Τετάρτη 19 Αυγούστου 2020

Erasmus+ με... εικονική κινητικότητα φοιτητών

Μεικτή, φυσική, εικονική. Πρόκειται για τους «νέους» προσδιορισμούς που δίνει το Erasmus+ στην κινητικότητα των φοιτητών και των καθηγητών στα πανεπιστήμια της Ευρώπης, με στόχο να αντιμετωπίσει τις αλλαγές που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού. Προς το παρόν, το πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και το ελληνικό Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ - εθνική μονάδα συντονισμού του Erasmus+) έχει ενημερώσει τα πανεπιστήμια με τις προσαρμογές που θα γίνουν. Οι φοιτητές μπορούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «εικονικά» από τη χώρα τους, και όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες να ταξιδέψουν στην τρίτη χώρα. Από την πλευρά τους, τα ΑΕΙ της χώρας μας προσπαθούν να βγουν από τη δύσκολη περίοδο –καθώς οι αιτήσεις θα είναι λιγότερες από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά– με τις μικρότερες δυνατές απώλειες. Ηδη, η περίοδος των δηλώσεων έχει ξεκινήσει για την επόμενη χρονιά.

Ειδικότερα, όσον αφορά την κινητικότητα φοιτητών Erasmus+, το ΙΚΥ έχει προχωρήσει στην παράταση των συμβάσεων των ΑΕΙ, ώστε να δοθεί η δυνατότητα απορρόφησης της χρηματοδότησης το επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν προς το παρόν ακριβή στατιστικά στοιχεία για τις μετακινήσεις φοιτητών που έγιναν κατά το διάστημα της καραντίνας, καθώς τα σχέδια δεν έχουν ακόμα κλείσει. Ενδεικτικά, με βάση τα στοιχεία του ΙΚΥ μέχρι τέλη Απριλίου 2020 επέστρεψαν στην Ελλάδα 1.255 φοιτητές ελληνικών ΑΕΙ, ενώ 854 ζήτησαν να παραμείνουν στο εξωτερικό και να παρακολουθήσουν διαδικτυακά τα μαθήματα.


Οι ακυρώσεις

Παράλληλα, σύμφωνα με έρευνα της Ε.Ε. σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και έρευνα του Erasmus Student Network (ESN) για τον αντίκτυπο της COVID-19 στο Erasmus, το 55% των φοιτητών συνέχισε την κινητικότητα με virtual δραστηριότητες, το 7% συνέχισε τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, το 25% ακύρωσε τη συμμετοχή του. Oι πιο πολλές ακυρώσεις (13%) έγιναν από τον ίδιο τον φοιτητή, ενώ μόλις το 3% αναφέρει ακύρωση από πλευράς των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Οι μισοί από τους φοιτητές των οποίων η κινητικότητα συνεχίστηκε έχουν μεταφερθεί σε ηλεκτρονικές τάξεις. Το 48% από αυτούς που βρέθηκαν στην Ελλάδα για την περίοδο κινητικότητάς τους μεταφέρθηκε σε μερικώς ηλεκτρονικές/μερικώς αναβληθείσες τάξεις. Τα τρία τέταρτα των φοιτητών των οποίων η μετακίνηση σε άλλο ευρωπαϊκό ΑΕΙ ακυρώθηκε, έλαβαν στήριξη από τα πανεπιστήμια της πατρίδας τους. Η πιο κοινή μορφή υποστήριξης που αναφέρθηκε ήταν σχετική με τα μαθήματα και το ακαδημαϊκό πρόγραμμα.

Από την άλλη, το 62% των φοιτητών ήταν ικανοποιημένο από την ποιότητα των virtual activities, ενώ στο 75% αναγνωρίστηκαν τα μαθήματα που συνεχίστηκαν virtually. Παράλληλα, το 74% έλαβε ολόκληρη ή μέρος της επιχορήγησης, το 8% δεν την έλαβε και το 6% ζήτησε ή επρόκειτο να ζητήσει επιπρόσθετη επιχορήγηση.

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη συνέχιση του προγράμματος Erasmus+ το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, έχει εισάγει ένα νέο τύπο κινητικότητας, την blended mobility, δηλαδή τη μεικτού τύπου κινητικότητα. Σύμφωνα με την ενημέρωση από το ΙΚΥ, η οποία έχει ήδη σταλεί στα ελληνικά ΑΕΙ, οι φοιτητές μπορούν να ξεκινήσουν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, δηλαδή επί της ουσίας να επιλέξουν ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο για να σπουδάσουν ένα εξάμηνο, και να συνεχίσουν στην ξένη χώρα όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες. Οι επιχορηγήσεις κινητικότητας θα αφορούν μόνο το χρονικό διάστημα της φυσικής κινητικότητας.

«Κατά την περίοδο της εικονικής κινητικότητας ο συμμετέχων δεν λαμβάνει επιχορήγηση, ωστόσο ο οργανισμός λαμβάνει το κανονικό ποσό για την οργανωτική υποστήριξη ανά συμμετέχοντα. Μόλις ξεκινήσει η περίοδος της φυσικής κανονικότητας, ο συμμετέχων έχει το δικαίωμα να λάβει την τακτική επιχορήγηση για το διάστημα στο εξωτερικό», αναφέρει έγγραφο του ΙΚΥ προς τα πανεπιστήμια και τους υπόλοιπους φορείς που μετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus+ (υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα αφορά όχι μόνο την ανώτατη εκπαίδευση, αλλά και την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τη σχολική εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων). Για όσους συμμετάσχουν σε σπουδές με διάρκεια μεγαλύτερη του εξαμήνου εκτός Ελλάδος στο πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης προτείνεται να επισκεφθούν την τρίτη χώρα προπαρασκευαστικά.

Αναγνώριση

Παράλληλα, τα ιδρύματα οφείλουν να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, ακόμα και αν η παρακολούθηση μαθημάτων έγινε διαδικτυακά.

Το εμβληματικό Erasmus+, η φιλοσοφία του οποίου βασίζεται στα ανοιχτά σύνορα μεταξύ των φοιτητών και του ακαδημαϊκού προσωπικού, έχει θωρακιστεί για να αντιμετωπίσει τις συνθήκες «κλειστών συνόρων» που υπαγορεύουν τα μέτρα κατά της πανδημίας.

Απόστολος Λακασας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου