Γράφει η Ελένη Λούρα - Αλεξέα, Δασκάλα της Τάξης
Μια Μαθητική Ομάδα επισκέφτηκε για ένα Σαββατοκύριακο την Αλαγονία και απόλαυσε ένα πλούσιο εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα σε συνεργασία με τους κατοίκους της Αλαγονίας. Πρόκειται για τη ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Λεΐκων, που διοργάνωσε μια καινοτόμο περιβαλλοντική διήμερη δραστηριότητα στην Αλαγονία στα μέσα του Απριλίου με τη στήριξη των γονέων των παιδιών και στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαιδευτικός Δρυμός Ταϋγέτου» (http://taygetos.sch.gr). Παρακάτω περιγράφονται οι δράσεις, ώστε να είναι στη διάθεση οποιουδήποτε θελήσει να διοργανώσει μια μαγευτική περιπλάνηση εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας για τα παιδιά και τους μεγάλους στον Ταΰγετο...
Την Άνοιξη του 2019 (Σαββατοκύριακο 13-14 Απριλίου) η Στ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Λεΐκων οργάνωσε μία διήμερη εξόρμηση στο χωριό της Αλαγονίας. Βασικός σκοπός αυτής της εξόρμησης ήταν τα παιδιά να έχουν χρόνο να βιώσουν το βουνό και το χωριό σαν ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό πεδίο που να καλύπτει περιβαλλοντικούς, πολιτισμικούς, ψυχαγωγικούς, συναισθηματικούς και εφαρμοσμένους γνωστικούς στόχους. Με εξαιρετική συνεργασία το ΚΤΕΛ Μεσσηνίας δημιουργώντας ειδικό δρομολόγιο μας μετέφερε το Σάββατο το πρωί στο χωριό. Η συνδρομή του σε αυτό εγχείρημα τώρα, αλλά και στο μέλλον είναι κομβικής σημασίας.
Τα παιδιά φιλοξενήθηκαν στον ξενώνα «Αλαγονία - Ορεινή Φιλοξενία» Ξύλινα Καταλύματα με οικοδεσπότες τον Παναγιώτη Σκαφιδά και τη Φωτεινή Τρανοπούλου. Ο πανέμορφος αυτός ξενώνας εξαιτίας της χωροταξικής του διαμόρφωσης (τα ξεχωριστά αυτόνομα ξύλινα σπιτάκια και το κεντρικό εστιατόριο) συντελεί στην ασφαλή και ταυτόχρονα αυτόνομη διαμονή των παιδιών. Χωρισμένα σε ομάδες ανά σπιτάκι φτιάχνουν την δική τους «γειτονιά», ανταλλάσσουν επισκέψεις έχοντας ταυτόχρονα και την ασφάλεια του κοινού χώρου του εστιατορίου, το κοινό τραπέζι που συνοδευόταν από εξαιρετικής ποιότητας και ποικιλίας γεύματα και πρωινά, σερβιρισμένα με το χιούμορ, την τρυφερότητα και την παιδαγωγική προσέγγιση των ιδιοκτητών.
Το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων συνοπτικά περιλάμβανε:
- Πεζοπορία στα κεντρικά παραδοσιακά μονοπάτια που συνδέουν τις τρεις μεριές του χωριού και αποτελούσαν τους κεντρικούς κόμβους επικοινωνίας και μεταφοράς στα παλαιότερα χρόνια. Σε αυτή την εμπειρία προσθέσαμε και την διάνοιξη ενός μέρους του μονοπατιού που δεν ήταν εντελώς «καθαρό» για να εμπλακούν τα παιδιά στη διαδικασία της συντήρησής τους και να νιώσουν τη σπουδαιότητά της.
- Επισκέφθηκαν τα πέντε ξωκλήσια που βρίσκονταν στη διαδρομή μας, το καθένα με τη δική του ομορφιά και ιστορία. Ιδιαιτέρως στάθηκαν στον Αγ. Νικόλαο (Μεσόρουγα) Βυζαντινός Ναός του 14ου αι. ανακαινισμένος από την αρχαιολογική υπηρεσία το 2007, δίπλα στην οικία του Οικουμενικού Πατριάρχη Προκοπίου (Πελεκάση) (1785-89) όπου μας ξενάγησε ο Αντώνης Καζάκος από τον Πολιτιστικό τοπικό Σύλλογο.
- Επισκέφθηκαν τα σπίτια κατοίκων του χωριού. Η προσωπική επαφή με τους ανθρώπους που μένουν μόνιμα στο χωριό αποτέλεσε για τα παιδιά μια μοναδική εμπειρία.
o Πρώτα φιλοξενήθηκαν από την κα Πότα Χριστοδουλάκη. Μας έδειξε την αυλή της, το κατώι, τα λουλούδια της και ιδιαιτέρως μας έβαλε στο κουζινάκι όπου μας φίλεψε τηγανητές πατάτες Αλαγονίας ψημένες εκείνη την ώρα στη φωτιά. Αλλιώτικη αυτή η γεύση, αναλλοίωτη στη μνήμη μας και την καρδιά μας.
o Στην συνέχεια γνώρισαν τον μπάρμπα Γιάννη τον Ροβολή. Καθίσαμε στο μπαλκόνι του και μας μίλησε με τον δικό του μοναδικό τρόπο για τα παλιά – τις συνήθειες του χωριού, τα έθιμα, τη λειτουργία του ξυλοπριστηρίου Αρτεμισίας - και τα νέα – τις καλλιέργειες στον κήπο του, τις γάτες του που μπλέχονταν στα πόδια μας, τις σκέψεις του για το σήμερα. Όλα αυτά μέσα στη γλυκιά φροντίδα της κας Αντώνιας Ροβολή που με τους λουκουμάδες με μέλι μας στήριξε για την υπόλοιπη διαδρομή.
-Επισκέφθηκαν το αγρόκτημα (organic work farm) της Μέλανη Αλεξέα και του Evan Walsh. Ξεναγήθηκαν στον ξεχωριστό κήπο τους και έμαθαν πως καλλιεργείται η γη με τις μεθόδους της «αεικαλλιέργειας» («permaculture»). Παρατήρησαν τον ολιστικό τρόπο διαχείρισης του νερού και των βιολογικών υπολειμμάτων που δε ρυπαίνει το περιβάλλον φτιάχνοντας μόνα τους το δικό τους βιολογικό απορρυπαντικό («garbage engime»). Χρησιμοποίησαν τον αυτοσχέδιο ηλιακό αποξηραντήρα τροφίμων («Solar deydriator») και δοκίμασαν σπιτικά αποξηραμένα φρούτα. Παρατήρησαν επίσης πώς φτιάχνεται το «τσάι καμπούχα» («Kombucha tea») ένα πολύτιμο, δροσιστικό και υγιεινό ανθρακούχο ποτό, που παράγεται με ζύμωση. Χρησιμοποιώντας ένα δυνατό μικροσκόπιο, ευγενική παραχώρηση του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Μεσσηνίας, παρατηρήσαμε τους μύκητες και τα φυτά που είχαμε συλλέξει από τον κήπο.
-Κατά τη διάρκεια του μονοπατιού γνωρίσαμε την χλωρίδα και την πανίδα του τόπου και διαπιστώσαμε τα ακόμα εμφανή ίχνη των παλαιότερων πυρκαγιών. Ακολουθήσαμε την φυσική ροή του νερού στο βουνό και έτσι μπορέσαμε να καταλάβουμε την δύναμή του και καταφέραμε να εξηγήσουμε τα πρόσφατα φαινόμενα κατολισθήσεων και να συζητήσουμε για τους τρόπους της ανθρώπινης παρέμβασης που είναι απαραίτητοι για τη συντήρηση ενός ορεινού οικισμού.
-Επισκεφθήκαμε το παλιό σχολείο του χωριού και αναλογιστήκαμε για τις διαφορετικές παιδαγωγικές συνθήκες του παρελθόντος και παίξαμε στην αυλή και στο γήπεδο του χωριού, δίνοντας ραντεβού στους ετήσιους καλοκαιρινούς αγώνες των «Δημακείων» που εδώ και 17 χρόνια ζωντανεύουν τα χωριά του Ταϋγέτου με την παρουσία των παιδιών.
-Την Κυριακή το μεσημέρι τα παιδιά φιλοξένησαν στο κοινό τους τραπέζι και τους γονείς τους, οι οποίοι είχαν αναλάβει και την επιστροφή των παιδιών. Το κοινό κυριακάτικο γεύμα αποτέλεσε ένα γιορτινό επιστέγασμα αυτή της μοναδικής εμπειρίας.
Αναχωρήσαμε με την σκέψη ότι λίγο έξω από τη πόλη μας μπορούμε με τα παιδιά μας, με τους μαθητές μας να ζήσουμε ξεχωριστές στιγμές μέσα στη φύση όπου όλοι λειτουργούμε πιο ανθρώπινα και χαλαρώνουμε από την καθημερινή ρουτίνα. Δίπλα μας, λίγο έξω από την πόλη μας, υπάρχουν άνθρωποι φιλόξενοι, νέοι και γέροντες πλούσιοι σε εμπειρίες από τους οποίους μπορούμε να μάθουμε πολλά.
Οι δραστηριότητές μας καταγράφτηκαν ώστε να υπάρχουν και στο μέλλον ακόμη πιο οργανωμένες επισκέψεις μαθητικών ομάδων στον Ταΰγετο, καθώς έγιναν στο πλαίσιο του Προγράμματος «Εκπαιδευτικός Δρυμός Ταϋγέτου» (http://taygetos.sch.gr) που συντονίζουν φορείς της Δημόσιας Εκπαίδευσης (Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Μεσσηνίας και Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πελοποννήσου). Η Δημόσια Εκπαίδευση έχει απευθύνει ανοιχτή και διαρκή πρόσκληση προς κάθε θεσμικό φορέα που σχετίζεται με τον Ταΰγετο, να ενώσουν τις δυνατότητές τους για να ζωντανεύει το Βουνό, τα Χωριά και κυρίως να ζήσουν τα παιδιά μας ένα καλύτερο αύριο σε επαφή με τη φύση με έναν βιώσιμο τρόπο ζωής.
Πηγή: kalamatajournal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου