Το δυναμικό των ανθρώπων είναι αστείρευτο. Αρκεί να τους δοθεί η δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης και θαύματα γίνονται. Όταν ο υπάλληλος του δήμου Πατρέων Γεράσιμος Φεσσιάν με προβλήματα αναπηρίας είχε την ιδέα να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα –δίχτυ ασφαλείας – για άτομα ΑΜΕΑ, αυτόματα ένας ολόκληρος μηχανισμός έσπευσε να αγκαλιάσει την ιδέα με αποτέλεσμα σήμερα να έχει ήδη γίνει πράξη. Το Πανεπιστήμιο Πατρών σε συνεργασία με τον δήμο, ανέλαβε την πρωτοβουλία της υλοποίησης. Ο επικεφαλής του προγράμματος αναπληρωτής καθηγητής Σπύρος Δενάζης του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών και η ομάδα του απέδειξαν πως όταν ο σκοπός είναι σημαντικός τότε σε πολύ σύντομο διάστημα υπάρχει παραδοτέο και μάλιστα πολύ καλό.
Η πιλοτική εφαρμογή του αναμένεται να δημιουργήσει την αναγκαία συνθήκη ώστε να υιοθετηθεί από πολλούς δήμους σε όλη την Ελλάδα αλλά και άλλους φορείς και συλλόγους ΑΜΕΑ. Μια πιο ασφαλής μέρα ξημέρωσε για τους ανθρώπους ΑμεΑ, οι οποίοι αποτελούν ένα σημαντικό δυναμικό για την χώρα αρκεί να λύσουν βασικά τους προβλήματα.
Μπορείτε να μας περιγράψετε την πλατφόρμα κ. Δενάζη;
To SafeAMEA είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα υπηρεσιών σχεδιασμένη να ενισχύσει την παροχή βοήθειας σε Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της διάθεσης σε πραγματικό χρόνο, στοιχείων ΑμεΑ στις Υπηρεσίες Έκτακτης Ανάγκης, σε συμβάντα που καλούνται να επέμβουν. Οι Υπηρεσίες, αξιοποιώντας τις παρεχόμενες πληροφορίες, αποκτούν τη δυνατότητα του αποδοτικότερου σχεδιασμού της επιχείρησης εντοπισμού, προσέγγισης και διάσωσης ενός ΑμεΑ.
Επιπλέον, εξετάζονται οι συνθήκες υπό τις οποίες θα καταστεί δυνατή η διασύνδεση της πλατφόρμας με την Υπηρεσία Επικοινωνιών Εκτάκτου Ανάγκης «112», με σκοπό την αμφίδρομη επικοινωνία ΑμεΑ – Υπηρεσίας Έκτακτης Ανάγκης σε πραγματικό χρόνο, κατά τη διάρκεια που βρίσκονται σε εξέλιξη επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Πως προέκυψε η αναγκαιότητα αυτή; Ποιο κενό εντοπίσατε εσείς και η ερευνητική σας ομάδα;
Η στόχευση της πλατφόρμας για την άντληση των στοιχείων ΑμεΑ από τις Υπηρεσίες ανέδειξε προβλήματα καταγραφής των ατόμων με αναπηρία είτε ατομικά είτε μέσω των συλλόγων τους. Αυτά είναι κυρίως προβλήματα οργάνωσης, που καλούνται να αντιμετωπιστούν, ώστε να διασφαλίζεται η αρτιότητα και η εγκυρότητα των παρεχόμενων πληροφοριών.
Η διαδικασία καταγραφής κρίθηκε σκόπιμο να τελεί υπό την εποπτεία του εκάστοτε Δήμου που χρησιμοποιεί την πλατφόρμα, μέσω της Κοινωνικής Υπηρεσίας του, καθώς και αναγνωρισμένων Φορέων/Συλλόγων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του Δήμου και πιστοποιούνται από τον ίδιο.
Τα δεδομένα καταγραφής που προωθεί η πλατφόρμα αποτελούνται από στοιχεία του ΑμεΑ, του συνοδού (εάν υπάρχει), του τόπου κατοικίας καθώς και του προβλήματος περιορισμού της δραστηριότητας και το μέγεθός του (κινητικό, νοητικό, ακοής και όρασης). Τα συλλεγόμενα δεδομένα θα πιστοποιούνται και θα επικαιροποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα από τους Φορείς/Συλλόγους (ο καθένας τα μέλη που έχει εγγράψει), καθώς και από την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου.
Η πλατφόρμα υποστηρίζει τη διαβάθμιση χρηστών, όπου κάθε ρόλος έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένα δεδομένα. Συμπληρωματικά, οποιαδήποτε αίτηση πρόσβασης στην πλατφόρμα θα πρέπει να εγκρίνεται από την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου.
Θεωρείτε πως οι δυνατότητες της πλατφόρμας και η καταγραφή των δεδομένων μπορεί να οδηγήσει και σε άλλες λύσεις που να διευκολύνουν την ζωή των ΑΜΕΑ;
Γίνεται σαφές ότι η καταγραφή, που περιγράφεται, ανοίγει ορίζοντες περαιτέρω αξιοποίησης των δεδομένων από το Δήμο ή/και τις Υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, η γνωστοποίηση της κατανομής των ΑμεΑ εντός των γεωγραφικών ορίων του Δήμου ενθαρρύνει και διευκολύνει μελέτες, όπως η σχεδίαση χαρτών νέων αστικών συγκοινωνιών, καθώς και άλλων εφαρμογών που στοχεύουν στην προσβασιμότητα.
Τέλος, η παροχή περαιτέρω δυνατοτήτων στα ΑμεΑ, μέσω έξυπνων συσκευών, αποτελεί μελλοντικό στόχο της πλατφόρμας με πλάνο την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας και τη βελτίωση, εν γένει, της καθημερινής διαβίωσής τους.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα κ. Δενάζη;
Το SafeAMEA θα δοκιμαστεί πιλοτικά τους επόμενους 6 μήνες από το Δήμο Πατρέων με τη συμμετοχή φορέων και συλλόγων ΑμεΑ ενώ υλοποιείται από την Oμάδα Αρχιτεκτονικής και Διαχείρισης Δικτύων, του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών, και συγκεκριμένα τους ερευνητές Χρήστο Τρανώρη, Κώστα Μπακούλια και Κωστή Τράντζα. Η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Δήμου με το Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο ευρύτερων δραστηριοτήτων που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της πόλης, ενώ προέκυψε ως αρχική ιδέα από τον υπάλληλο του Δήμου Πατρέων, Γεράσιμο Φεσσιάν ο οποίος είναι ο ίδιος άτομο με αναπηρία.
Χρήστος Ράπτης
Πηγή: in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου