«Οι καθηγητές γνωρίζουν ότι γίνονται αντιγραφές και πως έχει συμβεί κάποιοι να δίνουν στη θέση των φοιτητών. Μόλις σήμερα είχα τρία τηλεφωνήματα για να “εξεταστώ” στη θέση κάποιου φοιτητή», δηλώνει στην «Κ» 28χρονος, νέος φυσικός. Η «ταρίφα» για να αναλάβει να δώσει ένα μάθημα αντί κάποιου φοιτητή φτάνει στα 100 με 150 ευρώ και το δίκτυο των αντιγραφών επεκτείνεται σε όλους τους επιστημονικούς κλάδους. Οι νέοι πτυχιούχοι είναι πολλοί, η ανεργία μεγάλη… Πανεπιστημιακοί δηλώνουν ιδιαίτερα προβληματισμένοι με το φαινόμενο, κάνουν ακόμη πιο περίπλοκες τις εξετάσεις ώστε να μην είναι εύκολη η αντιγραφή, ενώ στέλνουν μήνυμα για δραστικά μέτρα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», ο τομέας Στατιστικής στο τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών ζήτησε την αναβολή των εξ αποστάσεων εξετάσεων. Eίναι εύκολο; Την ίδια στιγμή, η τηλεκπαίδευση αναμένεται να συνεχιστεί και το εαρινό εξάμηνο, με αποτέλεσμα να εγείρονται ερωτήματα για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου κυρίως στα εργαστηριακά μαθήματα που απαιτούν διά ζώσης παρουσία των καθηγητών και φοιτητών. Το θέμα απασχολεί πληθώρα τμημάτων και οι διδάσκοντες σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» θεωρούν ότι τα εργαστηριακά μαθήματα πρέπει να διδαχθούν διά ζώσης, για να μην τεθεί σε κίνδυνο το εξάμηνο. Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας αναμένεται στα τέλη Φεβρουαρίου, και μετά τη λήξη της τρέχουσας εξεταστικής περιόδου, να δώσει το στίγμα της για το τι μέλλει γενέσθαι. «Περιμένουμε να δούμε τα επιδημιολογικά δεδομένα των επόμενων εβδομάδων. Ούτως ή άλλως, βρισκόμαστε τώρα στην εξεταστική περίοδο του χειμερινού εξαμήνου», τόνισε στην «Κ» ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για την ανώτατη εκπαίδευση, κ. Αγγελος Συρίγος.
Eπίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών ΕΚΠΑ αποφασίστηκε τα Μαθηματικά να εξεταστούν στο τέλος της εξεταστικής περιόδου και παράλληλα συζητιέται αν η εξέταση θα γίνει για όλους τους φοιτητές ή μόνο για τους επί πτυχίω. Και αυτό διότι δήλωσαν το μάθημα 1.200 άτομα (πολύ μεγάλος αριθμός) και οι διδάσκοντες φοβούνται ότι οι φροντιστηριάρχες έχουν βρει τρόπους να βοηθούν τους φοιτητές…
Με «συνεργείο»
Επίσης, πτυχιούχοι μιλώντας στην «Κ» αναφέρουν ότι λόγω των εξ αποστάσεως εξετάσεων έχει αυξηθεί η… προσφορά πτυχιούχων να αντικαταστήσουν τους φοιτητές την ώρα της εξέτασης, επ’ αμοιβή. «Δεν υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος για το ποιος είναι δίπλα στον φοιτητή την ώρα της εξέτασης», ανέφερε στην «Κ» πτυχιούχος Μαθηματικών. «Από το περυσινό εαρινό εξάμηνο είχα προτάσεις, ωστόσο τώρα, που έχουν βελτιωθεί οι τεχνικές αντιγραφής, έχω περισσότερες. Με έχουν καλέσει φοιτητές από τα τμήματα όχι μόνο Μαθηματικών αλλά και Πληροφορικής και Οικονομικών», προσθέτει ο ίδιος. Οι πιο συνήθεις αντιγραφές γίνονται είτε με την αποστολή από τον εξεταζόμενο των θεμάτων σε «συνεργείο» τρίτων –έτσι ονομάζεται στην… πιάτσα– ως φωτογραφία, είτε ακόμη και με φυσική υποκατάσταση του φοιτητή είτε με τη χρήση τρίτου υπολογιστή. «Στην εξέταση θα πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι ο φοιτητής ο οποίος απαντά στην e-class είναι ο ίδιος με αυτόν που επιτηρείται στο google-meet. Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχουν οδηγίες για το πώς θα δείξετε την IP σας (σημείωση: τη διεύθυνση κάθε υπολογιστή) στον επιτηρητή αν αυτό σας ζητηθεί.
Επίσης, αν χρησιμοποιείτε κάποιο κινητό τηλέφωνο, για την επιτήρηση θα πρέπει και αυτό να συνδέεται στο ίδιο δίκτυο με τον υπολογιστή στον οποίο απαντάτε τις ερωτήσεις της e-class. Αυτό μπορεί να γίνει συνδέοντας το κινητό στο δίκτυο του σπιτιού σας και όχι μέσω των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας», ανέφερε προς τους φοιτητές του το τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ. Και αυτό χωρίς να λείψουν αντιδράσεις από μικρή ομάδα φοιτητών, που έκανε λόγο για προσπάθεια αστυνόμευσης και μίλησε για κίνδυνο απώλειας προσωπικών δεδομένων.
Πανεπιστημιακοί που μίλησαν στην «Κ» ανέφεραν ότι συνήθως αντιγράφει το 3% με 4% των φοιτητών σε κάθε εξέταση, ποσοστό που έχει αυξηθεί ιδίως σε μεγάλα διαδικτυακά αμφιθέατρα. Παράλληλα, «αντιγραφές διαπιστώνονται και σε εργασίες που καταθέτουν φοιτητές, οι οποίες είναι εξαιρετικά υψηλού επιπέδου», όπως ανέφερε στην «Κ» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης. Σε αυτή την περίπτωση μάλλον έχουν βάλει το… χέρι τους τα πανεπιστημιακά φροντιστήρια, ορισμένα εκ των οποίων φέρεται να αναζητούν και νέους πτυχιούχους για να αναλάβουν να αντικαταστήσουν τους φοιτητές στις διαδικτυακές τους εξετάσεις. «Για την αξιοπιστία των εξετάσεων μπορούν να χρησιμοποιηθούν τεχνικές όπως χρήση αλγόριθμων δεδομένων εκφώνησης για κάθε άσκηση αντίστοιχη με τον αριθμό μητρώου κάθε φοιτητή, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφορετικά αποτελέσματα στις λύσεις των ασκήσεων που παρέδιδε ο καθένας, ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα αντιγραφής», αναφέρει στην «Κ», περιγράφοντας τη διαδικασία στο ΑΕΙ του, ο κ. Βασίλης Αποστολόπουλος, φοιτητής στο τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και επικεφαλής της Πανελλήνιας Ανεξάρτητης Κίνησης Σπουδαστών – ΠαΝΚΣ.
Τα εργαστήρια
Την ίδια στιγμή, το ερώτημα είναι τι θα συμβεί με τα κλινικά μαθήματα, τα εργαστήρια, τις πρακτικές ασκήσεις τις εκδρομές υπαίθρου, που απαιτούν διά ζώσης παρουσία των φοιτητών. Το ζήτημα απασχολεί σχεδόν όλες τις σχολές –και όχι μόνο όσες έχουν πολλά εργαστηριακά μαθήματα όπως οι Ιατρικές και τα Πολυτεχνεία– καθώς ακόμη και στις σχολές Θεωρητικών Επιστημών υπάρχουν πρακτικές ασκήσεις, ιδίως για τους επί πτυχίω φοιτητές.
«Σε κάποια ΑΕΙ πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια με virtual ασκήσεις. Αλλά είναι γεγονός ότι η πραγματική εργαστηριακή εκπαίδευση δεν έγινε. Ετσι αποφασίσαμε να καλύψουμε στο εαρινό εξάμηνο τις ελλείψεις του τρέχοντος χειμερινού», παρατηρεί στην «Κ» ο πρύτανης του ΕΜΠ κ. Ανδρέας Μπουντουβής.
Η αρχική πρόταση πρυτάνεων ήταν να επιτραπεί η διά ζώσης διδασκαλία των μαθημάτων με την τήρηση υγειονομικών πρωτοκόλλων. Πλέον με την όξυνση της πανδημίας το σενάριο απομακρύνεται. «Υπάρχει η κρυφή ελπίδα να μας ανοίξουν πάλι τον Μάιο, όπως συνέβη», δήλωσε στην «Κ» πρύτανης κεντρικού ΑΕΙ. Ακόμη κι αν δεν πραγματοποιηθεί αυτό, θα γίνει προσπάθεια τα εργαστηριακά μαθήματα να γίνουν τον Ιούνιο και τον Ιούλιο για να μην πρέπει να επαναληφθούν του χρόνου, δηλαδή να χαθεί το εξάμηνο.
Η τηλεκπαίδευση αναγκαία, αλλά…
«Τυπικά φοιτητές και καθηγητές συνεχίζουμε κανονικά τα μαθήματα. Αλλα βιβλία φτάνουν, άλλα όχι. Οι εξετάσεις είναι εξαιρετικά επίπονη διαδικασία. Για πρώτη φορά χρειάζεται να διαβάσουμε τόσο, όχι για να μάθουμε τόσο πολλά, αλλά για να αποδείξουμε ότι δεν είμαστε… ελέφαντες, ντυμένοι με πιτζάμες και τα βιβλία ανοικτά από δίπλα», λέει στην «Κ» η Σοφία Βερυκίου, φοιτήτρια Ιστορικού-Αρχαιολογικού Ιωαννίνων. «Μπορεί η τηλεκπαίδευση να είναι αναγκαία και σε πολλές περιπτώσεις να πέτυχε, όμως στη συζήτηση δεν μπορούμε να αγνοούμε πεισματικά, όπως πολλοί κάνουν, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαπερνούν την ακαδημαϊκή διαδικασία. Από τη φύση του ο φοιτητής και ο δάσκαλος επιζητούν τον χώρο τους και αυτό δεν μπορεί να το λησμονεί κανείς. Η μεγαλύτερη σε ηλικία γενιά καθηγητών προσαρμόστηκε, αλλά δεν ξέχασε αυτήν την αρχή» παρατηρεί η ίδια, τονίζοντας ότι «προσαρμοστικότητα δεν σημαίνει παύω να σκέφτομαι, να επικρίνω, να διεκδικώ, να επιθυμώ. Η τηλεκπαίδευση είναι εξυπηρετική. Η επιτυχία της εμπεριέχεται στην εξυπηρετικότητά της. Η μονιμοποίησή της όμως φαντάζει εφιαλτική. Μάλιστα η υπουργός Παιδείας προ ημερών δήλωσε πως οι φοιτητές μπορούν να ξενοικιάσουν τις κατοικίες τους στον τόπο σπουδών! Μήπως κάποιοι θέλουν να μας καθηλώσουν σε αυτόν τον εφιάλτη; Οι φοιτητές χρειαζόμαστε την οργανωμένη και ασφαλή επιστροφή μας στα έδρανα».
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου