Τετάρτη 17 Αυγούστου 2022

60 δεξιότητες της καθημερινής ζωής που πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά μας με (και χωρίς) αναπηρία.

Όταν ο γιoς μου έγινε 9 ετών συνειδητοποίησα κάτι που με σόκαρε. Συνειδητοποίησα ότι επειδή είχε Αυτισμό, Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας και σημαντικές καθυστερήσεις σε βασικούς τομείς, θα έπρεπε να εστιάσουμε πραγματικά σε εκείνες τις δεξιότητες της καθημερινής ζωής στις οποίες θα έμενε όλο και πιο πίσω. Σε εκείνες τις δεξιότητες που διδάσκονται πολύ πολύ χαλαρά στους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους. Τις ίδιες δεξιότητες που κάποια παιδιά τις αποκτούν απλώς παρατηρώντας τους άλλους. Αυτές οι δεξιότητες πρέπει να διδαχθούν διεξοδικά στο μεγαλύτερο γιό μου, έτσι ώστε να τις κατακτήσει και να τις αποδεχτεί ως μέρος της ρουτίνας του. Για όσους δεν το ξέρετε, ο Α. είναι περίπου 13 ετών και αυτή είναι μια λίστα δεξιοτήτων που απέκτησε τα τελευταία χρόνια. Πολλές από αυτές τις δεξιότητες δεν τις έχει κατακτήσει ακόμα απόλυτα. Από κάπου πρέπει όλοι να αρχίσουμε. Ελπίζω αυτή η λίστα να σας βοηθήσει στην προσπάθειά σας για μια καλύτερη ζωή του παιδιού σας.


Δεξιότητες της καθημερινής ζωής

1. Να χρησιμοποιεί την τουαλέτα
2. Να πλένει τα χέρια του
3. Να χτενίζει τα μαλλιά του
4. Να διαλέγει μόνο του τα ρούχα του
5. Να ντύνεται μόνο του
6. Να κουμπώνει τα ρούχα του
7. Να κάνει μόνο του μπάνιο
8. Να πλένει τα δόντια του
9. Να πλένει το πρόσωπό του
10. Να επιλέγει υγιεινά σνακς/ τροφές
11. Να ετοιμάζει σνακ για τον εαυτό του
12. Να ετοιμάζει μεσημεριανό φαγητό για τον εαυτό του
13. Να ετοιμάζει πρωινό για τον εαυτό του
14. Να ετοιμάζει φαγητό για εκείνο και για τους άλλους
15. Να ζεσταίνει φαγητό στο φούρνο μικροκυμάτων
16. Να τοποθετεί τα τρόφιμα στη σωστή θέση.
17. Να καθαρίζει το τραπέζι μετά το φαγητό
18. Να βάζει τα πιάτα στο νεροχύτη
19. Να γεμίζει το πλυντήριο πιάτων
20. Να αδειάζει το πλυντήριο πιάτων.
21. Να βάζει τα παπούτσια του
22. Να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του
23. Να βγάζει τα σκουπίδια από το μπάνιο
24. Να σκουπίζει τον νιπτήρα
25. Να καθαρίζει την τουαλέτα
26. Να καθαρίζει τον καθρέπτη
27. Να καθαρίζει τα παιχνίδια του και να τα βάζει στο καλάθι των παιχνιδιών
28. Να τακτοποιεί τα βιβλία και τα τετράδιά του μετά το σχολείο
29. Να κάνει ποδήλατο
30. Να κάνει ποδήλατο παίρνοντας τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας
31. Να κάνει περίπατο – να μάθει να κυκλοφορεί με ασφάλεια στο δρόμο.
32. Να ταχυδρομεί ένα γράμμα
33. Να παίρνει την αλληλογραφία του
34. Να σκουπίζει με ηλεκτρική σκούπα
35. Να σκουπίζει
36. Να βρέχει τη σφουγγαρίστρα
37. Να στεγνώνει την σφουγγαρίστρα
38. Να απαντάει στο τηλέφωνο
39. Να παίρνει τηλέφωνο
40. Να απομνημονεύει αριθμούς τηλεφώνου
41. Να απομνημονεύει διευθύνσεις
42. Να μάθει να μετράει χρήματα
43. Να αγοράζει πράγματα από ένα μαγαζί.
44. Να αγοράζει λαχανικά
45. Να παραγγέλνει φαγητό σε εστιατόριο
46. Να χρησιμοποιεί υπολογιστές
47. Να πληκτρολογεί ένα e-mail.
48. Να χρησιμοποιεί το τηλεχειριστήριο της τηλεόρασης
49. Να βάζει υγρό σε ποτήρι
50. Να μπορεί να διαβάζει θερμόμετρο εσωτερικού και εξωτερικού χώρου
51. Να ντύνεται κατάλληλα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος
52. Να συμπεριφέρεται με ασφάλεια στο νερό
53. Να ξέρει κολύμπι
54. Να στρώνει το κρεβάτι του
55. Να αλλάζει σεντόνια
56. Να χρησιμοποιεί πλυντήριο ρούχων και στεγνωτήριο
57. Να ξεσκονίζει τα έπιπλα
58. Να σκουπίζει τους τοίχους και τα κιγκλιδώματα στο σπίτι
59. Να διαβάζει τις πινακίδες στους δρόμους
60. Να διαβάζει ένα χάρτη

Αρχίστε διαλέγοντας μια από αυτές τις δεξιότητες και δουλέψτε την 10-14 μέρες. Αν είναι ιδιαίτερα δύσκολη για το παιδί σας, χωρίστε την σε απλά βήματα και δουλέψτε σε κάθε ένα από αυτά μέχρι να το κατακτήσει. Στόχος είναι αυτές οι δραστηριότητες να ενσωματωθούν στη ρουτίνα της καθημερινής του ζωής.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου