσπάθεια του Άκη να αποδομήσει μέσα από το διαδίκτυο τον κυρίαρχο επιστημονικό αναλφαβητισμό και να καταρρίψει τις πλάνες έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου και των ανθρώπων του επιστημονικού κλάδου. Αν και ο Skeptic Theory μας έχει συνηθίσει να αναλύει διάφορα θέματα με animation και εικονογραφήσεις, η ταινία, μέσω των ηθοποιών, μπορεί να μεταφέρει πολύ δυνατά μηνύματα και να δημιουργήσει μια σχέση με τον θεατή, ο οποίος έτσι μπορεί να ταυτιστεί ευκολότερα.

«Καταρχάς, θα ήθελα να δείξω στον κόσμο πόσο εύκολα οι περισσότεροι άνθρωποι καταλήγουν σε συμπεράσματα για διάφορα θέματα που τους απασχολούν, ενώ στην πραγματικότητα ο τρόπος με τον οποίον θα έπρεπε να σκεφτόμαστε είναι πιο δύσκολος, όπως αυτός της επιστημονικής μεθόδου», μου εξηγεί ο Άκης όσον αφορά τον στόχο αυτής της ταινίας.

«Εκτός αυτού, θα ήθελα να αναδείξω τη σπουδαιότητα του να δείχνουμε στους νέους τον δρόμο της επιστημονικής σκέψης, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση διαφόρων προκαταλήψεων αλλά και μελλοντικών θεωριών συνωμοσίας».

Αυτό καταφέρνει μέσα από την κινηματογραφική αφήγηση, με πιο κομβική σκηνή εκείνη στο νοσοκομείο, καθώς σε αυτήν κρίνεται η πλοκή της ταινίας. «Οι σημαντικότερες ατάκες είναι αυτές του δασκάλου», προσθέτει ο δημιουργός, «είναι η φωνή της λογικής σε αυτή την ταινία».

Ο δάσκαλος συμβολίζει την επιρροή του εκπαιδευτικού συστήματος στους τομείς του ορθολογισμού, της κριτικής σκέψης και της συναισθηματικής νοημοσύνης. Ο Άκης το γνωρίζει πολύ καλά αυτό και σε κάθε βίντεό του όπως και τώρα στη μικρού μήκους ταινία του, επισημαίνει πόσο καίριο ρόλο έχει ο εκπαιδευτικός στην καθοδήγηση των νέων.

Φυσικά, μιλήσαμε και για τα μελλοντικά του σχέδια και, όπως μου απάντησε, θα συνεχίσει να ανεβάζει στο κανάλι του επεισόδια αντίστοιχου περιεχομένου. «Πάντα όμως θα σκέφτομαι και κάτι διαφορετικό, όπως αυτή η ταινία».

Πηγή: LIFO

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου