Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021

Μια προσαρμοσμένη «Μπλε Γραμμή» Μετρό για αυτιστικούς…

Διαβάζοντας το άρθρο της δημοσιογράφου Eva Kandoul, στην Εφημερίδα Lefigaro, για την προσαρμοσμένη «Μπλε Γραμμή» (“Blue Line”) Μετρό για αυτιστικά άτομα, στην Λυών της Γαλλίας, δεν μπορώ παρά να επισημάνω τρία πράγματα που μου έκαναν εντύπωση.


Η ιδιότητα της κυρίας που έκανε τα εγκαίνια της «Μπλε Γραμμής» στο μετρό της Λυών, στην όχι και τόσο μακρινή (γεωγραφικά) Γαλλία. Είναι λοιπόν Διυπουργική Εκπρόσωπος της ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ για τον ΑΥΤΙΣΜΟ και τις ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ.

Μάλλον η γαλλική κυβέρνηση αντιλαμβάνεται την ανάγκη για την ύπαρξη πλάνου σε εθνική κλίμακα για τον αυτισμό. Ξέρουν κάτι που εμείς δεν ξέρουμε λέτε;
Ποιος χρηματοδότησε την δράση αυτή; Τον σχεδιασμό και την υλοποίησή της από την αρχή ως το τέλος;

Επίτηδες δεν σας έγραψα στη μετάφραση του άρθρου ποιές είναι αυτές οι εταιρείες, θέλω να το ψάξετε μόνοι σας και να οδηγηθείτε σε συμπεράσματα και -γιατί όχι- σε συγκρίσεις.
Πώς συμμετείχαν οι αυτιστικοί (το target group της δράσης) στον σχεδιασμό; Οι υπεύθυνοι πήγαν ΜΑΖΙ με αυτιστικούς βόλτες με το μετρό. Είδαν τί τους ενοχλεί, τί τους δυσκολεύει, με τα ίδια τους τα μάτια.. άκουσαν, κατανόησαν και συμπεριέλαβαν στο πλάνο τους συστάσεις που προέκυψαν από αυτή την ΚΟΙΝΗ εμπειρία νευροτυπικών και μη. Μπήκαν οι σχεδιαστές στα «παπούτσια» των αυτιστικών, επιχειρώντας να μπουν στο μυαλό τους θα λέγαμε… και βίωσαν μαζί τους την εμπειρία. Όπου υπήρχε πρόβλημα, ανέλαβαν να βρουν λύση… ΚΑΙ ΒΡΗΚΑΝ!

Δεν είμαι υπεραισιόδοξη. Δεν είμαι αιθεροβάμων. Ξέρω σε ποια χώρα ζω…

Όμως, διάολε, μπορώ να ονειρεύομαι και να ελπίζω ότι κάτι θα αλλάξει, αν όλοι μας ενημερωθούμε και νοιαστούμε .. Αν γίνει πράξη το «ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ» και το «ΑΠΟΔΟΧΗ» θα φτάσουμε και στο «ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ».

Τουλάχιστον κάποιοι από μας θα προσπαθούν μέχρι τότε…!!

Διαβάστε λοιπόν τι έγινε στην Λυών της Γαλλίας…


Ένας πίνακας που έχει σχεδιαστεί για να απλοποιήσει το ταξίδι ευάλωτου κοινού στη Λυών.

“Μία δράση που έχει σχεδιαστεί για να απλοποιηθεί το ταξίδι του ευάλωτου κοινού στην Λυών εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 22/10/2021, η «Blue Line» που είναι μια μοναδική γραμμή μετρό στη Γαλλία που διευκολύνει το ταξίδι των νεύροΑτυπικών, συμπεριλαμβανομένων των αυτιστικών ατόμων.
Φώτα που «ουρλιάζουν», θόρυβοι, πλήθη, καθυστερήσεις…

Για τις ευάλωτες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των αυτιστικών ατόμων, το μετρό είναι μια πραγματική δοκιμασία, που προκαλεί σε πολλούς φόβο και άγχος.

Για να διευκολυνθεί το ταξίδι τους, η «Μπλε Γραμμή» εγκαινιάστηκε επίσημα την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, στην Λυών από την Claire Compagnon, διυπουργική εκπρόσωπο της Εθνικής Στρατηγικής για τον Αυτισμό και τις Νεύροαναπτυξιακές Διαταραχές.

Οι δυσκολίες προσαρμογής τους ενέπνευσαν τις ανακατασκευές σε όλο το σταθμό Brotteaux, στη γραμμή Β του μετρό της Λυών και σε μέρος του σταθμού Perrache, σύμφωνα με τις συστάσεις των “Translators”, της συλλογικότητας επιχειρηματιών από τη Λυών.
Κατάλληλη-Προσαρμοσμένη Σήμανση…

Εκτός από το μπλε χρώμα, που αναγνωρίζεται ως “ηρεμιστικό” από το κοινό-στόχο της δράσης, οι λεζάντες έχουν απλοποιηθεί και η σήμανση προσαρμόστηκε για να σηματοδοτήσει την διαδρομή.

Τοποθετημένη στην είσοδο του Les Brotteaux, μία οπτική σημείωση που αποτελείται από εικονογράμματα μνημείων, διακρίνει τις στάσεις και απεικονίζει τις κατευθύνσεις των γραμμών σε διαφορετικά χρώματα.

«Σε κάθε στάση παίρναμε ένα ορόσημο, ένα μνημείο ή ένα κτίριο κοντά, και κάναμε ένα εικονόγραμμα που το συνδέαμε με το όνομα του σταθμού, για να προσαρμοστούμε στις ανάγκες των νευροΑτυπικών ανθρώπων, των οποίων η εγκεφαλική λειτουργία διαφέρει από τον γενικό κανόνα και που χρειάζονται να τους δοθεί ένα πλαίσιο για να μπορέσουν να βρουν το δρόμο τους γύρω από ένα σταθμό», εξηγεί ο Guillaume Bourdon, ο σχεδιαστής του έργου.

«Το κοντινό μνημείο δίνει τη δυνατότητα να έχουμε ένα πιο εύκολο μνημονικό άξονα», εξηγεί. «Μερικές φορές χάνομαι στο δίκτυο των γραμμών (του μετρό). Αλλά, όταν βγαίνω από ένα σταθμό και βλέπω το μνημείο να αναπαρίσταται, με καθησυχάζει», επιβεβαιώνει ο Charles, ένας αυτιστικός που συμμετείχε στο πρόγραμμα.

Προστέθηκαν αριθμοί στις εξόδους και σημάνσεις στο έδαφος, που υποδεικνύουν πού να περιμένει κάποιος το τρένο του μετρό και σηματοδοτούν την διαδρομή για τις ευάλωτες ομάδες. Μία άλλη καινοτομία για να βρίσκει κάποιος εύκολα τα εισιτήριά του, είναι ένας «κάτοχος εισιτηρίων χωρίς αποκλεισμούς» με τρεις τύπους εγκοπών για την ταξινόμηση των εισιτηρίων, μία για το εισιτήριο που χρησιμοποιείται, μία για την κράτηση εισιτηρίων και μία για μεταχειρισμένα εισιτήρια.


Ένα πορτοφόλι, σχεδιασμένο για να διευκολύνει την χρήση των εισιτηρίων του μετρό.
Το ενδιαφέρον του μεγαλύτερου αριθμού…

Το έργο βασίζεται σε μια ιδιαίτερη λογική, αυτή του καθολικού σχεδιασμού στην καρδιά του συστήματος.

«Βασιζόμενοι στα τρωτά σημεία των πιο αδύναμων, συνειδητοποιήσαμε ότι εξυπηρετούσαμε όσο την δυνατόν περισσότερους ανθρώπους: έγκυες γυναίκες, ηλικιωμένους, παιδιά, άτομα με μειωμένη κινητικότητα… στην πραγματικότητα ΟΛΟΥΣ!» εξηγεί ο Guillaume Bourdon. «Τροποποιώντας λίγο τα στοιχεία, συνειδητοποιούμε ότι κάνουμε κάτι που βοηθά περισσότερους ανθρώπους», προσθέτει.

Για να σχεδιαστεί αυτή η δράση, η ομάδα προσπάθησε να κατανοήσει τα άγχη και τους φόβους των αυτιστικών ατόμων, κάνοντας μαζί τους συνεδρίες εμβάπτισης στις μεταφορές.

Μία συλλογή πληροφοριών που οδήγησε σε 34 συστάσεις για ένα «πιο αυτόνομο και γαλήνιο» ταξίδι, εκ των οποίων οι 14 τέθηκαν σε εφαρμογή!

Συνολικό κόστος 80.000 €, σε μεγάλο βαθμό χρηματοδοτούμενο από την SNCF και την Keolis. Αυτή η εμπειρία, η πρώτη του είδους της θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί και σε άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας από το Παρίσι.

Η πρωτοβουλία αυτή προτάθηκε και στην οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 και σύμφωνα με το σχεδιαστή: «η συγκεκριμένη δράση αποτελεί μέρος της διαδικασίας για περισσότερο συμπεριληπτικούς Ολυμπιακούς Αγώνες».


Πηγή: nevronas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου