«Τα δημοσιογραφικά γυαλιά» έβαλαν σε πολύ κόσμο οι μαθητές και οι μαθήτριες του 6ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου, με την έκδοση της εφημερίδας τους με τίτλο «Είμαστε κι’ εμείς εδώ», που πρόσφατα κυκλοφόρησε το τρίτο της τεύχος. Για το εγχείρημα μας μίλησε η Καθηγήτρια Πληροφορικής, Βαρβάρα Μαμά.
Όπως μας είπε για την έκδοση του νέου τεύχους:
-«Άλλη μια σχολική χρονιά μόλις τελείωσε. Μια σχολική χρονιά που ουσιαστικά, ύστερα από δύο χρόνια “σιωπής”, ήταν περίοδος προσαρμογής στην δια ζώσης μαθησιακή διαδικασία, στην προσωπική επαφή, στην έκφραση και την εξωτερίκευση των συναισθημάτων. Σε αυτή λοιπόν την περίεργη χρονιά, στο 6ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου, ακολουθήσαμε το δρόμο της έκδοσης του 3ου τεύχους της σχολικής μας εφημερίδας».
-Πότε και πως ξεκίνησε η έκδοση της εφημερίδας;
-«Η προσωπική μου δράση στις σχολικές εφημερίδες ξεκινάει πριν 18 χρόνια, το 2004, όπου και εκδώσαμε το πρώτο φύλλο στη σχολική μονάδα όπου ήμουν τοποθετημένη τότε. Τα 3 τελευταία τεύχη (αυτά που κρατάτε στα χέρια σας) εκδόθηκαν υπό την … “αιγίδα” του 6ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου. Από το πρώτο τεύχος (2004) έως τώρα η βελτίωση είναι φανερά αισθητή, στην θεματολογία, στο στήσιμο των άρθρων, στο φωτογραφικό υλικό, ακόμα και στο χαρτί εκτύπωσης.. και αυτό προκύπτει όχι μόνο από την πολυετή εμπειρία, αλλά από το μεράκι και την αγάπη γι’ αυτό που γίνεται».
-Ποια ήταν η αρχική ιδέα – κίνητρο για το εγχείρημα;
-«Σε μια προσπάθεια να αφήσουν οι έφηβοι μαθητές μας για λίγο στην άκρη την οθόνη του smart κινητού τους και να ενεργοποιήσουν τη σκέψη τους… ήρθε η ιδέα της σχολικής εφημερίδας.
Η δημιουργία ενός μαθητικού εντύπου έχει πολλά οφέλη. Οι μαθητές αναζητούν και χρησιμοποιούν μεθόδους πληροφόρησης, μαθαίνουν να αντλούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες, συνδέοντας διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα. Λαμβάνουν αποφάσεις και ευαισθητοποιούνται για ποικίλα θέματα. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, αναπτύσσουν τον γραπτό και προφορικό λόγο τους. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει νέους τρόπους διδασκαλίας. Μια διαφορετική παιδαγωγική προσέγγιση, ξεφεύγοντας από τα στενά πλαίσια του μαθήματος, αξιοποιώντας τις Νέες Τεχνολογίες και συνδυάζοντάς τες με τη λογοτεχνία και την εικαστική δημιουργία».
-Πως τη δέχτηκαν γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί;
-«Ήταν ευχάριστη έκπληξη η ανταπόκριση των μαθητών, στην πρόταση που τους έκανα να δημιουργήσουν τη δική τους έντυπη, σχολική εφημερίδα. Δούλευαν με έντονο ενθουσιασμό καθ’ όλη τη διάρκεια της “συνεργασίας” μας. Οι γονείς, επίσης, αγκάλιασαν την προσπάθεια των παιδιών τους και τους χαροποίησε ιδιαιτέρως το αποτέλεσμα. Ο Διευθυντής του σχολείου και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί όχι μόνο με ενθάρρυναν για την υλοποίηση της σκέψης, αλλά με στήριξαν να αναπτύξω τη συγκεκριμένη δράση ακριβώς όπως την είχα στο μυαλό μου».
-Ποιες κατηγορίες θεμάτων κυριαρχούν στην ύλη της εφημερίδας, επίσης πως γίνεται η επιλογή και ο καταμερισμός θεμάτων, λειτουργεί συντακτική επιτροπή ή γίνονται αναλήψεις θεμάτων από κάθε ενδιαφερόμενο και στη συνέχεια τα προτείνει;
-«Στις σελίδες της εφημερίδας, εκτός από τις ποικίλες δραστηριότητες που γίνονται τόσο μέσα όσο και έξω από το σχολείο, υπάρχουν αξιόλογα άρθρα που διαμορφώνουν αξίες και ήθη, μέσα από την υγιή σκέψη και την αναζήτηση στην σύγχρονη καθημερινότητα.
Ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που κινητοποιεί την τάξη, προτείνει ιδέες, ελέγχει διακριτικά τα κείμενα. Είναι ο υπεύθυνος έκδοσης και σύνταξης, αυτός που καθοδηγεί τους μαθητές. Έτσι δημιουργείται ένας βασικός άξονας θεματολογίας. Θέματα όπως οι δράσεις του σχολείου, η εκπαίδευση ή θέματα της επικαιρότητας θεωρούνται αναγκαία. Στη συνέχεια μέσα από συναντήσεις με την συγγραφική ομάδα, γίνεται συνεννόηση για την ευρύτερη θεματολογία.
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να γράψουν για θέματα που τους απασχολούν, αρκεί όμως να έχει καλυφθεί πρώτα την βασική θεματολογία που ανέφερα παραπάνω.
Για παράδειγμα, στο τελευταίο τεύχος, οι “νέοι δημοσιογράφοι” διείσδυσαν στα πιο σημαντικά θέματα της κοινωνίας και της παιδείας και με το αλάνθαστο κριτήριο των αγνών προθέσεων τους, απασχολήθηκαν με σύγχρονα θέματα, όπως τον δρόμο που θα ακολουθήσουν μετά το λύκειο, την ενδοσχολική βία, τους κινδύνους στο διαδίκτυο, τον ρατσισμό, τις γυναικοκτονίες, την ανεργία κ.ά. Μέχρι τώρα δεν έχει προκύψει πρόβλημα στην επιλογή θεμάτων από τους μαθητές, αλλά ούτε και στη συνεννόηση μεταξύ τους. Επικοινωνούν, συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν άψογα ο ένας με τον άλλον».
-Βγαίνει μόνο σε ηλεκτρονική ή και σε έντυπη μορφή (αν ναι πως καλύπτει το τυπογραφικό κόστος);
-«Αν και καθηγήτρια πληροφορικής, είμαι φανατική του έντυπου λόγου! Επομένως καταλαβαίνετε πως προτεραιότητα μας είναι η έκδοση – εκτύπωση του περιοδικού που θα κρατηθεί στο χέρι, θα μπει στην τσάντα, θα ξεφυλλιστεί ξανά και ξανά σε στιγμές χαλάρωσης, θα μυρίζει το μελάνι εκτύπωσης… Εννοείται βέβαια πως κυκλοφορεί και σε ηλεκτρονική μορφή και με αυτόν τον τρόπο φτάνει και λίγο πιο μακριά, έξω από τα όρια που καλύπτει το σχολείο μας, όπως έφτασε και σε σας!
Αν αναλογιστούμε πως το περιοδικό είναι 32 σελίδων και όλες οι σελίδες είναι έγχρωμες, προκύπτει πως το κόστος εκτύπωσης είναι μεγάλο. Αυτό το κόστος το καλύπτουμε άλλοτε με “χορηγίες” επιχειρήσεων της περιοχής, τις οποίες και προβάλλουμε στο αντίστοιχο τεύχος, είτε με δράσεις της συγγραφικής ομάδας, όπως για παράδειγμα με λαχειοφόρο αγορά. Σημαντική είναι βεβαία και η προσφορά του Δήμου μας, του Δήμου Χαϊδαρίου, που φέτος κάλυψε το κόστος έκδοσης του περιοδικού μας!»
-Ποιος ήταν ο αντίκτυπός της στην τοπική κοινωνία;
-«Σε μια εποχή που συζητείται (σχεδόν αμφισβητείται) ο ρόλος του σχολείου, η εφημερίδα αποτελεί μια γέφυρα επικοινωνίας του σχολείου με τη κοινωνία. Είναι πράξη εξωστρέφειας, που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια σταθερή «σύνδεση» του σχολείου, με το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον της περιοχής του.
Προσπαθώντας, λοιπόν, να καλλιεργήσουμε αξίες όπως η αλληλεγγύη, η αλληλοϋποστήριξη, η ομαδικότητα, το ενδιαφέρον και η ενσυναίσθηση για τον συνάνθρωπο, καθώς και την ενεργό εμπλοκή των μαθητών σε δράσεις με ανθρωπιστικό και κοινωνικό χαρακτήρα οργανώσαμε φιλανθρωπικό Βazaar, συγκεντρώσαμε τρόφιμα, πραγματοποιήσαμε λαχειοφόρο αγορά κ.ά., τα οποία και προβάλλουμε μέσα στις σελίδες της εφημερίδας μας.
Η περιοχή που βρίσκεται το σχολείο μας, είναι σχετικά αποκομμένη, σχεδόν μια ανεξάρτητη περιοχή του Δήμου μας, που λειτουργεί σχετικά αυτόνομα. Επομένως, δράσεις όπως οι παραπάνω, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στη δραστηριότητα του προγράμματος του περιοδικού, διαδίδονται γρήγορα και στηρίζονται από επιχειρήσεις, πολίτες, δημοτική αρχή και γενικότερα από την τοπική κοινωνία.
Εξάλλου, οι μαθητικές εφημερίδες είναι ένα ανοιχτό παράθυρο στη γνώση. Μια ώθηση στη δημιουργία. Ένα χαμόγελο στη (μαθητική) ζωή…».
Πηγή: ertnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου