Ποιος είπε ότι η χημεία είναι για όλους; Ποιος νοιάζεται αν υπήρξαν και γυναίκες επιστήμονες και μάλιστα πολύ σημαντικές; Για τα σχολικά βιβλία χημείας υπάρχουν μόνο άντρες επιστήμονες, ενώ όταν πρέπει να απεικονιστεί μια γυναίκα στις σελίδες του, τότε αυτή φαίνεται να κάνει κάποια οικιακή εργασία.
Όλα αυτά σύμφωνα με μια ανάλυση που μας έρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία.
Ειδικότερα, το 2021, μελέτη που εκπονήθηκε από τη “Royal Society of Chemistry’s” και αναφορικά με τις αμοιβές ανδρών και γυναικών στο πεδίο της επιστήμης, διαπίστωσε ότι οι γυναίκες αμείβονται μόνο στο 78% του μισθού που κανονικά αντιστοιχεί σε έναν άντρα, ενώ έρευνες, εργασίας και επιστημονικό συγγραφικό έργο συνήθως απορρίπτεται όταν η υπογραφή στο εξώφυλλο είναι γυναικεία.
Βάσει της έρευνας όλα αυτά είναι παράγοντες τροφοδότησης ασυνείδητων προκαταλήψεων εναντίον των γυναικών στην επιστήμη, στα εργαστήρια, αλλά και στα σχολικά βιβλία. Επίσης, είναι παράγοντες -βάσει της έρευνας- που αποθαρρύνουν τις γυναίκες, αλλά και ανθρώπους από μειονότητες, να κυνηγήσουν μία θέση εργασίας στο πεδίο της επιστήμης.
Η Claire Murray, ερευνήτρια στο Diamond Light Source, Didcot, UK, και ο Michael Seery στο Open University, UK αποφάσισαν να διερευνήσουν τέσσερα σχολικά εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος από το αγγλικό, ουαλικό και βόρειο ιρλανδικό πρόγραμμα σπουδών Α-επιπέδου.
Οι δυο τους διαπίστωσαν ότι από τις 105 ιστορικές προσωπικότητες που αναφέρονται στα βιβλία, μόνο τέσσερις ήταν γυναίκες: η βραβευμένη με Νόμπελ Μαρί Κιουρί, η Λίντα Μπακ και η Ντόροθι Χότζκιν, καθώς και η αστρονόμος Λετίθια Στανγκελίνι. Καμία άλλη επιστήμονας δεν “χωρούσε” εδώ..!
Την ίδια στιγμή η λίστα των διάσημων ανδρών περιελάμβανε μη επιστήμονες, από τον Ιούλιο Καίσαρα έως τον Μπαράκ Ομπάμα, τον Κόφι Ανάν και τον καλλιτέχνη Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ενώ δύο από τα βιβλία δεν αναφέρονταν σε καμία γυναίκα.
Όταν η ομάδα ανέλυσε τις εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν στα εγχειρίδια, διαπίστωσε ότι από τις 131 εικόνες, μόνο στις 16 απεικονίζονταν γυναίκες και άλλες επτά ήταν ομαδικές φωτογραφίες ανδρών και γυναικών. Αυτό περιελάμβανε μόνο μία εικόνα μιας γνωστής γυναίκας (Hodgkin), σε σύγκριση με 52 αναγνωρίσιμους άνδρες. Συνολικά, μόνο οκτώ γυναίκες απεικονίστηκαν ως επιστήμονες, σε σύγκριση με 28 άνδρες. Άλλες εικόνες περιελάμβαναν γυναίκες να σπρώχνουν ένα καροτσάκι σε ένα σούπερ μάρκετ, να πλένουν ρούχα ή να ανοίγουν ένα ψυγείο.
«Αυτό που έχει σημασία τώρα, μετά τα όσα εντοπίσαμε, είναι να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί γι’ αυτό που συμβαίνει, να ενημερωθούν οι συγγραφείς των εγχειριδίων από εδώ και στο εξής και να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη δυναμική για να δημιουργήσουμε έναν χώρο όπου όλοι είναι ευπρόσδεκτοι», εξηγούν οι δύο πανεπιστημιακοί ερευνητές.
Ας σημειωθεί εδώ ότι τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας α συμφωνούν με μια παρόμοια μελέτη του 2021 από το Κολέγιο McDaniel των ΗΠΑ, η οποία βρήκε ότι οι γυναίκες αποτελούσαν μόνο το 30% των εικόνων και το 3% των επαγγελματιών που αναφέρονταν στο ευρετήριο των αμερικανικών εγχειριδίων γενικής χημείας. Αυτή η μελέτη διαπίστωσε ότι ενώ το όνομα ενός άνδρα εμφανίζεται κατά μέσο όρο κάθε τέσσερις σελίδες, οι γυναίκες αναφέρονται κάθε 250 σελίδες..!
Η Κάθριν Χάξτον, λέκτορας χημείας στο Πανεπιστήμιο Keele του Ηνωμένου Βασιλείου, λέει ότι όταν πληροφορήθηκε τα αποτελέσματα της έρευνας δυσκολεύτηκε να πει κάτι περισσότερο από αυτές τις δύο λέξεις: «Δεν εκπλήσσομαι».
Όπως σημειώνει «είναι απογοητευτικό να βλέπεις ότι τα σχολικά βιβλία γυμνασίου που χρησιμοποιούνται στον 21ο αιώνα έχουν τόσο κακή εκπροσώπηση των γυναικών στην επιστήμη… Είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί ότι η επόμενη γενιά διαφορετικών και λαμπρών χημικών θα εμπνέεται από τις αναπαραστάσεις γυναικών και ανδρών της χημείας εξίσου ».
Με στοιχεία από Chemistryworld.com
Πηγή: Α,ΜΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου